Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Sursa foto: IRU

Organizațiile publice și private de transport rutier și producătorii de vehicule solicită Uniunii Europene să recunoască diferențele dintre autobuzele urbane și cele interurbane și să stabilească obiective realiste de decarbonizare în cazul acestora din urmă, se arată într-un comunicat de presă IRU. Motivul este clar: profilul de activitate al vehiculelor folosite în transportul regional este complet diferit de cel al autobuzelor urbane, întrucât acoperă rute mai lungi, de până la 600 km, și răspund unor nevoi diferite de transport.

Într-o scrisoare comună adresată președintelui Comisiei ENVI a Parlamentului European și Președinției Consiliului, IRU, Asociația Internațională a Transporturilor Publice (UITP) și Asociația Constructorilor de Automobile Europeni (ACEA) au cerut UE să facă diferența între mediul urban și autobuze interurbane  și a stabilit un plan realist de decarbonizare pentru autobuzele regionale.

„Vehiculele cu emisii zero au nevoie de infrastructură de încărcare de-a lungul rutelor lor. Încărcarea la depozit, folosită pentru autobuzele urbane, nu funcționează și la interurban. Solicităm UE să stabilească obiective realiste de decarbonizare pentru autobuzele interurbane, deoarece infrastructura necesară nu este pe cale să fie gata până în 2030”, a declarat Raluca Marian, directorul IRU EU Advocacy. Organizațiile de transport rutier și producătorii de vehicule încearcă astfel să obțină corectarea propunerii Comisiei privind standardele de CO₂, pentru a exclude autobuzele interurbane din definiția autobuzelor urbane. Această abordare este în concordanță cu Directiva Vehicule Curate, care stabilește obiective de achiziție doar pentru vehiculele care operează în interiorul orașului.

Uniunea Transporturilor Rutiere Internaţionale (IRU) și asociațiile sale membre din Ucraina și șapte țări învecinate au cerut Comisiei Europene (CE) să acorde prioritate camioanelor TIR în punctele de trecere ale frontierelor UE, pentru a reduce timpii de aşteptare și a stimula fluxurile de transport de mărfuri între Ucraina și UE. Cozile de camioane la granițele dintre Ucraina și țările europene vecine depășesc în mod regulat 40 km.

„Pe lângă presiunea enormă de pe umerii șoferilor şi teama de a rămâne blocați zile întregi, adesea fără minimum necesar de hrană şi igienă, blocajele restricționează sever fluxul de mărfuri peste granițele dintre Ucraina și UE, în special pentru produsele agricole”, se arată într-un comunicat de presă IRU.

În aceste condiţii, IRU și asociațiile naționale membre din Ungaria, Lituania, Moldova, Polonia, România, Serbia, Slovacia și Ucraina au scris președintelui CE, Ursula von der Leyen, solicitând instituirea în regim de urgență a unor benzi prioritare de trecere a frontierei pentru camioanele cu carnete TIR.

„Prin prioritizarea traficului TIR, numărul de camioane care ar putea transporta mărfuri din Ucraina către UE ar putea fi mărit de 2 până la 3 ori. Acest lucru ar face o diferență uriașă pentru fluxurile de mărfuri dintre Ucraina devastată de război și restul UE și ar veni în sprijinul șoferilor, dar și a tuturor lucrătorilor din frontieră”, a declarat Umberto de Pretto, secretar general IRU.

Transporturile TIR sunt inspectate și sigilate de vamă la punctul de plecare și reinspectate doar de vamă la destinația finală. Împreună cu informațiile electronice TIR și declarațiile vamale trimise în prealabil, camioanele TIR pot traversa frontierele fără inspecții suplimentare, sporind în același timp gestionarea riscurilor și resurselor autorităților de frontieră. Benzile prioritare TIR ar trebui să gestioneze, de asemenea, controale sanitare, fitosanitare și alte controale. Toate statele membre UE, precum și Ucraina, Moldova și alte țări balcanice, sunt părți la Convenția ONU TIR. Mii de operatori de transport din aceste țări sunt utilizatori autorizați de TIR și folosesc sistemul zilnic, în ciuda absenței actuale a benzilor prioritare pentru camioanele TIR.