Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Comisia pentru transport și turism (TRAN) a Parlamentului European a adoptat ieri, 16 noiembrie, amendamentele de compromis depuse de raportorul principal, Henna Virkkunen (PPE), în ceea ce privește regulile privind timpul de conducere și de odihnă pentru șoferii de autocar.

Astfel, șoferii de autocar de pe curse turistice își vor putea adapta perioadele de repaus, astfel încât pauza de 45 de minute să poată fi luată în două pauze de cel puțin 15 minute. În plus, în circuitele care durează șase zile sau mai mult, șoferii își vor putea lua o singură dată o oră suplimentară de condus, care va trebui recuperată ulterior. Și circuitele naționale vor putea depăși 12 zile, acest lucru fiind momentan posibil doar pentru călătorii internaționale.

Decizia TRAN va merge mai departe spre vot la plenul din decembrie, iar, ulterior, în trilogul oficial cu Consiliul, obiectivul fiind ca legea să intre deja în vigoare din februarie 2024. „Ne dorim să li se asigure șoferilor din turismul cu autocarul posibilitatea de a-și organiza pauzele în funcție de natura muncii lor și de nevoile pasagerilor lor, acordând prioritate siguranței, mai presus de orice. Regulile actuale împiedică dezvoltarea sectorul turistic din Europa, care reprezintă cea mai sigură și mai ecologică forme de transport colectiv de pasageri”, a declarat Directorul EU Advocacy al IRU, Raluca Marian.

TRAN a propus, de asemenea, ca documentele de control să fie digitalizate și stocate pe un site web multilingv, care să fie creat de Comisia Europeană, și puse la dispoziție pentru controalele în trafic. De asemenea, Comisiei i se solicită să exploreze posibilitatea de a integra site-ul web multilingv ca parte a Sistemului de informații al pieței interne (IMI), facilitând și mai mult schimbul de informații. Amintim că în mai 2023, la trei ani de la adoptarea Pachetului Mobilitate, Comisia Europeană a recunoscut că normele actuale privind șoferii de autocar nu sunt potrivite pentru sectorul transportului ocazional de pasageri, deoarece reflectă doar nevoile profesiei de șofer de camion. Propunerea Comisiei a fost îmbunătățită de atunci de către raportorul principal al TRAN, urmărind ca șoferii de autocar de pe cursele turistice să poată să își adapteze perioadele de conducere în funcție de ritmul pasagerilor lor. Aceasta înseamnă mai multe pauze și opriri pe parcurs și o combinație de călătorii mai lungi (la începutul și la sfârșitul tururilor pe distanțe lungi) și călătorii mai scurte (în timpul tururilor), cu un timp mediu de conducere de aproximativ 4,5 până la 5 ore pe zi.

Federația operatorilor spanioli de transport FENADISMER arată că, în ciuda a ceea ce a promis când era în opoziție, partidul de la guvernare a aprobat recent Ordonanța privind Mobilitatea, care restricționează transportul rutier de marfă și de persoane, impunând propulsii alternative care nici măcar nu există pe piață.

În ultima săptămână din ianuarie urmează să se dezbată în Plenara Consiliului Madridului o propunere promovată de asociațiile transportatorilor și agențiilor de turism FENADISMER, AETRANS și FEMAV, prin care Consiliului i se cere să modifice urgent prevederile actuale, astfel încât să nu afecteze viabilitatea transportului rutier din Madrid. Asta pentru că în septembrie 2021 municipalitatea din Madrid a aprobat noua Ordonanța pentru Mobilitate, care o înlocuiește pe cea votată de Corporația Municipală anterioară și care ignoră problemele din transportul rutier de mărfuri și de persoane și impune condiții neadaptate la realitate. O dovadă a acestui lucru este aceea că, în ciuda angajamentului anterior al municipalității de a renunța la regulile stricte din centrul Madridului, noua ordonanță nu numai că nu o face, dar menține Zona cu Emisii Joase și o extinde la aproape întregul oraș.

De aceea AETRAM și FENADISMER, care reprezintă peste 70% din transportul de călători și turiști din Madrid, și Federația Madrilenă a Agențiilor de Turism FEMAV, care include practic toate agențiile de turism din Comunitatea Autonomă, au promovat o propunere care se dezbate pe 25 ianuarie în sesiune plenară în Consiliul orașului și prin care cere ca toate transporturile publice de călători să fie tratate la fel. Adică autoturismele, autobuzele și transportul turistic să funcționeze în aceleași condiții când vine vorba de circulația în Zona cu Emisii Scăzute din centrul orașului, evitând orice discriminare dintre ele, din moment ce toate oferă același serviciu.

Se mai propune modificarea calendarului „absurd“ de restricții de acces în funcție de clasificarea de mediu, din moment ce în prezent nu există tehnologie electrică pentru autobuze mari. Dacă se urmează calendarul din prezent peste 50% din autobuzele transportatorilor care lucrează în Comunitatea din Madrid nu vor mai putea intra în zonele acestea pentru a face turism în oraș, ceea ce va duce la un număr mai mare de curse cu vehicule de capacitate mai mică, deci la emisii mai mari, adică exact opusul a ceea ce își dorește municipalitatea. Iar turismul va fi afectat puternic, într-o perioadă când această industrie are nevoie de cel mai mare sprijin posibil pentru a-și reveni după lipsa de activitate și a face din nou angajări.