Tarifele de transport rutier de marfă între Paris și Madrid
Tarifele de transport pe bază de contract pe ruta de la Madrid la Paris au scăzut în al treilea trimestru din 2024 cu 4,4% față de trimestrul anterior, până la 1.438 de euro (1,13 euro/km), iar cele spot au fost mai mici cu 8,2%, adică de 1.428 de euro (1,13 euro/km), așa cum reiese din barometrul realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). Iar față de perioada similară a anului trecut scăderile au fost de 8,4%, respectiv 15,3%.
Tarifele spot sunt acum cu 0,7% mai mici decât cele din contracte, în timp ce pe celălalt sens, de la Paris la Madrid, tarifele spot rămân cu 4,7% mai mari decât cele din contracte.
Tarifele de transport pe bază de contract au scăzut ușor de la Paris la Madrid, cu 1,0% față de trimestrul trecut, până la 1.751 de euro (1,38 de euro/km), iar cele spot au scăzut mai mult, cu 4,7%, până la 1.832 de euro (1,44 de euro/km). Comparativ cu aceeași perioadă din 2023, atât tarifele spot, cât și cele din contracte au crescut cam la fel, cu 7,5%, respectiv 7,9%.
Potrivit sondajului realizat de McKinsey privind sentimentul consumatorilor europeni, pesimismul în rândul francezilor a crescut cu 5%, până la 28%, în ciuda faptului că această țară a găzduit Jocurile Olimpice. Creșterea pesimismului este pusă mai ales pe seama instabilității politice.
În ciuda scăderii inflației în Franța cu 1,2% în septembrie față de august, aceasta a fost mai mare cu 1,1% față de septembrie 2023, în condițiile în care însă în 2023 a crescut mai mult, cu 4,9% față de 2022, potrivit institutului francez de statistică INSEE. Astfel că redresarea retailului rămâne lentă și dezamăgitoare, în condițiile în care consumul reprezintă jumătate din activitatea economică a Franței. În august 2024, consumul de alimente al gospodăriilor franceze a crescut cu 0,8%, de la 0,2% în iulie, datorită creșterii achizițiilor pentru majoritatea produselor agroalimentare. Iar consumul de tutun a înregistrat și el o creștere. Cheltuielile gospodăriilor pentru bunuri inginerești au continuat să scadă, cu 0,4%, după o scădere de 0,3% în iulie, cele pentru haine au crescut cu 1,4%, cele pentru bunuri de folosință îndelungată au scăzut cu 1,5%, în special pentru electronice, mobilier și electrocasnice, iar bunurile de capital cu 4,2%. Așadar, tarifele spot mici dinspre Madrid spre Paris au drept cauză faptul că francezii cheltuie sub media lor normală.
Consumatorii spanioli, pe de altă parte, au fost mai optimiști, iar statisticile publicate de INE arată că vânzările cu amănuntul au crescut cu 2,3% în august 2024 față de august 2023, cea mai mare creștere din decembrie 2023 încoace. Cel mai mult, cu 3,9%, au crescut produsele nealimentare, în special bunurile de uz casnic.
Barometrul realizat de Ti, Upply și IRU arată că în trimestrul al treilea din 2024 tarifele de transport rutier de marfă pe bază de contract s-au menținut în Europa față de trimestrul anterior, la 127,2 puncte, și sunt cu 2,2 puncte mai mici decât în perioada similară din 2023, iar cele spot au scăzut cu 4,4 puncte față de trimestrul precedent și cu 6,1 puncte față de trimestrul al treilea din 2023, ajungând la 122,4 puncte.
Pe măsură ce producția a scăzut, a scăzut și cererea de servicii de transport de marfă, ceea ce a dus la tarife spot tot mai mici din al doilea trimestrul al lui 2023 încoace, cu o singură creștere, în al doilea trimestru din 2024. Totuși, tarifele rămân cu mult peste nivelurile din 2021, în principal din cauza creșterii cheltuielilor operaționale.
Prețul motorinei a scăzut cu 8% între începutul lui iulie și finalul lui septembrie, de la o medie ponderată de 1,64 de euro/l în UE la 1,50 de euro/l, cea mai mică valoare din ianuarie 2023 încoace, dar în octombrie a început din nou să crească din cauza escaladării conflictului din Orientul Mijlociu, care sporește riscul unor întreruperi ale aprovizionării cu petrol și unor noi scumpiri ale țițeiului.
Dacă ne gândim la taxele de drum, Suedia, Danemarca și Olanda și-au anunțat recent planul de implementare a Directivei (UE) 2022/362 de modificare a Directivei privind eurovinieta.
Costurile cu forța de muncă, cele mai mari alături de combustibil, au crescut mult în ultimii doi ani din cauza inflației, iar cele cu asigurarea autovehiculelor, întreținerea și anvelopele sunt și ele semnificativ mai mari.
Aceste cheltuieli continuă să mențină tarifele de transport ridicate, peste nivelurile din 2021, în ciuda scăderii cererii. Și tot din cauza costurilor mari Ti se așteaptă la o presiune ascendentă continuă asupra tarifelor pe viitor, chiar și în condiții unei cereri mai slabe. Astfel că, așa cum estimează Michael Clover, șeful departamentului de dezvoltare comercială al Ti, perspectivele tarifelor de transport pe bază de contract depind încă mult de momentul redresării economice a Europei, dar nu se așteaptă ca ele să scadă, din cauza presiunii continue a costurilor. Iar tarifele spot vor fi indicatorul principal al redresării cererii pe măsură ce piața se schimbă.
De aceeași părere este și Thomas Larrieu, director executiv Upply, care amintește că transportul rutier de marfă trece printr-o perioadă turbulentă, caracterizată de un număr semnificativ de falimente. Acesta arată că, deși este împiedicată de costurile operaționale ridicate și în continuă creștere, presiunea de a scădea tarifele va persista probabil în lunile următoare, în timp ce se așteaptă o potențială redresare a economiei europene. „Pentru a preveni slăbirea în continuare a sectorului, ceea ce ar putea perturba lanțurile de aprovizionare, mai ales atunci când activitatea economică se redresează, digitalizarea oferă oportunități de creștere a productivității care merită explorate.“
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit