Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În mai 2024, înmatriculările de autoturisme în Uniunea Europeană au scăzut cu 3%, cu reduceri observate în Italia (-6,6%), Germania (-4,3%) și Franța (-2,9%). Doar Spania a înregistrat o creștere modestă de 3,4% în aceeași lună, conform datelor relatate de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) și ACEA. Cu toate acestea, pe parcursul primelor cinci luni ale lui 2024, înmatriculările au urcat cu 4,6%, atingând 4,6 milioane de unități. În această perioadă, cele mai mari piețe din UE au avut performanțe similare: Spania (+6,8%), Germania (+5,2%), Franța (+4,9%) și Italia (+3,4%).

Automobilele electrice pe baterii au reprezentat 12,5% din piața auto din UE în mai 2024, în scădere față de 13,8% în anul precedent. În schimb, automobilele hibrid-electrice și-au mărit cota de piață de la 25% la aproape 30%. Cota combinată a mașinilor pe benzină și diesel a scăzut la 48,5%, de la 52,1%, reprezentând în prezent mai puțin de jumătate din piață. În privința înmatriculărilor de automobile electrice cu baterii (BEV) din mai 2024, acestea au scăzut cu 12%, ajungând la 114.308 de unități, în timp ce cota de piață a scăzut la 12,5%. Belgia și Franța au fost singurele piețe majore cu creșteri, de 44,8% și 5,4% respectiv. În schimb, Germania și Țările de Jos au înregistrat scăderi de 30,6% și 11,7%. În primele cinci luni ale lui 2024, au fost înmatriculate 556.276 de mașini electrice cu baterii, marcând o creștere de 2% față de aceeași perioadă a anului anterior.

Înmatriculările de automobile hibride plug-in au scăzut luna trecută cu 14,7%, totalizând 59.333 de unități vândute și reprezentând 6,5% din piața auto. Belgia și Franța au înregistrat scăderi semnificative de 36,6% și, respectiv, 19,4%. Germania a avut o creștere modestă de 1,7%, dar aceasta nu a fost suficientă pentru a contracara tendința generală descendentă. În ciuda declinului general al pieței auto, segmentul hibridelor-electrice a înregistrat o creștere de 16,2% în mai, ajungând la peste 272.568 de unități. Franța (+38,3%), Spania (+25,4%) și Italia (+7,4%) au avut creșteri solide, în timp ce Germania a avut un ușor declin de 0,7%. Această creștere a ridicat cota de piață a automobilelor hibrid-electrice la aproape 30%, față de 25% în mai 2023.

Vânzările de autoturisme pe benzină au scăzut cu 5,6% în mai, ajungând la 323.551 de unități. Franța (-20,3%) și Spania (-1,8%) au generat scăderi notabile, în timp ce Italia și Germania au avut creșteri modeste de 4,1% și 2,1%. Cota de piață a autoturismelor pe benzină a scăzut de la 36,5% la 35,5%, comparativ cu mai 2023.

Piața autoturismelor diesel a scăzut cu 11,4%, ajungând la 118.733 de unități și reprezentând 13% din piață. Italia (-30,5%), Franța (-24,8%) și Spania (-15,4%) au avut scăderi semnificative, în timp ce Germania a înregistrat o creștere de 3,2%.

IRU va conduce un proiect de cercetare finanțat de Comisia Europeană, privind accesul șoferilor din țările terțe la profesie în UE. Studiul „Bus and truck drivers from third countries” va fi analizat, în următoarele zece luni, conform reglementărilor din UE, statelor membre și celor 20 de țări non-UE.

Noua cercetare își propune să identifice condițiile, cum ar fi vizele, permisele de muncă și calificările profesionale, necesare în statele membre pentru a permite șoferilor de autobuz și de camion din țările terțe să lucreze pentru companiile cu sediul în UE.

În plus, cercetarea va fi axată și pe modalitățile de simplificare a formării candidaților-șoferi din țările terțe, oferind o imagine de ansamblu cuprinzătoare a certificărilor pe care șoferii de autobuz și camion din țările terțe le-au obținut deja în țările lor de origine, adaptând astfel procesul lor de integrare. De asemenea, se va investiga dacă șoferii din țările terțe vor avea nevoie de calificări suplimentare pentru a atinge standardele UE necesare.

Odată cu finalizarea studiului, IRU va organiza un workshop public pentru a discuta concluziile cu autoritățile naționale, partenerii și industria.

„Este o mare oportunitate pentru IRU să realizeze acest studiu de identificare a faptelor cu privire la un subiect atât de important pentru industrie. Împreună cu vasta noastră rețea internațională de membri, instituții de formare și parteneri, inclusiv partenerii sociali, IRU este pregătită în mod unic pentru a sprijini Comisia Europeană în obținerea datelor de care are nevoie.”,

a declarat Raluca Marian, Directorul de Advocacy al IRU pentru UE.