Banca Europeană de Investiții (BEI) a publicat rezultatele sondajului privind municipalitățile din 2022. Studiul acoperind 744 de municipalități din Uniunea Europeană oferind perspective unice asupra investițiilor anterioare și planificate a provocărilor cu care se confruntă municipiile în tranzițiile lor digitale și ecologice, precum și progrese realizate în aceste domenii.
Având în vedere că municipiile reprezintă aproape jumătate din investițiile publice din UE, aceste constatări sunt de cea mai mare importanță.
Potrivit sondajului, privind municipalitățile din 2022, s-au constatat următoarele:
„După cum arată sondajul BEI privind municipalitățile, municipalitățile din Europa se confruntă cu un deficit semnificativ de investiții, în special în infrastructura de atenuare și adaptare la schimbările climatice. Este esențial pentru factorii de decizie și părțile interesate să abordeze aceste deficite și să acorde prioritate investițiilor durabile și rezistente pentru un viitor mai ecologic și mai digital. Lipsa persistentă de personal calificat, inclusiv la nivelul municipalităților, trebuie abordată în întreaga Europă pentru a permite o implementare adecvată a programelor de investiții regionale și paneuropene.”,
a precizat Debora Revoltella, economistă-șefă a BEI.
„Investițiile municipale sunt fundamentale în oferirea de sprijin consistent oamenilor și întreprinderilor. Având în vedere proporția semnificativă a investițiilor publice făcute de municipalități, este imperativ ca acestea să fie dotate cu resursele necesare, cunoștințe de specialitate și rețele de cooperare puternice pentru o implementare eficientă. Pe măsură ce lumea evoluează rapid, rolurile municipalităților în tranzițiile ecologice și digitale devin tot mai importante. Pentru a promova practicile durabile în domenii precum planificarea urbană, eficiența energetică, gestionarea deșeurilor și transportul, este necesară îmbunătățirea know-how-lui în întreaga Europă. Sondajul nostru BEI privind municipalitățile oferă perspective asupra strategiilor de adaptare ale municipalităților și subliniază nevoile semnificative care trebuie abordate în viitor.”,
a declarat Ricardo Mourinho Felix, Vicepreședintele BEI.
De asemenea, BEI a lansat și un nou raport care analizează activitățile Grupului BEI în regiunile de coeziune ale Europei în 2022. Raportul s-a concentrat pe contribuția Grupului BEI la inovare în promovarea unei tranziții ecologice și digitale inclusivă, împreună cu impactul său macroeconomic. În 2022, Grupul BEI a acordat 28,4 miliarde de euro pentru proiecte în regiunile de coeziune. Sprijinul pentru inovare a reprezentat 25% din totalul creditelor acordate de BEI în 2022, din care 4,6 miliarde de euro (34%) au fost oferite în regiunile de coeziune.
Investițiile verzi sunt în creștere, ca și în 2021, ponderea investițiilor verzi finanțate de BEI fiind mai mare în cadrul împrumuturilor acordate regiunilor de coeziune față de totalul împrumuturilor acordate în UE. Aceasta este în concordanță cu Orientarea BEI privind coeziunea, care s-a angajat să crească semnificativ cota împrumuturilor pentru acțiuni climatice și de mediu în regiunile de tranziție și în cele mai puțin dezvoltate.
„Întrucât coeziunea regională va suferi probabil din cauza incertitudinii geopolitice, a sosirii refugiaților și a șocului energetic, orașele și regiunile trebuie încă să se transforme pentru a îndeplini obiectivele climatice ale Uniunii Europene și pentru a reduce decalajul digital. Inovația este vitală pentru a face față acestor provocări. Grupul BEI oferă o gamă largă de instrumente financiare și de consultanță în sprijinul acestor obiective politice care au demonstrat un impact palpabil.”,
a adăugat Lilyana Pavlova, Vicepreședinta BEI.
107 de proiecte în infrastructura de transport din 353 de proiecte depuse au fost selectate de Comisia Europeană pentru a primi sprijin oferite în granturi UE din Fondul pentru Conectarea Europei în domeniul transporturilor (Connecting Europe Facility for Transport – CEF). Fondurile vor avea o valoare de peste 6 miliarde de euro și vor fi utilizate pentru cofinanțarea costurilor totale ale proiectelor.
Peste 80% din finanțarea acestora vor contribui la dezvoltarea unor rețele de căi ferate, căi navigabile interioare și rute maritime mai eficiente, mai ecologice și mai inteligente în cadrul rețelei de transport trans-europeană (TEN-T). Proiectele vor facilita exporturile și importurile între Uniunea Europeană și Ucraina, potrivit unui comunicat de presă.
De asemenea, au fost considerate prioritare pentru finanțare principalele conexiuni feroviare transfrontaliere de-a lungul rețelei TEN-T. Printre acestea se numără, tunelul Brenner Base (care leagă Italia și Austria), Rail Baltica (care leagă cele trei state baltice și Polonia de restul Europei), precum și secțiunea transfrontalieră dintre Germania și Țările de Jos (Emmerich-Oberhausen), printre altele.
Porturile maritime din Irlanda, Grecia, Spania, Letonia, Lituania, Olanda și Polonia vor primi finanțare pentru dezvoltarea alimentării cu energie de la țărm pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră generate de navele ancorate.
Vor beneficia de modernizări infrastructura de-a lungul căilor navigabile transfrontaliere Sena-Scheldt dintre Franța și Belgia pentru a contribui la adaptarea transportului pe căile navigabile interioare. Totodată, vor fi îmbunătățite și porturile interioare de pe Dunăre și din bazinele Rinului, precum Viena și Andernach.
Sistemul european de gestionare a traficului feroviar (ERTMS) va fi instalat pe trenuri și pe liniile de cale ferată în Cehia, Danemarca, Germania, Franța, Austria și Slovacia pentru a crește și mai mult siguranța și conectivitatea transportului feroviar din UE. Pe șosele, mai multe state membre ale UE vor implementa Sisteme și Servicii de Transport Inteligente (ITS), în special ITS cooperativ (C-ITS) pentru un transport mai sigur și mai eficient. Mai multe state membre vor primi sprijin pentru proiectele europene de gestionare a traficului aerian, având ca scop creșterea eficienței transportului aerian.
În cadrul programului CEF Transport sunt disponibile și alte oportunități de finanțare, urmând ca următoarele cereri să fie lansate spre sfârșitul lunii septembrie 2023.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit