În iulie 2023, prețurile producției industriale în zona euro au înregistrat o scădere de 0,5% în comparație cu luna precedentă, iunie 2023. În același timp, în Uniunea Europeană (UE), prețurile producătorilor industriali au scăzut cu 0,6%, conform estimărilor furnizate de Eurostat, biroul de statistică al Uniunii Europene.
În iulie 2023, comparativ cu iulie 2022, se observă o scădere semnificativă a prețurilor producției industriale. În zona euro, prețurile au înregistrat o scădere de 7,6% și un declin de 6,6% în UE.
Comparând ritmul anual, în zona euro, prețurile producției industriale au scăzut cu 1,2% pentru bunurile intermediare și cu 0,9% în sectorul energetic. În schimb, prețurile au crescut cu 0,1% pentru bunurile de consum cu folosință îndelungată și cu 0,2% atât pentru bunurile de capital, cât și pentru bunurile de folosință imediată. Prețurile în total în industrie, excluzând energia, au scăzut cu 0,4%.
În UE, prețurile producătorilor industriali au scăzut cu 1,2% pentru bunurile intermediare, cu 1% în sectorul energetic și cu 0,1% pentru bunurile de consum cu folosință îndelungată. În același timp, prețurile au rămas stabile pentru bunurile de folosință imediată și au crescut cu 0,2% pentru bunurile de capital. Prețurile în total în industrie, excluzând energia, au scăzut cu 0,4%.
Cele mai semnificative scăderi lunare ale prețurilor producției industriale au fost înregistrate în Irlanda (-8,1%), Olanda (-2,6%) și Suedia (-1,8%). Pe de altă parte, cele mai mari creșteri au fost observate în Letonia (+2,2%), Slovacia (+1,7%) și Croația (+1,3%).
Comparând anual, în zona euro, prețurile au înregistrat scăderi, în special în sectorul energetic (-24,2%) și pentru bunurile intermediare (-4%). În schimb, prețurile au crescut semnificativ pentru bunurile de capital (+4,7%), bunurile de folosință imediată (+5,1%) și bunurile de consum cu folosință îndelungată (+7,6%). Prețurile în total în industrie, excluzând energia, au crescut cu 1,6%.
În UE, scăderile anuale ale prețurilor au fost de 21,5% pentru sectorul energetic și cu 3,9% pentru bunurile intermediare. În același timp, prețurile au crescut cu 4,5% pentru bunurile de capital, 4,6% pentru bunurile de folosință imediată și 7,6% pentru bunurile de consum cu folosință îndelungată. Prețurile în total în industrie, excluzând energia, au crescut cu 1,6%.
Cele mai semnificative scăderi anuale ale prețurilor producției industriale au fost înregistrate în Irlanda (-39,5%), Bulgaria (-18,1%) și Italia (-13,8%). Pe de altă parte, cele mai mari creșteri au fost observate în Ungaria (+18,8%), Slovacia (+17,8%) și Slovenia (+6,8%).
Noua revizuire a greutăților și dimensiunilor vehiculelor grele este văzută ca o oportunitate de a asigura eficiența și tranziția ecologică a sectorului transporturilor.
Uniunea Europeană a Transportatorilor Rutieri UETR salută revizuirea Directivei 96/53/CE privind greutățile și dimensiunile maxime ale vehiculelor grele de marfă, permițând vehicule mai lungi și mai grele și dezvoltarea sistemelor modulare europene („EMS”) în transportul rutier internațional de mărfuri.
Această inițiativă oferă o oportunitate de a contribui la sustenabilitatea mediului printr-o eficiență mai mare, o capacitate mai mare și o productivitate mai mare, contribuind totodată la atenuarea deficitului tot mai mare de forță de muncă din sector.
Întrucât tehnologia vehiculelor hibride sau cu emisii zero aduce o greutate suplimentară vehiculelor, abordarea propusă pentru a crește sarcina utilă a acestor vehicule este extrem de benefică.
Această nouă propunere facilitează implementarea vehiculelor ecologice în UE. Cu toate acestea, este necesară o abordare realistă, de la sisteme solide de casare până la implementarea eficientă a infrastructurilor de combustibili alternativi, precum și măsuri generalizate de combatere a prețurilor ridicate la energie.
Orice nou cadru ar trebui să faciliteze autorizarea a 44 de tone pentru orice vehicul pe termen lung, indiferent de sursa de energie utilizată, mixul energetic și neutralitatea tehnologică fiind cea mai bună abordare pentru a realiza decarbonizarea.
Normele prevăzute sunt clare și subliniază importanța ca UE să permită traficul transfrontalier al combinațiilor de 44 de tone printr-un sistem cuprinzător și uniform în statele membre ale UE, pentru a asigura condiții de concurență echitabile în acest sector.
Există încă provocări în ceea ce privește infrastructura rutieră care trebuie depășite, iar acest lucru va necesita un efort din partea autorităților naționale și a UE, prin alocarea de noi fonduri, cum ar fi cele din Eurovinieta sau ETS.
Un mediu concurențial echitabil va împiedica transportatorii să se confrunte cu medii de operare diferite și va încuraja, de asemenea, mai multe investiții mai eficiente din partea IMM-urilor, cu condiția ca acestea să aibă certitudinea că vehiculele mai grele și mai lungi pe care le achiziționează pot efectua activități de transport pe teritoriul UE.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit