Transportatorii care efectueaza curse in tarile membre ale Uniunii Europene au obligatia sa achite TVA aferent operatiunilor efectuate pe teritoriul fiecarei tari inca din 2007 si, deci, sa se inregistreze in scop de TVA in aceste state, insa putini si-au indeplinit datoria. Majoritatea celor in neregula a primit anul trecut instiintari de la autoritatile fiscale din tarile comunitare pentru plata sumelor datorate, plus penalitati. Inregistrarea in scopuri de TVA in tarile membre ale Uniunii Europene este obligatorie pentru toate companiile de transport persoane, indiferent daca efectueaza curse regulate sau ocazionale, cu exceptia Danemarcei si a Germaniei, care au tratament diferit pentru cursele ocazionale, in anumite conditii. Carausii nu prea sunt la curent cu aceasta obligativitate si inainte de 2010 nici nu s-au efectuat controale in domeniu. Ulterior insa, din cauza crizei si a necesitatii colectarii de sume suplimentare la bugetele de stat, autoritatile au inceput sa verifice declararea TVA pe teritoriul lor, prin controale riguroase pe autostrada, in zonele de frontiera. Atentie: amenzile pot ajunge pana la 5.000 de euro!
Toate companiile de transport persoane, indiferent daca efectueaza curse de linie sau ocazionale, sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in toate tarile membre UE tranzitate. Majoritatea tarilor membre considera transportul de persoane ca fiind prestare de servicii pe teritoriul altui stat, ca atare, si obligativitatea inregistrarii in scopuri de TVA. Tarile membre UE care nu cer inregistrarea in scopuri de TVA si ramburseaza TVA operatorilor de transport persoane, conform Directivei a 8-a CE, sunt Cehia, Estonia, Finlanda, Franta, Ungaria, Irlanda, Italia, Luxemburg, Slovacia si Suedia. Toate celelalte state impun obligativitatea inregistrarii in scopuri de TVA. In plus, Danemarca si Germania fac diferenta intre transportul ocazional si transportul regulat. In Danemarca, pentru transport ocazional, TVA se achita la vama la valoarea de 0,0625 DKK/unitate (o unitate = distanta parcursa in Danemarca in km x numarul de persoane transportate). In Germania operatorii nu sunt obligati sa se inregistreze in scopuri de TVA daca au intrat in tara din afara Uniunii Europene, respectiv din Elvetia, si daca opereaza exclusiv transport ocazional. In acest caz TVA se va achita la vama la valoarea de 0,84 euro/unitate (o unitate = distanta parcursa in Germania in km x numarul de persoane transportate).
Inregistrarea in scopuri de TVA presupune in primul rand obtinerea certificatului de inregistrare de la autoritatile fiscale ale tarii tranzitate si ulterior depunerea de declaratii trimestriale, bianuale sau anuale (in functie de tara si caz). In general, pentru acest sector, declaratiile se depun anual. Deoarece TVA platit pentru achizitii este deductibil, operatorul are dreptul de a-si deduce TVA platit pentru motorina, taxe de drum si servicii conexe activitatii de transport din baza de impozitare. In cazul in care suma TVA-ului deductibil depaseste suma TVA-ului datorat, diferenta ii este returnata operatorului.
Procedurile sunt similare si, din pacate, destul de alambicate, motiv pentru care operatorii opteaza pentru un agent care sa se ocupe de demersuri. Lipsa expertizei in legislatia fiscala internationala si necunoasterea limbii tarii in care se va face inregistrarea pot ridica probleme substantiale in procedura. Certificatul de inregistrare in scopuri de TVA de la autoritatile fiscale ale tarii tranzitate se obtine in aproximativ o luna, iar rambursarile, in cazul in care operatorul are dreptul la rambursare dupa efectuarea deducerilor, se fac in 1-4 luni, potrivit Silvanei Dobos, business development manager in cazul Taxback Romania.
Amenzi de pana la 5.000 de euro
Operatorii de transport persoane trebuie sa puna la dispozitia soferilor certificatul de inregistrare (in copie sau original, in functie de tara). In eventualitatea unui control, neprezentarea acestui document aduce dupa sine obligativitatea platii unei garantii – care dupa inregistrarea in scopuri de TVA va fi dedusa din totalul de plata – precum si plata unei amenzi in cuantum de pana la 5.000 de euro. „Amenzile variaza in functie de organele de control mai degraba decat de tara. Inainte de 2010 ocurenta era destul de mica, insa ulterior, din cauza crizei si a necesitatii colectarii de sume suplimentare la bugetele de stat, autoritatile au inceput sa verifice declararea TVA pe teritoriul lor, prin controale riguroase pe autostrada, in zonele de frontiera“, a aratat Silvana Dobos.
Sanctiuni pentru neprezentarea certificatului, dar si pentru inregistrare retroactiva au fost aplicate pana acum in special in Austria si Germania.
Cei mai multi operatori de transport persoane din Romania nu sunt familiarizati cu aceste prevederi legislative, deoarece vreme de multi ani statele membre nu au impus controale stricte pentru acest sector. Majoritatea solicitarilor au fost inregistrate incepand cu 2010, in principal din cauza amenzilor, iar in prezent compania noastra administreaza o procedura de depunere de declaratii si rambursare TVA pentru aproximativ 50 de operatori, atat pentru tarile care impun inregistrarea, cat si pentru cele care accepta rambursarea clasica“, a mai precizat Dobos.
Principalul avantaj al inregistrarii in scopuri de TVA este eligibilitatea fiscala, pentru ca, in cazul omiterii transmiterii declaratiilor, amenzile sunt substantiale.
In al doilea rand, inregistrarea in oricare dintre statele membre incurajeaza consumul in tara respectiva. Avand in vedere ca TVA-ul produselor sau serviciilor este deductibil, operatorul va fi tentat sa isi faca alimentarea cu combustibili din tara respectiva sau sa faca anumite reparatii sau cheltuieli deductibile aici. Pentru 400 l de motorina achizitionata din Austria, spre exemplu, operatorul inregistrat deduce 100 de euro. Avantajul creste in cazul unor cheltuieli semnificative, ocazionate de reparatii sau intretinere, prin urmare operatorul are posibilitatea de a-si recupera o parte din TVA-ul achitat, fiind in acelasi timp in legalitate.
Operatorii de linie sunt in regula
Eurolines Romania este inregistrata in scop de TVA in Germania, unde are si o firma care o reprezinta fiscal. Diferenta intre carausii care s-au inregistrat deja in scop de TVA si cei care se multumesc doar sa plateasca taxa aferenta fiecarei curse efectuate este ca primii au posibilitatea de a-si recupera TVA. „S-a intamplat sa avem foarte multe achizitii de pe teritoriul Germaniei, astfel ca am fost si in situatia de a incasa, nu doar de a plati taxe. Strangem toate documentele doveditoare, facem situatia, iar apoi trimitem actele catre reprezentantul fiscal pentru verificare. Acesta le depune autoritatilor fiscale si le inapoiaza la o luna diferenta. In fiecare luna achitam ceea ce avem de plata. Inainte raportarea se putea face si trimestrial. Acum insa am fost trecuti la raportare lunara. La inceputul fiecarui an se cere o estimare. Nu trebuie facuta neaparat pentru tot anul, dar trebuie achitata o anumita suma in avans, care sa fie folosita de autoritatile germane in cazul in care operatorul nu plateste la timp. Iar in decembrie se face calculul final. De exemplu, daca garantia depusa a fost de 5.000 de euro, iar pentru decembrie ar trebui achitati 7.000 de euro, atunci se plateste doar diferenta. Iar in ianuarie anul viitor se depune o noua astfel de garantie“, a explicat Olivia Barbu, reprezentant Eurolines Romania. Sumele nu sunt foarte mari si de regula nu depasesc cuantumul taxei lunare pe care o firma de transport o are de achitat in mod curent.
Eurolines este inregistrata in scop de TVA in tarile de unde isi poate recupera direct taxa pe valoare adaugata (Germania si Austria), iar pentru restul lucreaza cu o firma specializata in recuperare de TVA, mai ales ca sunt conditii diferite de la tara la tara. „In Franta avem o situatie putin diferita. Transportatorul este o firma, iar vanzarea de bilete se face printr-o alta firma a grupului. Vanzatorul este obligat sa plateasca TVA in Franta, pentru ca nu are achizitii, iar transportatorul recupereaza TVA. Si atunci se face o compensare la nivel de grup. Daca sunt intarzieri, acestea sunt penalizate, dar sumele sunt destul de mici. Este vorba, de exemplu, de 150 de euro, in Franta. Se poate ca autocarul sa plece in cursa fara a avea la bord dovada ca firma este inregistrata in scop de TVA. Daca totusi autoritatile germane taxeaza vehiculul in aceasta situatie pe cursa respectiva, ulterior banii sunt returnati in momentul in care operatorul de transport isi face decontul.“
Sunt situatii cand se lucreaza cu subcontractori si nu toti sunt inregistrati in scop de TVA. „Este important insa ca cei care nu sunt inregistrati in scop de TVA sa plateasca tariful perceput pe cursa pe numele beneficiarului, pentru ca altfel nu se poate face deducerea, iar costul va fi suportat integral de caraus. Daca declara ca face transport in numele unui operator gata inregistrat, atunci acesta din urma isi poate deduce TVA si recupera o parte din bani“, a mai explicat Olivia Barbu.
La ocazional operatorii stiu ca au de platit punctual
De fiecare data cand intra in Germania, operatorii care fac transport ocazional si tranziteaza aceasta tara trebuie sa declare ruta (numarul de kilometri ce vor fi parcursi) si numarul de persoane transportate, pentru care se aplica o taxa per persoana x numarul de kilometri parcursi. La sfarsitul fiecarui an, autoritatile germane trimit companiei de transport o situatie cu sumele de plata datorate, iar carausii au obligatia ca la fiecare inceput de an sa inregistreze o estimare a numarului de kilometri ce urmeaza sa fie facut in anul respectiv.
„Pana in urma cu cativa ani se putea plati direct pe loc, iar soferii plecau din start cu bani la ei. Unii operatori au declarat ca si acum tot asa fac. Si in Austria se facea la fel pana la introducerea sistemului de plata GO-Box“, a precizat Gabriel Paraschiv, director de transport Christian Tour.
„Inregistrarea in scopuri de TVA are si partile sale bune, pentru ca va elimina pirateria. Sau, mai exact, amenzile care vor fi acordate vor descuraja carausii care merg «la negru». Este bine de stiut insa care sunt procedurile de urmat si ce acte trebuie inregistrate, astfel incat sa nu fie sanctionati si cei care sunt in neregula doar din necunoastere“, este de parere si Daciana Crisan, director PL Norris.
Cert este ca operatorii de transport persoane trebuie sa se puna in regula cu toate documentele fiscale, pentru a evita eventualele amenzi ce le-ar putea primi in caz de control. Iar daca tot lucreaza cu firme specializate pe acest domeniu, nu reusesc sa isi si recupereze o parte din bani.
Obligativitatea declaratiei anuale a activitatilor pe teritoriul altor state poate reprezenta un consum mare de timp si efort. Cel mai adesea, operatorii sunt descurajati de lipsa de expertiza in legislatia fiscala internationala, de lipsa competentelor lingvistice si de complexitatea procedurii. De aceea, poate fi utila colaborarea cu o firma de consultanta in vederea indeplinirii obligatiilor aferente declararii TVA transfrontalier si a recuperarii sumelor aferente TVA supraplatit.
Va prezentam mai jos un studiu de caz al unui operator de transport persoane roman, care efectueaza curse regulate in Uniunea Europeana, tranzitand frecvent Germania, care nu s-a inregistrat in scopuri de TVA la inceperea activitatii si, prin urmare, a trebuit sa achite amenzile si garantiile aferente. Societatea face transport de persoane din 2010.
La fiecare control i s-au perceput garantiile aferente platii TVA detaliate mai jos, precum si amenzi in valoare totala de aproximativ 2.000 de euro. Deoarece societatea nu era informata cu privire la obligatiile sale in conformitate cu legislatia germana, a considerat ca toate sumele achitate sunt amenzi pentru viteza sau alte nereguli. Mai mult, deoarece nu intotdeauna soferii aveau suficienti bani pentru a achita sumele solicitate, s-au acumulat penalizari, care s-au adaugat la garantiile ulterioare.
Organele de control au notificat autoritatile fiscale, iar societatea a fost contactata pentru a se inregistra in scopuri de TVA, insa din cauza necunoasterii limbii germane, nu a raspuns la somatii. In lipsa declaratiilor, autoritatile fiscale au operat propriile estimari cu privire la plata TVA restant si au cerut ca acestea sa fie achitate, adaugand penalitatile pentru neconformitate.
Societatea a contactat Taxback.com pentru asistenta in vederea solutionarii neregulilor. Aceasta din urma a operat inregistrarea retroactiva si a calculat sumele de plata, care au fost in fapt mult mai mici decat cele calculate de catre autoritatile germane. Au depus declaratiile corecte si au dedus toate garantiile pe care societatea le achitase anterior ca „amenzi“. Mai mult, a inclus la deduceri toate facturile si bonurile de achizitii combustibil/taxe de drum/reparatii/piese de schimb/restaurant etc.
Astfel, situatia pe 2010, dupa inregistrarea retroactiva si depunerea declaratiilor, a fost urmatoarea: pe langa amenzile initiale, societatea a achitat garantii in valoare de 1.820,20 euro, in conformitate cu estimarile autoritatilor germane. Dupa calculele corecte, aplicand deducerile aferente TVA pentru cheltuieli, obligatia de plata trebuia sa fie de doar 383,88 euro. Prin urmare, obligatia de plata a fost dedusa din suma deja achitata, rezultand suma supraplatita de 1.436,32 euro. La aceasta s-a aplicat dobanda pentru lunile pentru care se supraplatise obligatia de plata, rezultand suma de 105 euro. Dobanda s-a scazut din obligatia corecta de plata, rezultand 278,88 euro. Obligatia de plata rezultata a fost dedusa din suma deja achitata: 1.820,20-278,88 = 1.541,32 euro. Din aceasta suma vor fi deduse toate obligatiile de plata ulterioare, pentru anii urmatori.
Din pacate, amenzile pe care operatorul le-a achitat pentru neeligibilitate, in cuantum de circa 2.000 de euro, nu mai pot fi recuperate, deoarece nu reprezinta documente fiscale cu TVA deductibil, fiind pierderea societatii. In cazul in care firma de transport nu ar fi apelat la o companie specializata in declararea TVA-ului extern si recuperarea acestuia, atunci nu doar aceasta suma ar fi fost considerata pierdere, ci si suma supraplatita obligatiilor de plata, adica peste 3.500 de euro.
Pentru aceste servicii, comisioanele percepute au fost:
Inregistrare in scopuri de TVA: 1.500 de euro (s-a aplicat insa o reducere de 20% pentru ca societatea s-a inregistrat pentru mai multe tari, prin urmare 1.200 de euro);
Depunere declaratii anuale: 500 de euro;
Total: 1.700 de euro.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit