In intampinarea initiativei producatorilor si retailerilor de a-si reduce amprenta de carbon, Denisson Energy, companie membra a grupului Antares, in parteneriat cu Asociatia Gazului natural pentru vehicule – NGVA Romania – are in derulare un proiect de constructie a noua statii publice de alimentare cu CNG de-a lungul retelei TEN-T. Valoarea totala a proiectului CNG Romania se ridica la 5,2 miliarde de euro, din care 85% reprezinta finantare de la Uniunea Europeana.
Astfel, pe langa prima statie CNG din Romania construita la Ramnicu-Valcea, Denisson Energy va construi pana in august 2020 statiile la Arad, Timisoara, Deva, Sibiu, Pitesti, Bucuresti, Constanta, Craiova si Drobeta Turnu-Severin. Anul acesta este planificata punerea in exploatare a statiilor din Arad, Timisoara, Deva, Bucuresti, Pitesti si Constanta.
Amplasarea statiilor se va face astfel incat sa se acopere cererea potentiala de gaz natural din transportul de tranzit, dar si din transportul urban din zonele cele mai populate.
Gazul natural contine mai putin carbon decat carburantii traditionali, emitand, deci, mai putin CO2 – cu 25-30% mai putin la autoturisme si vehicule comerciale usoare si cu 10-20% mai putin la vehicule grele. Pe viitor, pe masura ce biogazul si gazul sintetic din surse regenerabile vor deveni disponibile si in Romania, acestea vor putea fi amestecate in gazul natural utilizat la obtinerea CNG, astfel incat emisiile de CO2 se vor reduce si mai mult (cu pana 95%).
Asociatia Europeana a Producatorilor de Autovehicule (ACEA) solicita Uniunii Europene (UE) sa adopte politici care sa sprijine cresterea sarcinii pentru vehiculele comerciale, in vederea optimizarii transporturilor si reducerii emisiilor de dioxid de carbon (CO2). Ansamblurile cu o capacitate de transport dubla fata de camioanele standard ar trebui sa circule pe portiuni dedicate de drum din reteaua rutiera europeana. Aceasta masura ar putea diminua emisiile de CO2 cu pana la 27%.
UE a fixat recent termene limita pentru reducerea emisiilor pentru 2025 si 2030. „Producatorii de camioane sunt decisi sa isi aduca contributia la diminuarea emisiilor de CO2, dar noile standarde de eficienta pentru vehicule nu vor putea scadea emisiile totale provenite din transportul rutier“, declarat Erik Jonnaert, secetar general ACEA.
Cererea de transport se asteapta sa creasca semnificativ in urmatoarele decenii. Pentru a optimiza transporturilor este important sa permitem functionarea vehiculelor de capacitate mare, care sa contribuie la cresterea productivitatii si la diminuarea emisiilor, fara sa fie necesara modificarea infrastructurii rutiere europene actuale. „Este necesar ca aceste sisteme de transport de mare capacitate sa poate circula liber pe teritoriul UE, fara a fi limitate la granite. Vehiculele de forma combinatiilor European Modular System (EMS) sunt deja permise in Belgia, Danemarca, Finalnda, Olanda, Portugalia, Spania, Suedia si in majoritatea statelor federale din Germania. In aceste tari reducerea emisiilor de CO2 a fost confirmata in practica.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit