Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În cadrul unei conferințe la Budapesta, secretarul de stat al Ministerului Energiei, Zsófia Koncz a anunțat inaugurarea primei stații de alimentare cu hidrogen din Ungaria, Budapesta, care va fi operată de Linde Gáz Magyarország Zrt. Pe Illatos Road, în districtul 9, vor putea fi alimentate 4.000 de kilograme de hidrogen, după o înregistrare în prealabil.

Anul trecut, în mai, a fost deschisă prima fabrică de producere a hidrogenului prin electroliză din Ungaria, la depozitul subteran de gaze din Kardoskút. Vabeko Kft. a fost unul dintre principalii contractori ai investiției legate de proiectul Akvamarin din Békés.

Proiectul depozitează surplusul de electricitate, generat de sursele de energie regenerabilă (panouri solare) în sistemul de electricitate, iar mai apoi acesta poate fi stocat în cantități mari, până la câteva sute de megawați, sub formă de hidrogen pentru perioade lungi de timp și poate fi reciclat sub formă de electricitate la cerere.

De asemenea, Zsófia Koncz a mai precizat că viitorul economiei maghiare se află în energia verde și, prin urmare, guvernul intenționează să promoveze popularitate și răspândirea tehnologiei hidrogenului. Pe termen scurt, domeniul cel mai potrivit pentru utilizarea acesteia este cel al transporturilor.

În cea de-a doua zi a conferinței internaționale Hydrogen Open 2024 a Asociației maghiare pentru tehnologia hidrogenului, după ceremonia de deschidere, Mol, MÁV, Volánbusz și Waberer’s au semnat un acord de cooperare strategică pentru promovarea utilizării pe plan intern a transportului cu pile de combustie pe bază de hidrogen.

Așa cum știți deja, Ungaria a modificat taxele de drum începând cu 1 octombrie 2023, majorându-le cu 17,6%, în acord cu schimbarea indicelui prețurilor de consum, ce ține cont de inflație – care a fost mare în țara vecină.

Iar de la 1 ianuarie va include în taxa de drum și emisiile de CO2, ceea ce va duce, pentru camioane, la o scumpire medie cu 52,3% față de valorile de la 30 septembrie 2023 pentru autostrăzi și cu 73% pentru alte drumuri principale.

Un exemplu de calcul realizat de un expeditor, pentru tranzitarea Ungariei cu un camion cu cinci axe (categoria J5), Euro 6, care vine din România și merge în Austria, arată că până la 30 septembrie se plăteau

97 de euro, în prezent se plătesc 114 euro, iar de la 1 ianuarie 2024 se vor plăti 161 de euro, deci cu 65% mai mult decât în prima parte a lui 2023.

Puteți face calcule în funcție de orice configurație de camion și orice traseu pe: Toll calculator (utdijkalkulacio.hu).

Pentru valorile exacte ale taxei, consultați articolul nostru: Ungaria a anunțat noile taxe de drum valabile de la 1 ianuarie 2024 – Traficmedia. Alte modificări în țara vecină sunt că unele rute importante de tranzit (de exemplu, secțiunea sudică a autostrăzii M0 care ocolește Budapesta) nu vor mai putea fi folosite gratuit, că de la patru clase de vehicule în prezent, în funcție de numărul de axe, se va trece la cinci, și că se va introduce o taxă de drum și pentru autobuze.