Consiliul UE a adoptat un regulament care contine cateva masuri temporare pentru extinderea valabilitatii reviziilor, a atestatelor CPC si a altor certificate necesare in transportul rutier, precum permisele de conducere, calificarile si inspectiile tehnice ale autovehiculelor.
Regulamentul, care va intra in vigoare a doua zi de la publicarea in Jurnalul Oficial al Uniunii (probabil, saptamana viitoare), prevede un set de reguli pentru diferitele sectoare de transport, care vor ajuta companiile si autoritatile sa faca fata circumstantelor extraordinare create de pandemia de coronavirus. „Aceasta prelungire a valabilitatii – comenteaza Amedeo Genedani, presedintele national al Confartigianato Trasporti, citat de Uomini e Trasporti – va favoriza mentinerea lanturilor de aprovizionare si va garanta mobilitatea continua a marfurilor, pastrand in acelasi timp siguranta pe sosele. Este un sprijin concret acordat operatorilor de transport, persoanelor fizice si administratiilor nationale care, din cauza restrictiilor de Covid-19, intampina dificultati in indeplinirea unor formalitati administrative la termen.”
Textul regulamentului ia in considerare diferentele de raspandire a pandemiei in Europa, astfel incat unele state membre sunt in masura sa continue sa emita licente sau certificate specifice, in timp ce altele considera ca este dificil sau imposibil sa o faca. Cu toate acestea, chiar daca o tara a reluat operatiunile normale in eliberarea / reinnoirea certificatelor si atestatelor, va trebui sa accepte documentele dintr-un alt stat membru care s-a folosit de posibilitatea extinderii valabilitatii lor.
Romania si alte sase tari ale Uniunii Europene (plus Regatul Unit) nu respecta normele europene referitoare la informatiile privind zonele de parcare sigure pentru vehiculele comerciale. Comisia Europeana a anuntat acest lucru in mai 2020, in scrisorile de notificare trimise catre guvernele Bulgariei, Estoniei, Greciei, Italiei, Letoniei, Romaniei, Sloveniei si Regatului Unit. Potrivit CE, aceste tari „nu au pus la dispozitie in format digital, prin punctele de acces nationale, informatii referitoare la zonele de parcare (de exemplu, locatia zonelor de parcare, a facilitatilor si serviciilor disponibile) si la zonele de parcare care ofera informatii dinamice (de exemplu, despre disponibilitatea parcarilor sau a zonelor prioritare)". Aceasta obligatie este prevazuta de Regulamentul delegat (UE) nr. 885/2013, adoptat in cadrul Directivei privind Sistemele de Transport inteligent (STI).
In Europa, soferii de vehicule grele se confrunta adesea cu o insuficienta a locurilor de parcare si a informatiilor despre aceste locuri; in consecinta, acestia parcheaza adesea in zone neprotejate sau in locuri nesigure. Tarile in cauza au acum patru luni pentru a raspunde scrisorii. Tot in probleme de trafic rutier, Comisia a trimis Cipru, Tarile de Jos si Portugalia la Curtea de Justitie, deoarece nu si-au actualizat registrele de activitate pana la 30 ianuarie 2019, asa cum prevede Regulamentul UE 2016/480. Aceste registre permit schimbul de informatii cu privire la companiile de transport rutier intre statele membre, pentru a asigura aplicarea normelor comunitare si concurenta echitabila intre operatori.