În iunie 2023, înmatriculările de mașini noi în Uniunea Europeană au înregistrat o creștere semnificativă de 17,8%, ajungând la 1 milion de unități în total, potrivit datelor ACAROM – Asociația Constructorilor de Automobile din România și ACEA.
Această creștere se datorează în mare parte recuperării pieței auto după o perioadă de penurie de componente în anul precedent. Toate piețele din UE, cu excepția Ungariei, au înregistrat creșteri, iar cele mai mari patru piețe, așa cum Germania, Spania, Franța și Italia – au avut procente mai mari cuprinse între 9,1% și 24,8%.
De asemenea, în prima jumătate a anului 2023, înmatriculările de mașini noi în UE au înregistrat +17,9%, ajungând la 5,4 milioane de unități. Aceste îmbunătățiri indică faptul că industria auto europeană se recuperează treptat după întreruperile de aprovizionare cauzate de pandemie. Cu toate acestea, volumul total de înmatriculări rămâne cu 21% mai mic comparativ cu anul 2019. Cele mai mari patru piețe – Spania, Italia, Franța și Germania – au generat creșteri semnificative în primele șase luni ale anului 2023, cu procente cuprinse între 12,8% și 24%.
În ceea ce privește tipurile de combustibili utilizate pentru mașinile noi, în iunie 2023, mașinile electrice cu baterii au ajuns la o cotă de piață de 15,1%, depășind pentru prima dată cota de piață a automobilelor diesel. Mașinile hibrid-electrice au rămas a doua cea mai populară alegere, reprezentând 24,3% din piață, în timp ce mașinile pe benzină au avut cea mai mare cotă, de 36,3%.
În iunie, înmatriculările de mașini electrice cu baterii au atins 66,2% în UE, cu 158.252 de unități, ceea ce a contribuit la o cotă de piață de 15,1%. Majoritatea piețelor din UE au înregistrat creșteri în înmatriculările de mașini electrice, ajungă la un total cumulat de 53,8% la începutul anului, cu 703.586 de unități vândute în primele șase luni ale anului.
Înmatriculările de mașini hibrid-electrice s-au majorat cu 32,4% în iunie, atingând 254.100 de unități, și un total cumulat de 27,9% în primele șase luni, cu aproape 1,4 milioane de unități vândute.
În privința mașinilor hibride plug-in, în iunie au generat o creștere de 13,4% în UE, deși au existat declinuri semnificative în Germania. Cu toate acestea, creșterea înregistrată în Franța și Spania a compensat în mare măsură acestui declin. Cota de piață globală a mașinilor hibride plug-in scăzând la 7,9%.
Totodată, mașinile pe benzină au înregistrat în iunie o creștere de 11% în UE, cu peste 379.000 de unități înmatriculate. Cu toate acestea, cota de piață a acestora a fost mai mică ajungând la 36,3%.
De asemenea, înmatriculările de mașini diesel au continuat să scadă, marcând o micșorare de 9,4% în iunie și o cotă de piață ajunsă la 13,4%.
În perioada ianuarie-iunie 2023, România a ocupat locul 14 în UE în ceea ce privește numărul de autoturisme noi înmatriculate. Numărul total de autoturisme noi înmatriculate în România a fost de 73.645, marcând o creștere de 25,4% în comparație cu aceeași perioadă din 2022. Din acestea, 6.998 de unități au fost autoturisme full electrice, iar 20.933 cu propulsie hibridă.
Cele mai multe autoturisme noi înmatriculate în Europa au fost reprezentate de grupul VW, cu un număr de 1.704.959 de unități, în creștere cu 25,6%, urmat de grupul STELANTIS, cu 1.145.815 de unități în creștere cu 5,3%, și Grupul Renault, cu 648.467 de unități în creștere cu 24,1% (din care Dacia a înregistrat 295.225 de unități, în creștere cu 30,1% față de ianuarie-iunie 2022). Autoturismele marca Ford au ajuns la un număr de 275.692 de unități noi înmatriculate în perioada ianuarie-iunie 2023, în creștere cu 6,6% față de aceeași perioadă din 2022.
Uniunea Europeană și Noua Zeelandă au semnat un acord de liber schimb (ALS) care aduce beneficii semnificative pentru UE. Prin acest acord, taxele vamale vor fi reduse cu aproximativ 140 de milioane de euro pe an pentru întreprinderile din UE începând cu primul an de aplicare.
Se estimează că acest acord va duce la o creștere a comerțului bilateral de aproape 30% în decurs de un deceniu, în timp ce exporturile anuale ale UE ar putea crește cu până la 4,5 miliarde de euro. De asemenea, investițiile UE în Noua Zeelandă au un potențial de creștere de până la 80%.
Acest acord istoric include angajamente de sustenabilitate fără precedent, precum respectarea Acordului de la Paris privind schimbările climatice și a drepturilor fundamentale ale angajaților. Prin urmare, acordul nu doar promovează comerțul, ci și valorile și obiectivele durabilității și protecției mediului.
Acordul urmează să treacă de aprobarea Parlamentului European pentru a intra în vigoare. După finalizarea procesului de ratificare în ambele părți, atât în UE, cât și în Noua Zeelandă, acordul va deveni operațional și va începe să producă efecte practice. Aceasta reprezintă un pas important în consolidarea relațiilor comerciale și politice dintre UE și Noua Zeelandă și deschide noi oportunități pentru afaceri și investiții avantajoase reciproc.
Acordul de liber schimb între UE și Noua Zeelandă aduce noi oportunități de export pentru întreprinderile de toate dimensiunile.
Acest acord comercial deschide noi oportunități pentru întreprinderile europene, consolidând relațiile comerciale dintre UE și Noua Zeelandă și promovând comerțul deschis și durabil.
De asemenea, fermierii din UE vor avea oportunități mult mai bune de a-și vinde produsele în Noua Zeelandă imediat după aplicarea acordului. Tarifele vor fi eliminate din prima zi pentru exporturile cheie ale UE, precum carnea de porc, vinul și șampania, ciocolata, dulciurile și biscuiții.
Agricultorii din UE vor avea beneficii dincolo de reducerile tarifare. Acordul de liber schimb va proteja întreaga listă de vinuri și băuturi spirtoase din UE (aproape 2.000 de denumiri), cum ar fi Prosecco, vodca poloneză, Rioja, șampania și Tokaji. În plus, 163 dintre cele mai renumite produse tradiționale ale UE, așa cum brânzeturile Asiago, Feta, Comté sau Queso Manchego, șunca Istarski pršut, marțipanul Lübecker și măslinele Elia Kalamatas vor fi protejate în Noua Zeelandă.
Acordul va permite importurile cu taxe vamale zero sau mai mici din Noua Zeelandă, doar în cantități limitate (prin așa-numitele contingente tarifare).
Acordul are un capitol dedicat sistemelor alimentare durabile, comerțului și egalității de gen și o dispoziție specifică privind comerțul și reforma subvențiilor pentru combustibili fosili.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit