Așa cum informează asociația olandeză de transport și logistică TLN, Olanda se pregătește să primească pentru început 50.000 de refugiați ucraineni, dintre care cei mai mulți vor să lucreze acolo. Iar transportul și logistica sigur oferă numeroase oportunități pentru ei, dar există anumite aspecte la care posibilii angajatori sunt sfătuiți să fie atenți.
Concret, pe 1 aprilie în Olanda începe Programul Național, prin care refugiații ucraineni au acces mai ușor la piața muncii, ceea ce pentru companii reprezintă o oportunitate de a-i ajuta, dar și de a-și reduce criza de forță de muncă.
În afară de Programul Național, refugiaților de război din Ucraina li se aplică și Directiva pentru Protecție Temporară, prin care primesc această formă de protecție timp de un an, cu posibilitate de extindere de două ori, câte șase luni, timp în care guvernul le va pune la dispoziție documentele necesare pentru rezidență. Directiva le permite refugiaților și accesul la piața muncii și pentru ei se așteaptă ca vizele de muncă să nu mai fie obligatorii în Olanda de la 1 aprilie 2022. Persoanele Protejate Temporar pot să lucreze în această țară pentru a se putea întreține și pot fi atât angajați, cât și lucrători independenți, în condiții mai flexibile decât de obicei, dar nu pe o perioadă mai mare decât cea prevăzută de protecția temporară.
Însă firmele de transport care vor să angajeze șoferi ucraineni trebuie să știe că aceștia nu au permisul de conducere valid, ci trebuie să dețină unul valabil în UE, Cod 95. Ei pot primi poziții în logistică, deoarece aceste meserii nu au cerințe specifice, sau pot urma un curs de condus în Olanda pentru șoferi profesioniști.
TLN răspunde și la întrebarea „cum este posibil să lucreze totuși în această țară șoferi ucraineni, câtă vreme Ucraina nu este în UE?“: ei lucrează prin firme poloneze sau lituaniene, deoarece aceste două state membre UE au încheiat pe cont propriu un acord cu Ucraina prin care șoferii ucraineni pot aplica pentru un permis în cele două țări. Deci camioane poloneze cu șoferi ucraineni pot face transport în Olanda. În 2021 au fost eliberate aproape 75.000 de permise de muncă numai în Polonia, cele mai multe pentru ucraineni, iar pe baza acestora ei pot lucra legal în Olanda conform Directivei Detașării. Oricum, pe site-ul asociației există o secțiune unde firmele interesate se pot informa în legătură cu orice aspecte legale pe care trebuie să le știe pentru a angaja ucraineni.
TLN mai enumeră și posibilitățile prin care cetățenii sau firmele din această țară pot oferi sprijin refugiaților, în cadrul unor inițiative guvernamentale, ale societății civile sau ale unor persoane private.
Asociația poloneză de transport și logistică TLP informează că în cadrul întâlnirii BusinessEurope s-a discutat recent despre impactul războiului din Ucraina asupra transportului european, despre Pachetul Mobilitate și despre revizuirea Regulamentului TEN-T și a Directivei Sistemului Inteligent de Transport (ITS).
Matthew Baldwin, Deputy Director General al Directoratului General pentru Mobilitate din cadrul Comisiei Europene a arătat că instituția pe care o reprezintă caută să obțină informații despre numărul de camioane aparținând unor firme din UE care sunt încă în Rusia, Belarus și Ucraina și că analizează nivelul unei posibile asistențe de care au nevoie ucrainenii, dar și firmele europene afectate de război sau de sancțiunile impuse Belarusului și Rusiei. UE ar putea adopta în curând o interdicție pentru orice operațiuni de transport ale întreprinderilor din UE în Rusia și Belarus, ca parte a sancțiunilor. În acest punct al discuției, TLP a ridicat problema liberalizării angajării șoferilor ucraineni și a abolirii vizelor acestora pe întreg teritoriul UE, iar CE a promis că va analiza situația.
Jean-Louis Colson, șeful Departamentului de Transport Rutier din cadrul Directoratului General pentru Mobilitate, a vorbit despre întoarcerea camioanelor în țara de origine la fiecare opt săptămâni, arătând că decizia finală a CE este că nu va lua nicio măsură legislativă care ar viza eliminarea acestei dispoziții, în ciuda studiului care a indicat în mod clar impactul negativ asupra mediului și a pieței unice al unei astfel de cerințe. De aceea firmele nu au altă variantă decât să aștepte decizia Curții de Justiției a UE, care teoretic ar trebui să apară până la finalul anului. CE plănuiește să publice orientările pentru aceste dispoziții, dar numai în circa două lui, deși prevederile au intrat deja în vigoare.
02.10.2020
Ultimul număr: Ianuarie-Februarie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit