Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ținerea inflației sub control nu a fost suficientă în 2024 pentru a restabili pe deplin încrederea consumatorilor și a mediului de afaceri, în special în Europa, unde cererea slabă de marfă a afectat tarifele de transport rutier, așa cum reiese dintr-o retrospectivă Upply a principalelor elemente ce au caracterizat economia anul trecut (Economy: key developments to remember in 2024). Tarifele de transport maritim și aerian au rezistat mai bine, sub influența factorilor geopolitici care au impact tot mai mare asupra cererii și ofertei de servicii logistice.

Evoluția Indexului Upply al tarifelor de transport maritim containerizat (baza 100: ianuarie 2017)

În transportul maritim 2024 a fost caracterizat, ca și alți ani din ultimul timp, de o volatilitate mare a tarifelor care au crescut timp de 18 luni, apoi s-au stabilizat până în jurul valorilor de dinainte de pandemia de Covid-19, după care, când să se revină la un echilibru între cerere și ofertă, atacurile rebelilor Houthi din Yemen au dus la deviere navelor prin Capul Bunei Speranțe, adică la costuri suplimentare, dezorganizare a lanțurilor de aprovizionare și creșteri de tarife, în ciuda cererii relativ modeste de marfă din Europa și a creșterii capacității de transport prin livrarea de noi nave.

Evoluția Indexului Upply al tarifelor de transport aerian de marfă (baza 100: ianuarie 2017)

Tarifele de transport aerian au scăzut în general în 2024, dar treptat, și acum sunt la niveluri semnificativ mai mari decât înainte de pandemie. Pe coridorul Asia-Europa în special, perturbările din sectorul maritim din Marea Roșie au redirecționat, cel puțin temporar, unele fluxuri către transportul aerian, iar dezvoltarea comerțului electronic transfrontalier, alimentată în special de strategia platformelor chineze Shein și Temu de a-și crește cota de piață, a creat o cerere puternică de servicii de transport aerian de marfă. Perioada de vârf a surprins prin volumele mari generate, într-un context economic lent, ceea ce a avantajat companiile de transport aerian, care au reușit să-și majoreze tarifele la acel moment.

Evoluția Indexului Upply al tarifelor de transport rutier de marfă (baza 100: ianuarie 2017)

În ceea ce privește transportul rutier – unde tarifele depind mult de prețul combustibilului, care în 2024 a fost în mare parte în scădere – atât tarifele spot, cât și cele din contacte au fost relativ stabile, ceea ce reflectă dificultatea de a transfera alte creșteri de costuri de exploatare în tarife. Și astfel, așa cum arată mai multe analize din diverse țări europene, a crescut brusc numărul de insolvențe și falimente printre firmele de transport.

Cererea de transport rutier rămâne slabă, iar în economia europeană continuă să fie probleme, ceea ce va face să scadă tarifele și marjele de profit ale operatorilor, deci decarbonizarea, unul dintre obiectivele firmelor din domeniu, va fi tot mai dificilă. Acestea sunt concluziile unei analize realizate de Upply a celor mai importante trăsături ale pieței europene de transport rutier de marfă la final de 2024 (2024 review of road transport in Europe).

Indicele Upply al tarifelor de transport rutier spot din Europa a scăzut în al treilea trimestru din 2024 – rezultatele pentru al patrulea trimestru vor fi anunțate la finalul lui ianuarie – cu 4,4 puncte față de trimestrul anterior și cu 6,1 față de perioada similară din 2023, iar cel al tarifelor de transport pe bază de contract a fost egal cu cel din trimestrul al doilea din 2024 și cu 2,2 puncte mai mic decât în trimestrul al treilea din 2023.

Indicele Ti x Upply X IRU de transport rutier de marfă din Europa pentru Q3 2024

Dintre costuri însă a scăzut doar combustibilul, iar celelalte au avut creșteri importante, mai ales cel cu personalul, care alături de carburant reprezintă cel mai mare cost al firmelor de transport. În Germania, de exemplu, salariul minim pentru șoferii de camion a crescut cu 3,42% începând cu 1 ianuarie 2024, până la 12,41 de euro/oră, și de la 1 ianuarie 2025 se aștepta o nouă creștere de 3,3%, până la 12,82 de euro/oră. În Polonia, potrivit unui sondaj realizat de Institutul Polonez de Transport Rutier, salariul mediu de bază al șoferilor profesioniști de camioane a fost în 2023 de aproximativ 1.189 de euro (de circa două ori salariul minim din Polonia), în creștere cu aproape 17% față de 2022, iar în Franța, conform celei mai recente evaluări CNR din 2024, costurile cu șoferii au crescut cu 7,5%.

Problemele din ultimul timp au făcut ca numărul de falimente în rândul firmelor de transport de marfă din diverse țări europene să crească. În Franța, potrivit datelor Altarès, au existat 1.339 de insolvențe, cu 37,8% mai multe decât în anul precedent, din care 939 de firme au ajuns în lichidare judiciară, cele mai afectate fiind cele cu mai puțin de 10 angajați. Potrivit cifrelor Statbel, citate de Allianz Trade, numărul falimentelor din sectorul transporturilor din Belgia a crescut cu peste 50% de la începutul lui 2024, în Germania, rata de eșec a companiilor de transport și depozitare este de aproximativ două ori mai mare decât media generală a firmelor din țară și în Marea Britanie aproape 500 de transportatori au fost forțați să-și închidă porțile în 2023, iar tendința din 2024 a sugerat o creștere de 10% a falimentelor.

Evoluția falimentelor firmelor de transport rutier de marfă din Franța

Una dintre caracteristicile importante ale anului trecut este aceea că aceste dificultăți, și mai ales prăbușirea economiei germane, afectează tot mai mult și firmele din Europa de Est, în special pe cele poloneze, țară care totuși continuă să aibă prima flotă de pe continent.

În Polonia costurile cu personalul au crescut în două rânduri în 2023, lipsa de conducători auto se simte în continuare, fiind nevoie de încă 30.000 de persoane, iar 60% din cursele internaționale se fac cu personal din afara UE: ucraineni, belaruși, georgieni și chiar indieni și filipinezi. În plus, polonezii sunt concurați de transportatorii ucraineni, care beneficiază din 2022 de un acord care le facilitează activitatea în UE și care a fost prelungit pentru 2025, cu unele ajustări pentru a răspunde nemulțumirii cărăușilor polonezi. Monitorizarea și controlul mai eficient al transportatorilor străini este în vigoare de la 1 noiembrie 2024, cu sistemul SENT, ceea ce îi va afecta în principal pe ucraineni. Scopul SENT este de a evita abuzurile, de exemplu cabotajul neautorizat al acestor transportatori în Polonia și transportul neautorizat între Polonia și alte țări ale UE.