Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conform datelor publicate de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat), rata de ocupare a forței de muncă în rândul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 20 și 64 de ani din UE a fost de 75,9% în trimestrul al treilea (T3) al lui 2024, în creștere cu 0,1% față de trimestrul al doilea (T2) din acest an. 

Neocuparea pieței forței de muncă – care include persoanele cu nevoi de angajare nesatisfăcute, dintre care o mare parte șomeri – a reprezentat 10,9% din forța de muncă extinsă cu vârste între 20 și 64 de ani în T3 din 2024 (o scădere de 0,1% în comparație cu T2 din 2024).

Informațiile prezintă doar câteva dintre constatările detaliate în articolul Statistics Explained, elaborate de Eurostat.

Între T2 și T3 din 2024, Malta (+1,4%), România (+0,6%) și Irlanda, Italia și Cipru (+0,5% fiecare) au înregistrat cele mai mari creșteri ale ratei de ocupare a forței de muncă dintre cele 10 țări din UE în care rata de ocupare a forței de muncă a crescut. Rata de ocupare a forței de muncă a rămas stabilă în Letonia și Țările de Jos și a scăzut în 15 țări ale UE, cele mai mari scăderi fiind marcate în Luxemburg (-1,0%), Slovenia (-0,9%) și Estonia (-0,7%).

Declarația comună, semnată de IRU și de o coaliție largă de părți interesate din domeniul comerțului din UE, va sprijini revizuirea Codului Vamal al UE pentru necesitatea unui cadru vamal modern, armonizat și eficient pentru a spori competitivitatea UE și a-i asigura securitatea.

Directorul IRU EU Advocacy, Raluca Marian, a precizat că: „Transportul rutier joacă un rol esențial în facilitarea comerțului, atât în cadrul UE, cât și cu partenerii globali”.

„Deși digitalizarea ar trebui să reducă sarcinile administrative, procedurile vamale inconsecvente între statele membre au creat ineficiențe, timpi lungi de așteptare și sancțiuni inutile pentru sectorul transportului rutier. Având în vedere că 85% dintre operatorii de transport rutier de marfă sunt IMM-uri, aceste provocări reprezintă o povară disproporționată asupra sectorului. Avem nevoie de soluții armonizate și eficiente.”

„Un sistem vamal modernizat este esențial pentru a se asigura că frontierele externe ale UE funcționează ca facilitatori ai comerțului și competitivității. IRU face apel la legislatori să abordeze aceste probleme în revizuirea în curs a Codului Vamal al UE.”

Printre recomandările practice incluse în declarația adresată Parlamentului European și Consiliului se afă  nevoia urgentă de a rezolva provocările legate de legislația vamală actuală, inclusiv întârzierile în dezvoltarea informatică a statelor membre, care ar putea pune în pericol termenul prevăzut de lege. Legislația actuală a fost implementată în 2016 și ar trebui să fie implementată până la 31 decembrie 2025.

Colaborarea strânsă cu sectorul privat, inclusiv cu industria transportului rutier de mărfuri și a logisticii, este esențială pentru stabilirea unei uniuni vamale moderne care să funcționeze ca o entitate unificată. În plus, IRU a subliniat importanța asigurării interoperabilității sistemului vamal al UE cu cadrele globale, cum ar fi eTIR, pentru a facilita comerțul internațional.

„Fiind unul dintre cele mai mari blocuri comerciale din lume, UE trebuie să conducă prin exemplu. Dincolo de reformarea sistemelor interne, Comisia Europeană și statele membre ar fi trebui să depună eforturi pentru a asigura interoperabilitatea digitală deplină cu sistemele vamale globale pentru a reduce barierele și a-și menține poziția de lider în practicile comerciale eficiente”, a declarat Raluca Marian.

IRU își menține angajamentul de a colabora cu factorii de decizie și partenerii din industrie pentru a oferi un cadru vamal raționalizat și unificat care să sprijine comerțul, să reducă sarcinile administrative și să consolideze competitivitatea UE.