Trecerea treptata la vehiculele electrice a inceput sa fie simtita si de firmele de transport de la noi. Anul trecut, cel mai mult au scazut volumele de transport rutier expres si cursele exceptionale, cu avionul, care au cunoscut o crestere importanta in 2018. Daca o parte dintre transportatorii internationali au simtit anul trecut o scadere doar a volumelor suplimentare fata de cele contractate, altii au afirmat ca au inregistrat scaderi pe toate planurile. Iar predictiile pentru anul acesta sunt de scadere sau, cel mult, de stagnare a pietei automotive. Producatorii auto au anuntat investitii masive in propulsia electrica, ceea ce va determina o presiune si mai mare pe preturile de transport, in conditiile in care costurile au crescut si pentru cursele de import, si pentru cele de export.
Uniunea Europeana a stabilit obiective clare de imbunatatire a calitatii aerului si a decis ca din 2030 autoturismele noi vor trebui sa emita cu 37,5% mai putin CO2, iar camionetele in medie cu 31% mai putin decat nivelul din 2021. In urmatorii trei ani, producatorii germani de automobile vor sa investeasca aproape 60 de miliarde de euro in masini electrice si autonome, iar gama de automobile electrice produse in aceasta tara va ajunge la 100 de modele in trei ani.
Fabricarea unei masini electrice necesita cu aproximativ 30% mai putina forta de munca decat construirea unei masini pe benzina, dupa cum au analizat specialistii de la Ford. In acest context, cel mai mare sindicat din industria auto din Germania, IG Metall, a estimat ca nu mai putin de 75.000 de locuri de munca din aceasta tara ale celor care lucreaza la motoare si transmisii vor disparea pana in 2030.
Falimentul celei mai vechi firme de turism din lume, Thomas Cook, se estimeaza ca va genera un efect de domino in industria europeana de turism. Operatorul britanic a anuntat intrarea in faliment la sfarsitul lui septembrie, lasand in urma datorii de 1,7 miliarde de lire sterline si 600.000 de turisti blocati in vacante in diferite destinatii din toata lumea. Desi realiza o cifra de afaceri uriasa, de 10 miliarde de lire sterline/an, Thomas Cook era afectat de concurenta puternica de pe piata, dar si de mediul economic nesigur, determinat de deprecierea lirei, in contextul retragerii Marii Britanii din Uniunea Europeana.
Falimentul Thomas Cook afecteaza nu doar turistii (care oricum sunt „acoperiti“ de asigurarile de calatorie), ci si toti furnizorii de servicii de turism, transport etc. care aveau colaborari cu colosul britanic si care, odata cu iesirea brusca de pe piata a acestuia, vor avea sanse mici sa isi recupereze (partial sau integral) banii pe care Thomas Cook li-i datora. In Grecia, de exemplu, pierderile economice estimate de Asociatia Companiilor de Turism din aceasta tara au fost de 250-500 de milioane de euro si deja au fost propuse masuri de sprijinire a operatorilor economici afectati, cum ar fi exceptarea de la plata TVA sau a taxei turistice pentru facturile neachitate de Thomas Cook. De altfel, foarte multe pachete hoteliere nu fusesera achitate in avansin mai multe tari, astfel ca este usor de intuit cutremurul pe care acest faliment l-a declansat. Si Ministerul de Turism din Turcia a anuntat ca pregateste un pachet de sprijin financiar pentru furnizorii afectati.
Nu mai departe de Bulgaria, Astral Holidays, unul dintre cei mai mari tour-operatori din aceasta tara, si-a incetat operatiunile si a demarat procedura de insolventa, ca urmare a falimentului Thomas Cook. 450.000 de turisti Thomas Cook au calatorit anual in Bulgaria in ultimul timp, astfel ca hotelierii din acesta tara sunt, pe buna dreptate, ingrijorati pentru viitor.
Agentiile de turism, hotelurile, pensiunile, operatorii de transport care efectueaza chartere si transferuri, toti furnizorii care au avut colaborari cu Thomas Cook ar putea avea probleme financiare, din cauza serviciilor antamate si neincasate. Iar acest lucru poate afecta alte colaborari/angajamente ale acestora, care vor fi greu de onorat. Inclusiv producatorii de autocare sunt sceptici cu privire la evolutia vanzarilor in 2020, din cauza socului determinat de cel mai mare faliment din industrie. Si inca nu se stie daca ce a fost mai rau a trecut deja.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit