Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) atrage atentia ca anumite asociatii ale producatorilor de alimente „dezinformeaza masiv“ in media ca tarifele pentru transportul rutier de marfuri a crescut in contextul crizei provocate de noul coronavirus, pentru a justifica astfel cresterea preturilor alimentelor la raft.
 
„Toate companiile de transport care opereaza pe contracte au mentinut intelegerile precedente, iar cursele spot Romania – Italia au fost singurele care au inregistrat cresteri de tarife, din cauza incertitudinii situatiei conducatorilor auto la intoarcerea in tara. Eventualele costuri generate de intarzierea la frontiere sunt absolut modice“, se arata intr-un comunicat remis de UNTRR. Sursta citata precizeaza ca pretul la intern este circa 3 lei/km si astfel acest tip de transport, la modul general, nu se poate opera decat cu autovehicule mai vechi de 8 ani, total amortizate, si care inca sunt suficient de fiabile sa nu necesite bugete de reparatii (uzual acestea se duc in medie la peste 600 euro/luna). Pentru a realiza transport intern cu camioane noi, tariful pe intern ar trebui sa fie 4,6-4,9 lei/km. Totodata, avand in vedere ca Romania este o tara cu o balanta comerciala externa negativa, fluxul de marfa pentru export este mult mai mic, iar camioanele pleaca la export cu tarife extrem de mici doar pentru a putea recupera din costurile de relocare.
UNTRR mai spune ca transportul reprezinta maximum 1% din produsul furnizat, „in conditiile in care cele mai mari costuri sunt cele cu materia prima, forta de munca, utilitati, chiria/amortizarea spatiilor de productie, promovare, taxe si impozite, costul cu produsele nevandute, profitul producatorului, profitul magazinelor unde se vand produsele. Daca tariful transportului s-ar dubla, atunci impactul in costul total al produsului ar fi de 2% in loc de 1%. Pentru a transporta o marfa de 24 de tone pe o distanta de 100 km, producatorul plateste circa 300 lei. De exemplu, o paine are o greutate de 500 grame, practic costul de transport este insignifiant, iar 90% din transporturile interne sunt sub 100 km“, explica Uniunea. 
 
Este cel putin exagerat sa spuna cineva ca va creste pretul produselor din cauza unei scumpiri inexistente la transport. UNTRR considera absolut inacceptabila abordarea acelor comercianti care doresc sa speculeze momentul de criza generat de COVID-19 pe spatele firmelor de transport rutier si a angajatilor acestora care se expun pentru a livra alimente, medicamente si echipamente, mai arata sursa citata.