Top 20 fluxuri între două state UE și cota de piață a flotelor naționale pe fiecare dintre ele
Așa cum știți deja, raportul Eurostat pe 2023, citat de Upply (https://market-insights.upply.com/fr/transport-routier-lanalyse-du-top-10-europ%C3%A9en-en-2023), indică o scădere a volumelor totale de mărfuri transportate rutier și a traficului din UE în 2023, dar și o scădere a activității celor mai multe dintre principalele flote naționale.
Defalcarea pe rute ne permite să înțelegem mai bine poziția puternică a transportatorilor polonezi și, în general, a celor din Europa de Est, și să remarcăm că pe cele mai importante cinci rute din Europa cota de piață a transportatorilor străini, deci alții decât cei din țara de origine și de destinație, continuă să crească.
Flota poloneză a câștigat clar meciul împotriva omologilor din Europa de Vest, așa cum puteți vedea în tabelul alăturat. Dar în ultimul timp și alte flote din est, mai ales cea a Lituaniei, cresc și îi amenință poziția pe unele relații. Asta deși Lituania nu beneficiază de aceeași proximitate geografică față de centrul Europei și nici nu poate conta pe o piață internă la fel de puternică precum cea a Poloniei pentru a susține activitatea de transport rutier de marfă.
În afară de flotele din Polonia și Lituania, poziții dominante au cele din România (pe rutele dintre Spania și Portugalia și dintre Polonia și Slovacia) și din Slovenia (pe ruta dintre Austria și Italia).
Top 5 state UE după volumele de transport internațional ale flotei proprii (milioane tkm)
Transportul rutier internațional din UE-27 (adică transportul între două puncte aflate în două țări diferite și cabotajul) a reprezentat anul trecut 719,1 miliarde de tone-kilometru, în scădere cu 3% față de 2022, așa cum reiese dintr-o analiză Upply, care citează Eurostat (Road transport: analysis of the European Top 10 in 2023 (upply.com)). Statele din Top 5 ca trafic internațional reprezintă 64,8% din traficul european total, față de 60,7% în 2019.
Polonia domină piața cu o marjă mare, dar a scăzut cu 0,8% în 2023, după ce în 2022 stagnase, unul dintre factorii principali care au dus la acest rezultat fiind dificultățile principalului său partener comercial, Germania. Dar scăderea este provocată și de ascensiunea flotei lituaniene, flota străină cu cea mai mare activitate pe relația Germania-Polonia. Pentru polonezi, traficul internațional de mărfuri încărcate sau descărcate în propria țară a scăzut cu 1,6%, până la 143,3 miliarde tkm, și cabotajul cu 0,3%, în timp ce activitatea cross trade a crescut cu 0,4%.
Pe locul al doilea este Spania, în cazul căreia performanța bună a transportatorilor se datorează dinamismului economiei sale, care a susținut activitatea internă. La nivel internațional traficul a scăzut cu 4%, ceea ce nu este surprinzător, având în vedere creșterea slabă din 2023 a celor doi principali parteneri europeni, Germania și Franța.
Flota înmatriculată în Lituania ia din nou avânt după scăderea în 2022 și are o creștere de 16,5% a traficului internațional, mai ales datorită cross trade, care a crescut cu 19%, până la 41.200.000.000 tkm, și cabotajului, care a crescut cu 20%, până la 6.800.000.000 tkm.
România câștigă și ea teren, cu o creștere de 1,4% în 2023 față de 2022, datorată mai ales creșterii traficului internațional de mărfuri încărcate sau descărcate în România (2,3%). Ca majoritatea economiilor europene, și cea românească a încetinit în 2023, dar a avut în continuare performanțe peste medie, PIB-ul fiind cu 2,1% mai mare decât în anul anterior.
Flota Cehiei intră de data aceasta în Top 5, în detrimentul Germaniei, după o creștere cu 3,3% la transport internațional în 2023, datorită unei creșteri puternice a cross trade (+31%, până la 7,3 miliarde tkm) și a cabotajului (+18%, până la 1,3 miliarde tkm). Traficul internațional de mărfuri încărcate sau descărcate în Cehia, pe de altă parte, a scăzut cu 2,8%, până la 27,6 miliarde tkm.
Flota sub pavilion german ocupă acum locul al șaselea, deci Spania rămâne ultimul reprezentant al Europei de Vest în Top 5 ca trafic internațional. Piața germană este în continuare cea mai mare din Europa, deoarece, la fel ca în 2022, se află la originea a aproape jumătate din principalele 20 de fluxuri de la țară la țară în 2023, exprimate în tone.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit