32 de companii și organizații feroviare europene au semnat o declarație de sprijin pentru reconstrucția căilor ferate din Ucraina. Declarația a fost realizată pe 9 iulie, în cadrul Summit-ului Rail CEO 2022 de la Viena, găzduit de Căile Ferate Federale Austriece ÖBB. Președintele CER și CEO al ÖBB, Andreas Matthä, care a găzduit summitul, a inclus declarația într-o scrisoare trimisă Comisiei Europene, Parlamentului European și liderilor Consiliului UE.
Directorii executivi din domeniul feroviar subliniază rolul infrastructurii feroviare ucrainene ca fiind esențial atunci când este vorba de necesitatea unor coridoare pentru persoanele strămutate și pentru furnizarea de ajutoare. Semnatarii intenționează să contribuie la reconstrucție cu materiale de care este nevoie urgentă, precum și cu cunoștințe. Companiile feroviare europene au făcut, de asemenea, un apel la UE pentru a crea un fond „Reconstrucția Ucrainei”. Capitalul pus la dispoziție cu ajutorul acestui fond va fi implementat în mod special pentru căile ferate și infrastructura feroviară din Ucraina.
„Sper că propunerile noastre vor găsi acum sprijin la cel mai înalt nivel al UE. Colegii noștri de la Căile Ferate ucrainene lucrează în fiecare zi în condiții inimaginabile și își riscă viețile, ei contează pe sprijinul și solidaritatea noastră deplină”, a declarat Matthä.
Alberto Mazzola, directorul executiv al CER, împărtășește speranțele lui Matthä. „Prin declarația noastră privind Ucraina și prin apelul nostru la aprobarea liderilor UE, dorim să sprijinim cele mai bune condiții pentru a păstra și reconstrui infrastructura țării, astfel încât Ucraina și poporul său să poată continua să se bazeze pe servicii feroviare rezistente pentru viitorul lor”.
Luna trecută, Comisia a adoptat, de asemenea, hărțile TEN-T revizuite. De exemplu, Rusia și Belarus au fost eliminate de pe aceste hărți. Comisia subliniază că „cooperarea cu aceste țări nu este nici adecvată, nici în interesul Uniunii”. În plus, săptămâna trecută, Comisia Europeană a decis să revizuiască regulamentul TEN-T din cauza impactului războiului din Ucraina.
Din cauza blocadei porturilor de la Marea Neagră, autoritățile ucrainene încearcă să mărească capacitatea de export de mărfuri a țării peste granița cu Polonia și România. Datorită îmbunătățirilor de la frontieră, capacitatea de export a Ucrainei a crescut cu 20% pe lună în aceste direcții, a anunțat Oleksandr Kubrakov, ministrul ucrainean al infrastructurii.
În prezent, 20 de milioane de tone de cereale așteaptă să fie exportate din Ucraina, iar blocada exporturilor amenință cu o criză a foamei în multe țări. Toate canalele disponibile pentru exportul de culturi agricole sunt activate, cu sprijinul Comisiei Europene, care a creat așa-numitele „coridoare de solidaritate”.
Coridoare de solidaritate: RCG crește livrările de cereale din Ucraina
Din nefericire, la frontiera polono-ucraineană se formează cozi lungi de camioane, din cauza faptului că serviciile de frontieră din ambele țări nu erau pregătite pentru o creștere atât de mare a numărului de autoturisme care trebuie vămuite. Cu toate acestea, datorită cooperării internaționale, controalele sunt simplificate, ceea ce a crescut numărul de încărcături care pot fi trimise din Ucraina către vest. „Putem menține acest ritm. Dar depinde de modul în care colegii noștri polonezi și români mențin acest ritm”, a declarat Kubrakov pentru Interfax Ucraina.
În ultimele săptămâni, Polonia și Ucraina au introdus o serie de modificări în ceea ce privește trecerea mărfurilor și a persoanelor la frontieră. Punctul de trecere Korczova – Krakowiec a fost eliberat pentru camioanele care transportă cereale. Numărul de ghișee de control pentru camioane a fost mărit de la 4 la 10 și au fost create puncte suplimentare pentru eliberarea pașapoartelor. Potrivit ministrului ucrainean, cooperarea cu România este ceva mai proastă, dar și aici se înregistrează progrese. Ucraina a reușit să exporte 1,4 milioane de tone de cereale în iunie, față de 1,2 milioane de tone în mai. Înainte de izbucnirea războiului, în aceeași perioadă a anului, exporturile ucrainene erau de 4-5 milioane de tone pe lună. Prin urmare, se poate observa că sunt necesare eforturi suplimentare pentru a construi noi rute de transport. Printre altele, Ucraina a crescut cu 70% numărul de trenuri de marfă care transportă 20 de tipuri de mărfuri în luna iulie.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit