Progresul anevoios în ceea ce privește reducerea numărului de decese cauzate de accidente rutiere în multe țări membre ale UE a fost dezvăluit de statisticile preliminare publicate recent pentru anul 2023.
Aproximativ 20.400 de persoane au fost ucise în accidente rutiere în UE anul trecut, o scădere destul de insuficientă de 1% față de 2022. În ciuda unor progrese față de anul de referință 2019, puține state membre sunt pe cale să atingă obiectivul de a reduce la jumătate numărul de decese rutiere până în 2030, o etapă esențială în urmărirea Viziunii Zero până în 2050.
În general, numărul deceselor rutiere a scăzut cu 10% în comparație cu ultimul an de referință de dinaintea pandemiei, 2019, dar tendința de scădere stagnează în mai multe state membre. Numărul de decese rutiere a scăzut mai degrabă neglijabil din 2019 în Spania, Franța și Italia, în timp ce a crescut în Irlanda, Letonia, Țările de Jos, Slovacia și Suedia. În schimb, în ultimii patru ani, Belgia, Republica Cehă, Danemarca, Ungaria și Polonia sunt, cel puțin până în prezent, pe cale să îndeplinească obiectivul de reducere cu 50% până în 2030.
Clasamentul general al ratelor de mortalitate nu s-a schimbat semnificativ, cele mai sigure drumuri fiind în continuare cele din Suedia (22 decese la un milion de locuitori) și Danemarca (27/milion). Totuși, există o remaniere la coada clasamentului. Pentru prima dată după mai bine de un deceniu, Bulgaria (82/milion) a devansat de puțin România (81/milion) pentru a deveni liderul negativ cu cele mai mari rate de mortalitate în 2023. Media UE în 2023 a fost de 46 decese rutiere la un milion de locuitori.
Datele disponibile la nivelul UE pentru anul 2022 (datele detaliate pentru 2023 nu sunt încă disponibile) arată că 52% dintre decesele din traficul rutier au avut loc pe drumurile rurale, față de 38% în zonele urbane și 9% pe autostrăzi, informează UE.
Tendința privind numărul de bicicliști uciși pe drumurile din UE reprezintă o preocupare serioasă: peste 2.000 de bicicliști au fost uciși în 2022. Acesta este singurul grup principal de utilizatori ai drumurilor care nu a înregistrat o scădere semnificativă a numărului de decese în ultimul deceniu, în special din cauza lipsei persistente de infrastructură adecvată și a comportamentului nesigur al tuturor utilizatorilor drumurilor, cum ar fi excesul de viteză, distragerea atenției și conducerea sub influența alcoolului și a drogurilor.
Bărbații au reprezentat trei din patru decese rutiere (77%). Persoanele în vârstă, cu vârste de peste 65 de ani, sunt expuse unui risc mai mare, deoarece au reprezentat 29% din totalul deceselor rutiere, în timp ce reprezintă 21% din populație. În mod similar, tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani au reprezentat 12% din decesele rutiere, dar 7% din populație. Ocupanții autoturismelor (șoferi și pasageri) au reprezentat 45% din totalul deceselor, în timp ce pietonii au reprezentat 18%, utilizatorii de vehicule motorizate pe două roți (motociclete și motorete) 19%, iar bicicliștii 10%. Tiparele se schimbă semnificativ în funcție de vârstă. În rândul persoanelor cu vârsta de peste 65 de ani, pietonii reprezintă 29% din decese, iar bicicliștii 17%.
sursa foto: POLICIJA.LRV.LT
Guvernul britanic a profitat de conferința COP28 de la finalul anului trecut pentru a anunța planurile de a investi încă 70 de milioane de lire sterline în puncte de încărcare a vehiculelor electrice în benzinăriile de pe autostrăzi, în timp ce ministrul transporturilor, Mark Harper, a dezvăluit planurile de implementare a unor situri de probă cu o capacitate sporită a rețelei electrice. Inițial, planurile implică 10 situri de probă în care rețelele electrice vor fi modernizate pentru a facilita o introducere mai rapidă a încărcării vehiculelor electrice. Detaliile privind amplasarea acestor situri nu au fost încă anunțate.
De la începutul anului 2024, guvernul britanic a făcut noi promisiuni de investiții în infrastructura pentru vehicule electrice. Pe 3 ianuarie 2024, a intrat în vigoare mandatul privind vehiculele cu emisii zero, care vizează ca 80% din mașinile noi și 70% din furgonetele noi vândute în Marea Britanie să fie cu emisii zero până în 2030, urmând să crească la 100% până în 2035. Pe 5 februarie 2024, guvernul a anunțat acordarea de subvenții pentru școli pentru a încuraja investițiile în puncte de încărcare. Subvențiile sunt disponibile pentru școlile finanțate de stat și alte instituții de învățământ care dispun de o parcare dedicată în afara străzii, în cadrul unui plan de extindere a accesului la punctele de încărcare. De asemenea, a fost introdus Fondul pentru infrastructura locală pentru vehicule electrice (LEVI), care oferă o parte din 381 de milioane de lire sterline autorităților locale care implementează strategii pentru vehicule electrice.
Aceste declarații recente transmit un semnal clar că guvernul se angajează să electrifice transportul și consideră că vehiculele electrice reprezintă o parte esențială în acest sens. Acest lucru vine pe fondul amânării interzicerii vânzării de autoturisme și camionete noi pe benzină și motorină din 2030 până în 2035 și al eșecului guvernului de a atinge obiectivul de a avea șase sau mai multe încărcătoare rapide pentru VE în toate serviciile de autostradă din Regatul Unit până la sfârșitul anului 2023.
În 2023, Regatul Unit și UE au extins normele comerciale privind vehiculele electrice, economisind producătorilor și consumatorilor până la 4,3 miliarde de lire sterline în costuri suplimentare. În același timp, vehiculele complet electrice au reprezentat peste 16% din mașinile noi din Regatul Unit, iar în prezent există 1,2 milioane de vehicule plug-in pe drumurile britanice. La începutul anului 2024, asistăm la o creștere a solicitărilor din partea dezvoltatorilor de locuințe, care sunt interesați să se implice pe piața EV, fie prin încorporarea de puncte de încărcare EV în noile dezvoltări, fie prin modernizarea proprietăților existente (acest lucru fiind adesea asociat cu măsuri suplimentare de eficiență energetică, cum ar fi instalarea de panouri solare pe acoperiș și stocarea energiei în baterii). Organizațiile din sectorul public iau, de asemenea, în considerare în mod activ alocarea de fonduri pentru furnizarea de puncte suplimentare de încărcare a vehiculelor electrice. Investițiile continue în acest domeniu, reducerea costurilor de producție și a termenelor de livrare a noilor vehicule electrice și disponibilitatea unei infrastructuri de încărcare mai fiabile vor favoriza schimbări în comportamentul consumatorilor, ceea ce va consolida, la rândul său, argumentele comerciale pentru investiții.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit