După demisia șefului guvernului Irlandei de Nord, Paul Givan, susținătorii uniunii cu Marea Britanie au criticat UE și Irlanda pentru că au respectat regulile speciale pentru Brexit. Protocolul negociat pentru Irlanda de Nord nu este susținut de un singur reprezentant unionist ales, a declarat liderul partidului protestant DUP, Jeffrey Donaldson, pentru RTÉ, adăugând că partidul său a cerut în repetate rânduri desființarea protocolului.
Documentul, asupra căruia UE și Marea Britanie au convenit în urma Brexit-ului, este menit să evite o graniță dură între Irlanda de Nord și restul Irlandei, membră a UE. Acest lucru este menit să prevină noi tensiuni în fosta regiune a războiului civil. Cu toate acestea, s-a creat o frontieră vamală intra-britanică, întrucât Irlanda, spre deosebire de restul Marii Britanii, continuă să respecte regulile vamale ale UE.
Donaldson l-a apărat pe Givan, care a demisionat joi în semn de protest față de regulament. Un acord echilibrat prevede că viceprim-ministrul Michelle O’Neill din partidul catolico-republican Sinn Fein, care are drepturi egale, trebuie acum să demisioneze. Alegerile regionale sunt programate la începutul lunii mai în Irlanda de Nord. Potrivit sondajelor, Sinn Fein, care vizează reunificarea Irlandei și Irlandei de Nord, poate spera pentru prima dată la o majoritate.
Pentru a rezolva problema crizei de șoferi profesioniști din Marea Britanie, cu toate consecințele ei – un studiu realizat de YouGov arată că în ultimele săptămâni 56% de persoane nu au găsit la raft produsele necesare, față de 7% în Spania – guvernul acestei țări a fost obligat în septembrie 2021 să aprobe un Plan de Urgență ce includea, printre alte măsuri, și pe aceea de a se putea face training express de numai 12 săptămâni pentru calificarea noilor șoferi profesioniști.
Dar Comisia Europeană, ca răspuns la interpelarea unui europarlamentar spaniol, a decis că acești șoferi calificați „express“ în Marea Britanie nu pot lucra în companii europene de transport decât dacă dovedesc că au făcut până la urmă numărul de ore de training impus în UE, adică 280 de ore de training obișnuit sau 140 de ore de training accelerat.
Și companiile europene sunt afectate puternic de criza de șoferi. În cazul Spaniei, conform diferitelor studii, procentul companiilor de transport care au probleme în a găsi personal pentru posturile vacante este de peste 20%, adică mai mult de 10.000 de locuri de muncă neocupate.
Federația operatorilor spanioli FENADISMER acuză în continuare faptul că nici autoritățile și nici firmele nu au luat măsurile necesare pentru a face ca această profesie să fie mai atractivă, în ciuda faptului că rata șomajului în țară este de circa 20%. Doar Ministerul de Transport a mai întreprins ceva, în sensul că semnat în decembrie 2021 un acord prin care se angaja să creeze un grup de lucru având ca obiectiv găsirea de posibile metode de a rezolva problema crizei de șoferi.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit