Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
In contextul disputelor intense la nivel european pe marginea Pachetului Mobilitate, care vine sa zguduie din temelii principiile de baza ale Uniunii Europene privind libera circulatie si egalitatea sanselor, IRU isi asuma o pozitie de echilibru in clivajul vest-est. In calitate de cea mai importanta organizatie patronala din transporturi la nivel mondial, Uniunea isi propune sa militeze pentru mobilitate, siguranta si protectia mediului. Fara sa isi asume un rol decisiv in polemica pe marginea Pachetului Mobilitate, ci mai mult consultativ, IRU va incuraja dezvoltarea transporturilor pe toate rutele atractive din punct de vedere comercial, in afara granitelor europene, si va readuce in prim-plan sistemul TIR, mai ales ca post-Brexit vor aparea cel mai probabil anumite restrictii. Despre strategia pentru urmatorii ani ne-a vorbit chiar presedintele IRU, Radu Dinescu, primul roman care a ocupat vreodata cea mai inalta pozitie in cadrul organizatiei.
 
Tranzit: Cum vedeti situatia actuala a pietei de transport international, atat din punct de vedere al situatiei legislative, cat si in ceea ce priveste contextul economic?
Radu Dinescu: Intr-o lume a transporturilor in continua schimbare, cred ca pentru a mentine competitivitatea UE la nivel global toti actorii implicati trebuie sa actioneze impreuna pentru consolidarea pietei unice europene.
Avand in vedere razboaiele comerciale actuale si incertitudinea geopolitica, una dintre provocarile cheie pentru sectorul transportului rutier ramane situatia viitoare la frontiere. Ca industrie, dorim sa vedem un aranjament cu privire la accesul vamal si la piata, care sa garanteze mobilitatea fara probleme a marfurilor, vehiculelor si oamenilor, permitand comertului sa se desfasoare eficient in intreaga lume.

Trecerea treptata la vehiculele electrice a inceput sa fie simtita si de firmele de transport de la noi. Anul trecut, cel mai mult au scazut volumele de transport rutier expres si cursele exceptionale, cu avionul, care au cunoscut o crestere importanta in 2018. Daca o parte dintre transportatorii internationali au simtit anul trecut o scadere doar a volumelor suplimentare fata de cele contractate, altii au afirmat ca au inregistrat scaderi pe toate planurile. Iar predictiile pentru anul acesta sunt de scadere sau, cel mult, de stagnare a pietei automotive. Producatorii auto au anuntat investitii masive in propulsia electrica, ceea ce va determina o presiune si mai mare pe preturile de transport, in conditiile in care costurile au crescut si pentru cursele de import, si pentru cele de export.


Uniunea Europeana a stabilit obiective clare de imbunatatire a calitatii aerului si a decis ca din 2030 autoturismele noi vor trebui sa emita cu 37,5% mai putin CO2, iar camionetele in medie cu 31% mai putin decat nivelul din 2021. In urmatorii trei ani, producatorii germani de automobile vor sa investeasca aproape 60 de miliarde de euro in masini electrice si autonome, iar gama de automobile electrice produse in aceasta tara va ajunge la 100 de modele in trei ani.
Fabricarea unei masini electrice necesita cu aproximativ 30% mai putina forta de munca decat construirea unei masini pe benzina, dupa cum au analizat specialistii de la Ford. In acest context, cel mai mare sindicat din industria auto din Germania, IG Metall, a estimat ca nu mai putin de 75.000 de locuri de munca din aceasta tara ale celor care lucreaza la motoare si transmisii vor disparea pana in 2030.