Comisia Europeană a selectat 134 de proiecte de transport care vor primi subvenții din cei peste 7 miliarde de euro din partea Mecanismului Conectarea Europei (CEF), reprezentând cea mai mare cerere de propuneri din actualul program. Aproximativ 83% din finanțare se vor oferi proiectelor care vor contribui la obiectivele climatice ale UE, îmbunătățind rețeaua de căi ferate, căi navigabile interioare și rute maritime din rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T). Mai precis, proiectele feroviare vor beneficia de 80% din cele 7 miliarde de euro.
De asemenea, Regulamentul TEN-T revizuit va intra în vigoare pe 18 iulie. Finanțarea va susține îmbunătățirea conexiunilor feroviare transfrontaliere în statele baltice (Rail Baltica), între Franța și Italia (Lyon-Turin) și între Danemarca și Germania (tunelul Fehmarnbelt).
Aproximativ 20 de porturi maritime din Irlanda, Spania, Finlanda, Țările de Jos, Germania, Malta, Lituania, Cipru, Croația, Grecia și Polonia vor beneficia de sprijin pentru modernizarea infrastructurii. Aceste îmbunătățiri vor include facilități pentru furnizarea de energie electrică a navelor la țărm și pentru transportul energiei regenerabile. De asemenea, vor fi efectuate lucrări la infrastructura căilor navigabile interioare pentru a îmbunătăți conexiunile transfrontaliere între Franța și Belgia în bazinul Seine-Scheldt, și între România și Bulgaria pe Dunăre. Porturile interioare din Austria, Germania și Țările de Jos vor primi finanțare pentru a promova rețeaua europeană de râuri și canale, sprijinind transportul durabil.
În domeniul transportului rutier, se vor lansa sisteme și servicii de transport inteligente (STI) și vor fi create noi zone de parcare sigure și securizate, îmbunătățind siguranța atât pentru utilizatori individuali, cât și pentru profesioniști.
Proiectele de gestionare a traficului aerian vor avansa în dezvoltarea unui spațiu aerian european unic, vizând creșterea eficienței, siguranței și durabilității transportului aerian.
În plus, mai multe proiecte vor spori capacitatea pe benzile de solidaritate UE-Ucraina, facilitând importurile și exporturile între Ucraina și UE. Acestea includ îmbunătățiri ale infrastructurii de transport rutier la punctele de trecere a frontierei între Ucraina, Moldova și România, creșterea capacității la punctul de trecere a frontierei feroviare Ungaria-Ucraina, construirea unei noi secțiuni de drum în Polonia către frontiera cu Ucraina și studii pentru integrarea sistemului feroviar ucrainean în rețeaua UE.
După aprobarea de ieri a listei cu cele 134 de proiecte de către statele membre, Comisia Europeană va adopta oficial decizia de finanțare, iar CINEA va începe pregătirea acordurilor de finanțare. Rezultatele sunt provizorii și vor deveni definitive doar după adoptarea oficială a deciziei de atribuire de către Comisie.
Aceste proiecte au fost selectate din 408 de cereri depuse până la 18 ianuarie 2024. Finanțarea UE va fi oferită sub formă de granturi pentru cofinanțarea costurilor totale ale proiectelor.
Pentru perioada 2021-2027, programul CEF Transport dispune de 25,8 miliarde de euro pentru subvenții destinate proiectelor TEN-T în statele membre. De la începutul programului în 2014, CEF a sprijinit peste 1.500 de proiecte în sectorul transporturilor, cu o valoare totală de 37,5 miliarde de euro.
Începând cu 18 iulie, un regulament TEN-T actualizat va stimula dezvoltarea unei rețele de transport durabile și reziliente în UE, promovând moduri de transport durabile, digitalizarea și multimodalitatea, și abordând provocările climatice și mobilitatea militară.
Conform datelor raportate de ACAROM, Asociația Constructorilor de Automobile din România, și ACEA, în iunie 2024, înmatriculările de autoturisme noi în Uniunea Europeană au înregistrat o creștere cu +4,3% față de iunie 2023, atingând un total de 1.089.925 de unități.
Totalul autoturismelor înmatriculate în UE a fost de 5.683.843 de unități în perioada ianuarie-iunie 2024, cu o creștere de +4,5% comparativ cu aceeași perioadă din 2023.
Din acestea, 712.637 de unități au fost full electrice (+1,3%), iar 2.053.365 de unități au avut propulsie hibridă (+16,64%).
Înmatriculările au înregistrat o creștere semnificativă în România de +13,4%, ajungând la 83.505 de autoturisme noi înmatriculate în primele șase luni ale anului. De asemenea, în primele șase luni din 2024, au fost înmatriculate 5.773 de autoturisme cu propulsie full electrică, în scădere cu 17,9%, și 29.208 de unități cu propulsie hibridă, în creștere cu 39,5%. În ceea ce privește constructorii de automobile în Europa, grupul VW a înregistrat cel mai mare număr de înmatriculări noi, cu 1.761.533 de unități (+3,4%), urmat de STELLANTIS cu 1.144.814 de unități (+0,1%) și Grupul Renault cu 672.318 de unități (+3,8%), incluzând marca Dacia cu 305.713 de unități (+3,6%). În schimb, Ford a înregistrat o scădere de 16,9%, cu 226.365 de unități înmatriculate în primele șase luni ale anului.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit