Uniunea Europeană dorește să sprijine dezvoltarea coridorului intermodal transcaspic și să consolideze cooperarea economică cu Kazahstanul. La Bruxelles a avut loc o reuniune între reprezentanții țării, ai UE și ai companiilor de logistică care operează pe această rută.
Misiunea parlamentară a Kazahstanului pe lângă UE a organizat evenimentul, care a fost prima discuție privind cooperarea în dezvoltarea coridorului mijlociu care a avut loc în cadrul forumului UE. Din cauza întreruperilor rutelor de transport maritim din ultimii doi ani, expeditorii și expeditorii caută rute de transport alternative. Dintre acestea, cel mai popular era Noul Drum al Mătăsii, care trece prin Kazahstan, Rusia și Belarus.
Invazia Rusiei în Ucraina și sancțiunile impuse țării de către Uniunea Europeană i-au determinat însă pe unii operatori logistici și pe clienții acestora să renunțe la transportul de mărfuri pe această rută. Ca urmare, a crescut interesul pentru Coridorul Central, ruta care traversează Kazahstanul, Marea Caspică, Azerbaidjanul și Georgia.
„Comerțul în regiune a scăzut cu 40%, poate chiar mai mult. Trebuie să facem coridorul central mai eficient. Nu pentru a înlocui Coridorul nordic, ci pentru a prelua o parte din fluxul de mărfuri”, a declarat Harvey Rouse, șeful DG Move.
Până de curând, această rută a fost considerată neatractivă din cauza costurilor mai mari și a timpilor de tranzit mai lungi decât ruta prin Belarus. Cu toate acestea, din ce în ce mai multe companii sunt acum interesate să lanseze servicii intermodale regulate între China și UE, ocolind Rusia. În ultimele săptămâni, METRANS, Dachser, Duisport, Maersk și DB Cargo, printre altele, au introdus o astfel de ofertă.
Cooperare internațională
Cooperarea cu Uniunea Europeană are o importanță deosebită pentru Kazahstan în contextul tensiunilor diplomatice cu Rusia. Până de curând, țara a fost condusă de facto de Nursultan Nazarbaiev, președinte al Consiliului de Securitate și șef al partidului de guvernământ Nur Otan.
Nazarbaiev a fost acuzat de tendințe autoritare și de un cult al avantajului personal, ceea ce s-a reflectat în redenumirea capitalei țării din Astana în Nursultan. În noiembrie anul trecut, în urma unor proteste în masă, a demisionat din aceste funcții în favoarea președintelui în exercițiu Kasym-Zomart Kemelula Tokayev. Kazahstanul a cerut ajutorul Rusiei pentru a înăbuși protestele, ceea ce a fost considerat de mulți comentatori drept o supunere la politica Kremlinului.
Cu toate acestea, Kazahstanul a refuzat să sprijine invazia rusă în Ucraina. Rușii reprezintă peste 18% din populația țării, iar autoritățile din Nursultan se tem că pretinsa apărare a acestei minorități ar putea fi folosită ca pretext pentru o invazie rusă, așa cum s-a întâmplat în cazul Georgiei și Ucrainei. Pe lângă chestiunile de securitate, aspectele economice sunt, de asemenea, în favoarea cooperării cu UE. Kazahstanul, care este bogat în materii prime, ar putea deveni un partener economic important pentru Europa.
Transportatorii auto ucraineni așteaptă publicarea oficială a unui document care să le permită să efectueze transporturi bilaterale și de tranzit în țările UE fără autorizații. Pentru ca societățile ucrainene să poată profita de această dispoziție, Kiev-ul trebuie să își relaxeze reglementările privind plecarea șoferilor.
În prezent, este în vigoare Decretul nr. 615 al Cabinetului de Miniștri al Ucrainei din 20 mai 2022, care reglementează plecarea șoferilor bărbați din transportul internațional. „Perioada maximă pentru care un conducător auto poate rămâne în afara Ucrainei este limitată la 45 de zile calendaristice. În cazul în care termenul de returnare nu este respectat, compania de transport poate pierde accesul timp de 3 luni la sistemul “UkrTransBezpieka” de înregistrare a plecării șoferilor bărbați. O problemă suplimentară care împiedică liberalizarea plecării este abuzul tot mai mare de astfel de permise de către bărbați pentru a părăsi teritoriul Ucrainei și a rămâne în afara acestuia, ceea ce, la rândul său, duce în unele cazuri la pierderea de către transportatori a posibilității de a trimite șoferi în străinătate”, reamintește Andrii Arkaniuk, specialist în legalizarea muncii la Flexidea.
Necesitatea de a crește exportul de cereale prin transport rutier va forța liberalizarea reglementărilor. Se vor continua lucrările la integrarea transporturilor în UE cât mai curând posibil. Criza alimentară care se desfășoară acum este o dovadă clară că o astfel de integrare este în interesul nu numai al Ucrainei, ci al întregii comunități mondiale, după cum subliniază ministrul ucrainean al infrastructurii, Oleksandr Kubakov.
În Rada Supremă a Ucrainei se află în curs de examinare proiectul de lege nr. 7484-1 privind modificările la Legea privind pregătirea pentru mobilizare și mobilizare și la Legea privind normele de trecere a frontierei Ucrainei de către cetățenii ucraineni. Există propuneri de liberalizare a plecării cetățenilor ucraineni de sex masculin, ceea ce ar putea afecta, de asemenea, industria logistică.
Arkaniuk menționează că proiectul de amendamente din 30 iunie, menționat mai sus, propune lărgirea cercului de bărbați care ar putea călători în afara Ucrainei:
Arkaniuk vorbește și despre o expunere de motive a proiectului, în care se menționează o „abordare pragmatică” și necesitatea de a asigura funcționarea economiei țării, care va consolida și apărarea acesteia.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit