Un raport recent al Asociației poloneze de transport și logistică (TLP), din care v-am prezentat detalii și zilele trecute, face referire și la cele mai importante tendințe și provocări de pe piața transportului rutier din această țară.
În cadrul sondajului cantitativ care a constituit una dintre modalitățile de a aduna informații pentru raport, antreprenorii polonezi au fost întrebați care dintre tendințele observate pe piață sunt cele mai dinamice, iar dezvoltarea rutelor comerciale dintre Ucraina și Uniunea Europeană a primit cel mai mare scor, de 6,4 puncte, pe o scară de la 0 la 10 (unde 10 înseamnă cea mai mare rată de schimbare). Pe locul al doilea se află dezvoltarea serviciilor cu valoare adăugată ridicată, mai ales logistica contractuală (5,9). Iar pe locul al treilea se află digitalizarea și automatizarea activității șoferilor (5,9). După ele vin consolidarea pieței (5,8), dezvoltarea transportului intermodal (5,3), fragmentarea lanțurilor de aprovizionare și dezvoltarea terminalelor intermediare (5,1 puncte).
Niciunul dintre aceste fenomene nu este revoluționar, ci transformarea de pe piață este treptată. În plus, niciuna dintre tendințe nu a primit un scor mediu mai mare de 7, ceea ce arată că firmele nu simt că mediul de afaceri se schimbă rapid. Pe de altă parte, printre cele mai importante provocări, pe primul loc sunt acum riscurile macroeconomice, apărute relativ recent: salariile mari (8,05 puncte), inflația (7,99), prețurile la energie (7,89), ratele ridicate ale dobânzilor (7,72), situația economică volatilă (7,58). Iar provocările structurale, cum ar fi lipsa șoferilor (7,44) sau decarbonizarea (7,16), sunt evaluate ca fiind mai puțin importante, însă în curând probabil că importanța lor va crește din nou.
Scopul este construirea unei linii de cale ferată de mare viteză din Polonia până în Ucraina.
Centralny Port Komunikacyjny și Căile Ferate Ucrainene (Ukrzaliznyca) au semnat un acord de cooperare în cadrul Zilelor Direcției Feroviare de la Varșovia. Documentul stipulează o cooperare mai strânsă în ceea ce privește construcția de noi infrastructuri de transport, inclusiv a căii ferate de mare viteză. Semnatarii și-au declarat, de asemenea, disponibilitatea de a contribui la reconstrucția Ucrainei după încheierea războiului.
Unul dintre cele mai importante obiective ale acordului pe trei ani este dezvoltarea de noi conexiuni transfrontaliere pe ecartamentul european de 1.435 mm, în special construirea unei linii feroviare de mare viteză.
Documentul prevede pregătirea în comun a unui studiu de fezabilitate pentru noile linii de cale ferată planificate între Polonia și Ucraina. Acesta identifică construcția unei linii de mare viteză pe ruta Varșovia-Lviv-Kiev (o prelungire a razei feroviare nr. 5 a CPK până la Lviv și, în cele din urmă, până la Kiev), cu o viteză maximă de operare presupusă de 250 km/h. Prin urmare, CPK și-a declarat disponibilitatea de a face schimb de cunoștințe și experiență și de a transfera standardele sale tehnice ale HSR, precum și modelul de transport de călători.
„O infrastructură modernă, de mare capacitate și eficientă este un element-cheie pentru siguranța în regiunea celor Trei Mări. Pe termen lung, dezvoltarea infrastructurii de transport va fi un element foarte important în reconstrucția Ucrainei”, a declarat Mark Brzezinski, ambasadorul SUA în Polonia.
Acesta este un moment istoric. Împreună cu Căile Ferate Ucrainene, CPK începe lucrările comune la linia HSR Varșovia-Lviv-Kiev. Cea mai scurtă rută din Ucraina către UE trece prin Polonia și CPK. Acest acord de acum are ca scop îmbunătățirea legăturilor feroviare dintre Ucraina, Polonia și UE, facilitarea traficului de pasageri, îmbunătățirea schimburilor economice și consolidarea siguranței coridoarelor de transport. Cooperarea cu CPK va aduce mai aproape de construcția primului TGV cu ecartament european și va fi un pas important în direcția integrării Ucrainei în UE.
Acordul prevede crearea unui grup de lucru care să îndeplinească obiectivele acordului semnat prin ateliere de lucru, cercetare comună, schimb de documentație și experiență.
Centralny Port Komunikacyjny și Căile Ferate Ucrainene vor căuta împreună oportunități de a obține finanțare din partea UE pentru liniile planificate. Standardele UE pentru proiectarea, construcția și întreținerea infrastructurii feroviare, inclusiv semnalizarea și GSM-R, urmează să fie puse în aplicare în cadrul parteneriatului. În viitor, ambele părți au convenit, de asemenea, să dezvolte în comun un model de gestionare pentru liniile construite.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit