Din ianuarie până la sfârșitul lunii iulie a acestui an, în portul Gdansk au fost manipulate peste 36 de milioane de tone de mărfuri. Aceasta reprezintă cu 20% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut. Cel mai mare salt a fost înregistrat în cazul lemnului – cu 3.150%. Transbordările de minereu au crescut, de asemenea, în mod semnificativ – cu 267%.
Cărbunele a crescut cu aproape 67%, iar combustibilii lichizi cu peste 39%. Doar alte mărfuri în vrac (agregate, sulf) au înregistrat scăderi – cu 23%. Există o ușoară corecție în cazul mărfurilor generale (-0,4%). Transbordările de mărfuri din Ucraina au depășit un sfert de milion de tone.
„Am devansat portul rusesc Primorsk și suntem pe locul 2 în Marea Baltică în ceea ce privește totalul transbordărilor. De asemenea, am reușit să ne menținem pe primul loc în ceea ce privește transbordările de containere. Luna iulie a fost un record absolut, cu un nivel istoric de 5,8 milioane de tone pe lună. Avem o șansă reală de a încheia anul cu peste 60 de milioane de tone”, apreciază directorul general al Portului Gdansk, Łukasz Greinke.
Depozite de cărbune
Pentru a face față fluxurilor tot mai mari de mărfuri, în special de resurse energetice pentru nevoile interne și de cereale, minereu de fier, produse siderurgice sau ulei de floarea-soarelui pentru exporturile ucrainene, sunt necesare investiții suplimentare, inclusiv construcția de depozite.
ZMPG pregătește noi situri pentru depozitarea cărbunelui și pentru a asigura accesibilitatea deplină a acestora la infrastructura feroviară. Au fost deja finalizate lucrările de întărire a 100.000 mp de teren și reparații majore la calea ferată, cu o lungime totală de 1.367 m. Până în luna octombrie a acestui an, alte zone pentru depozitarea și manipularea cărbunelui – cu o suprafață de 81.000 mp – vor fi consolidate și o secțiune de 2.072 m de cale ferată va fi renovată. „Porturile nu sunt doar volanul economiei naționale pe timp de pace, ci și garantul securității militare, energetice și alimentare în perioadele de conflict armat, la care suntem martori. De aici și inițiativa comună a Gaz-System, ZMPG și a Oficiului Maritim, și anume construirea unui terminal plutitor de regazeificare a LNG de tip FSRU”, explică Greinke.
Acesta este un recipient care stochează gazul în stare lichidă și care are o instalație care transformă materia primă din formă lichefiată în formă gazoasă. Ca parte a acestui proiect, vor fi create 2 dane pentru nave. Bugetul de stat a rezervat 856 de milioane PLN (180.251.774 milioane de euro) în acest scop. Construcția terminalului FSRU este o prioritate pentru securitatea energetică a țării. Investiția va contribui la diversificarea surselor de aprovizionare cu gaze naturale a Poloniei și, astfel, la independența față de un singur furnizor de această materie primă.
Transbordări mai rapide
În plus, portul Gdansk, în cooperare cu operatorul Port Północny, care efectuează transbordări de minereu și cărbune la cheiul de minereu, solicită permisiunea de a construi un alt compartiment de încărcare pentru vagoane pentru a face transportul de mărfuri din port și mai eficient. Potențialul la bord este de 7,5 milioane de tone de mărfuri pe an. Alte milioane de încărcături în vrac, inclusiv cărbune, pot fi manipulate de PGE. Acest lucru este posibil datorită modernizării cheiului Dworzec Drzewny, pe care operează compania, precum și datorită investițiilor în echipamente de manipulare.
Din cauza creșterii transbordărilor de petrol, Naftoport a decis, de asemenea, să se extindă. În cadrul terminalului va fi creat un loc suplimentar de transbordare pentru aceste produse.
DB Cargo a finalizat primul test de transport cereale de la granița Ucrainei cu Polonia până la Rostock, în Germania. Primul tren cu 1.200 de tone de porumb a fost descărcat săptămâna aceasta la terminalul de cereale din Rostock (GTR). Trenul cu o lungime de 450 m și 21 de vagoane va fi urmat de alte 4. Porumbul furajer a fost reîncărcat la granița ucraineano-poloneză și apoi transportat la Rostock de DB Cargo prin Polonia.
Acolo, porumbul este descărcat din vagoane într-un sistem de descărcare și transportat la silozuri cu ajutorul unor benzi transportoare. Din fiecare vagon au fost descărcate aproximativ 60 de tone de porumb. Întregul proces durează aproximativ 5 ore.
Încă nu este clar cât timp va fi depozitat porumbul la Rostock. După ce grâul, orzul și porumbul sunt livrate pe calea ferată sau pe șosea în terminalul de cereale din portul Rostock, acestea sunt apoi exportate pe mare. Cea mai mare parte se îndreaptă către Orientul Mijlociu, dar și către Africa de Nord și Iran. În Rostock se manipulează în total între 3 și 4 milioane de tone de cereale în fiecare an, ceea ce face din orașul hanseatic, alături de Hamburg, unul dintre cele mai importante porturi de cereale din Germania.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit