Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Autoritățile maghiare au anunțat că, în conformitate cu rata inflației, taxele de drum vor suferi o creștere din toamnă. Îngrijorată de această măsură, Asociația Maghiară a Transportatorilor Rutieri de Marfă (Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete – MKFE) exprimă temerea că aceasta ar putea duce la o majorare de până la 20% a costurilor transportului de mărfuri în lunile următoare.

În acest context, asociația solicită discuții cu Ministerul pentru a reevalua sistemul de taxare și normele referitoare la accize.

Începând cu luna octombrie, taxele de trecere pe o lungime de 7.300 de kilometri din rețeaua rutieră maghiară ar putea cunoaște o creștere de 17,6% în cadrul sistemului HU-GO. În plus, o restructurare programată a sistemului de taxare de la 1 ianuarie 2024 ar putea adăuga o nouă creștere semnificativă a taxelor de trecere, potrivit presei locale.

Un important post de televiziune german avertizează că restricțiile de mediu impuse de Uniunea Europeană ar putea duce la creșteri și mai mari ale taxelor de drum începând cu luna ianuarie, ceea ce ar putea majora costurile transportului de mărfuri cu până la 20%. Noile creșteri semnificative de costuri au potențialul de a influența negativ obiectivele de inflație ale guvernului și de a afecta cota de piață a transportatorilor maghiari, atât la nivel național, cât și internațional.

Gábor Dittel, secretarul general executiv al Asociației NIT Hungary, subliniază că această majorare va plasa Ungaria în topul țărilor europene cu cele mai mari costuri de transport. În contextul unei lipse grave de forță de muncă în sectorul transporturilor și logisticii, creșterea taxelor de drum și a costurilor de carburant va obliga companiile să ajusteze prețurile, afectând astfel consumatorii. Incertitudinea privind modificările la accize și fluctuațiile prețurilor la benzină și motorină se vor adăuga la complexitatea situației.

Firma ieșeană Eurotruck Das a primit o amendă de 800 de euro în Ungaria pentru că șoferii au lucrat mai mult de patru săptămâni în afara României. Inspectorii au oprit camionul la intrarea în țară și au verificat documentele și înregistrările din cardul tahograf, iar firma de transport a plătit pe loc amenda, nu a făcut contestație, „pentru că sigur nu am fi câștigat“, explică directorul general Andrei Dascălu, care acum face tot posibilul să aducă și camioanele și șoferii acasă după patru săptămâni.

Controale au mai fost și în Belgia, pentru pauza săptămânală normală luată în cabină. În acest caz inspectorii au venit la camioane în parcare, la final de săptămână, când șoferii erau în pauza de 10 ore, și, constatând că în urmă cu o săptămână făcuseră pauza de 24 de ore, deci era timpul pentru cea de 45 de ore, au dat direct trei amenzi de câte 1.800 de euro și firma le-a plătit pe loc, pentru a scoate vehiculele de sub sechestru.

Andrei Dascălu explică însă că nu găsește variante bune de hotel, deoarece în Germania a avut în ultimul timp tot mai multe furturi de pe camioane, mai ales roți de rezervă, deci șoferul nu poate lăsa ansamblul nesupravegheat, „așa că risc să iau amenzi. Poate e mai sigur dacă ai o bază proprie unde să se cazeze șoferii și să fie și camioanele păzite. Tot ce pot face este să evit pauzele săptămânale normale în Belgia, să le facem în Anglia.“ Un alt detaliu important legat de Belgia este acela că, deși managerul firmei le spune șoferilor ce căsuțe să bifeze în caz de control, polițiștii nu îi lasă să scrie ce vor ei. Și asta îngreunează depunerea contestației. Iar dacă șoferii nu vor să completeze cum li se cere și să semneze se confiscă actele camioanelor.

Și controlorii francezi sunt renumiți, dar măcar acolo amenzile nu sunt atât de mari ca în Belgia: Eurotruck Das a primit una de circa 150 de euro pentru neintroducerea corectă a datelor în tahograf.

Despre amenzile date în diverse țări pentru nerespectarea prevederilor din Pachetul Mobilitate vom discuta și vineri, 26 mai, la Conferința Tranzit de la Suceava, despre care puteți afla mai multe la: https://traficmedia.ro/cum-ne-pregatim-pentru-controalele-pe-detasare-transnationala/.