Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Curtea Supremă de Justiţie din Marea Britanie a decis în unanimitate că șoferii care colaborează cu Uber sunt mai degrabă lucrători decât contractori independenți, întrucât atunci când se conectează la platforma Uber aceştia lucrează la fel ca şi şoferii de taxi.

Problema clarificării statutului şoferilor Uber în Marea Britanie a fost ridicată încă de acum 5 ani, când mai mulţi șoferi au reclamat platforma pentru nerespectarea salariului minim național, neplata concediilor și aplicarea unui tratament dăunător. Pentru a avea câştig de cauză însă, șoferii trebuiau să fie încadraţi ca „lucrători“ în sensul legislației relevante, şi nu contractori independenți, aşa cum erau consideraţi oficial de către Uber.

Instanţa a apreciat că Uber se ocupă mai degrabă de furnizarea de servicii de taxi decât de a genera clienți potențiali pentru ca șoferii să își dezvolte propriile afaceri, ținând cont de controlul semnificativ exercitat de Uber asupra șoferilor. Esenţial în adoptarea deciziei sunt nivelul ridicat de acceptări de călătorie solicitate de la șoferi și penalizarea de a fi deconectat de la aplicaţie dacă 3 cereri consecutive nu au fost acceptate într-un interval de timp de 10 secunde.

Curtea Supremă britanică a respins în unanimitate apelul Uber şi poziţia reprezentanţilor companiei că platforma funcționează ca agent de rezervare pentru șoferi. Această parte a deciziei Curţii s-a bazat pe acordurile contractuale specifice Uber, inclusiv pe faptul că licența de funcționare era deținută de către Uber London şi nu de către șoferii individuali, neexistând un acord scris între Uber London și șoferi.

Procesul pierdut de Uber în Marea Britanie poate reprezenta un precedent şi în alte ţări, unde parteneriatul cu platforma este considerat abuziv şi dezavantajos de către şoferii.

Masinile electrice devin o propunere de afaceri atractiva pentru operatorii de vehicule care parcurg multi kilometri, precum taxiurile si masinile Uber, mai ales in marile capitale europene, precum Paris, Berlin, Madrid si Lisabona, arata un nou studiu realizat de grupul de cercetare Transport & Environment (T&E).
Masinile electrice de dimensiuni medii sunt, in medie, cu 14% mai ieftine in functionare, decat modelele diesel similare, daca pot fi incarcate lent peste noapte in apropierea casei si rapid, in timpul zilei, la tarife preferentiale. Aceste economii care pot fi chiar mai mari (24%) in cazul soferilor parizieni. Acestea inseamna, in bani, economii de 3.000 de euro in fiecare an datorate electricitatii mai ieftine, preturilor mai mici de vanzare si stimulentelor de cumparare mai mari in Franta. „Situatia ar putea fi de tip win- win pentru soferi, populatie si planeta. Cu cat Uber si taxiurile devin 100% electrice, cu atat cetatenii se vor bucura mai devreme de un aer mai curat si de cartiere mai linistite, planeta va avea emisii mai putin afectate de clima, iar soferii vor castiga mai multi bani. Daca Uber doreste sa faca parte din solutia eco pentru orasele noastre, ar trebui sa se angajeze sa presteze curse 100% electrice pana in 2025 in capitalele europene cheie“, a spus Yoann Le Petit, expert in mobilitate in cadrul T&E.
Pe masura ce orasele si tarile anunta interdictii pentru autovehiculele diesel si benzina pentru combaterea poluarii aerului si a schimbarilor climatice, apelul de a conduce vehicule fara emisii creste. La Londra, autoritatile estimeaza ca 70% din cererea de incarcatoare lente si normale in zonele rezidentiale va veni doar de la soferii Uber. Demarata in noiembrie anul trecut in SUA, Franta, Germania, Belgia, Olanda si Marea Britanie, campania #TrueCostOfUber s-a lansat acum si la Madrid si Barcelona, cerandu-i lui Uber sa devina 100% curat in marile orase europene pana in 2025. 
Numarul de soferi pentru aplicatii precum Uber, Bolt si Kapten a evoluat in ultimii ani. In Paris, flota de soferi care ofera servicii s-a triplat in ultimii patru ani, de la aproximativ 10.000 in 2016, la aproximativ 30.000 astazi. In Portugalia, numarul soferilor s-a triplat si in 2019, ajungand la aproape 20.000 de soferi profesionisti. In Londra, cea mai mare piata a serviciilor de ride-sharing din Europa, in 2018 erau 88.000 de soferi activi de tip Uber.
Calculatorul de emisii de CO2 al ciclului de viata al T&E estimeaza ca astazi masinile electrice reduc emisiile de CO2 cu doua treimi in medie in Europa, comparativ cu cele diesel. Datorita obiectivelor UE privind emisiile de CO2, piata europeana de masini electrice va atinge o cota de 10% in 2021.