Acordul CETA, un pilon central al parteneriatului politic, comercial și economic dintre UE și Canada a împlinit cinci ani de existență. Parteneriatul a oferit UE o sursă solidă și fiabilă de aprovizionare cu resurse esențiale, cum ar fi energia și materiile prime, precum și creșterea comerțului dintre UE și Canada.
În ultimii cinci ani, a crescut cu 31% comerțul bilateral cu mărfuri ajungând la 60 de miliarde de euro și mai mult cu 41% comerțul cu produse alimentare și agricole. De asemenea, exporturile de mărfuri ale UE către Canada au rezultat o majorare de 26% de la intrarea în vigoare a CETA. Pentru aceeași perioadă comerțul bilateral cu servicii a înregistrat un nivel cu 11% mai mult.
Companiile canadiene au investit peste 240 de miliarde de euro în UE, ceea ce înseamnă noi perspective de locuri de muncă și susținerea întreprinderilor.
Acordul UE cu CETA a eliminat taxele vamale, a interzis controale ale exporturilor și a redus riscuri din cadrul lanțului de aprovizionare. Importurile UE de metale de bază din Canada, între 2016 și 2021, au crescut cu 143%, în timp ce importurile de minerale cu 131%. Pentru producția de baterii din UE aceste resurse sunt esențiale, precum și pentru principalele sectoare industriale europene.
De asemenea, CETA a creat un cadru pentru comerțul cu energie cu un partener fiabil, iar importurile de energie ale UE din Canada au crescut cu 70% în aceeași perioadă.
În prezent, doar 16 dintre cele 27 de state membre UE au ratificat CETA în conformitate cu procedurile naționale.
„Acești ultimi cinci ani au demonstrat în mod convingător că CETA contribuie la crearea de locuri de muncă și la sprijinirea creșterii economice în UE într-o manieră constant pozitivă. Datorită CETA, schimburile comerciale dintre UE și Canada sunt într-o continuă creștere, un număr impresionant de 700 000 de locuri de muncă în UE au fost create și fiecare sector economic beneficiază de pe urma acordului. CETA a consolidat relația noastră strânsă cu Canada, un partener de încredere, cu care împărtășim aceeași viziune. Am cooperat în ceea ce privește planurile de redresare economică, reforma OMC, acțiunile de combatere a schimbărilor climatice și am fost solidari în sprijinul Ucrainei.”,
a declarat Valdis Dombrovskis, vicepreședintele executiv și comisarul pentru comerț.
În urma votului dramatic de săptămâna trecută din plenul Parlamentului European, care a adoptat o versiune a ETS II despre care IRU a spus că nu este adecvată scopului, miniștrii mediului din UE s-au răzgândit: au votat în favoarea unui sistem de comercializare a certificatelor de emisii pentru clădiri și drumuri (ETS II) care abordează recomandările critice ale industriei de transport rutier.
Spre deosebire de Parlamentul European, Consiliul susține un sistem ETS global, care nu face distincție între utilizatorii privați și cei comerciali.
După cum a afirmat în repetate rânduri IRU, aceasta este singura abordare acceptabilă pentru ETS II. Un ETS II care să includă doar vehiculele comerciale ar trimite un semnal puternic contraproductiv cetățenilor și întreprinderilor din UE, punând sub semnul întrebării rolul important al transportului public, al mobilității colective și al transportului eficient de mărfuri în ecologizarea drumurilor noastre.
În plus, distincția între transportul privat și cel comercial la pompă va fi greu de realizat în practică, în special pentru vehiculele ușoare, ceea ce ar face ca întregul sistem să fie practic inaplicabil.
O dată de începere mai realistă
În comparație cu datele de 2025 și 2026 propuse inițial de Comisia Europeană, sau chiar 2024, o dată de început susținută de Parlamentul European, propunerea Consiliului de a introduce ETS II în 2028 este mult mai realistă.
Este posibil ca o dată fixă de începere a activității în 2028 să nu fie ideală. IRU face presiuni pentru o introducere treptată a ETS II, bazată pe dezvoltarea tehnologiei și a infrastructurii de taxare. Acordul statelor membre ale UE privind calendarul pentru ETS II nu este încă în concordanță cu decizia recentă a acestora privind o dezvoltare mai puțin ambițioasă a infrastructurii pentru combustibili alternativi.
Fără impozitare multiplă
IRU salută abordarea Consiliului, care ia în considerare aspectele legate de impozitarea multiplă. Mai precis, versiunea Consiliului privind ETS II permite statelor membre să scutească furnizorii de restituirea cotelor până la sfârșitul anului 2030 dacă aceștia sunt deja supuși unei taxe pe carbon la nivel național.
„Este bine să vedem că statele membre evaluează potențialele efecte negative ale impozitării multiple. În timp ce statele membre se concentrează asupra bugetelor lor, este tipic faptul că Parlamentul European încearcă să evite o astfel de abordare neproductivă, care este atât de dăunătoare pentru industrie. Aceasta este încă o dovadă că Parlamentul European a prezentat un ETS II imprudent și nepotrivit.”
„Ceea ce lipsește în continuare, însă, este alocarea veniturilor din ETS II la nivelul statelor membre pentru a se asigura că veniturile din ETS sunt reinvestite în sectorul transportului rutier”, a concluzionat Raluca Marian, director de advocacy al IRU în UE.
Având în vedere că atât poziția Consiliului, cât și cea a Parlamentului sunt pregătite pentru negocieri, sectorul transportului rutier comercial speră că abordarea mai pragmatică a Consiliului va depăși compromisul slab al Parlamentului.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit