Activitatea de transport rutier de marfă a scăzut în UE în 2023, potrivit celui mai recent raport Eurostat, citat de Upply (Road transport: analysis of the European Top 10 in 2023 (upply.com), din care mai reiese că statele din Top 5 au înregistrat, toate, scăderi de volume transportate de flotele lor naționale față de 2022.
Următoarele cinci clasate nu au situații atât de omogene. Transportatorii olandezi, pe locul al nouălea ca volume, au înregistrat, pe fondul scăderii consumului și comerțului din UE, o scădere semnificativă de 4,4%, până la 62.571 de milioane de tone-km, iar suedezii, pe locul al 10-lea, au avut cea mai mare scădere dintre toate țările din Top 10, de 11,5%, până la 42.383 de milioane de tone-km, mai ales din cauza situației precare a economiei naționale, care a intrat în recesiune în 2023 (-0,2%).
Țările de pe locurile 6-8 sunt din Europa de Est, iar dintre ele Lituania, pe locul al optulea, se remarcă prin cea mai mare creștere dintre țările din Top 10, de 17,3%, până la 61.101 milioane de tone-km. Această țară, angajată în ultimii ani, așa cum remarcă analiștii Upply, într-o ofensivă puternică pentru a cuceri cotă de piață, a urcat de pe locul al 15-lea în 2014 și este acum aproape la egalitate cu două state din Europa de Est care și-au început mai devreme dezvoltarea pe piața europeană: Cehia, pe locul al șaptelea în 2023, cu 64.806 milioane de tone-km, și România, pe al șaselea, cu 65.249. Și câștigă cotă de piață și în detrimentul flotelor din Europa de Vest, dar și în detrimentul celor din Europa de Est.
România se descurcă în continuare bine, în ciuda creșterii moderate din 2023, de 1,4%, și a ajuns în ultimii zece ani de la 2,2% la 3,5% din piață. În timp ce flota Cehiei stagnează
Cele mai multe dintre porturile din lume și-au reluat creșterea în prima jumătate din 2024, în special cele din SUA, așa cum reiese dintr-un articol Upply (Containers: the world’s main ports in the first half of 2024 (upply.com)). Aproape toate cele aflate în Top 20 au înregistrat o creștere a volumului de containere manipulate, cu excepția Hong Kong și Xiamen.
Porturile chineze continuă să domine, ocupând patru din primele cinci locuri în clasament (Shanghai, Ningbo-Zhoushan, Shenzhen și Qingdao, în această ordine, dar cu Singapour între ele, pe locul al doilea). Hong Kong a avut o performanță slabă și a ieșit din Top 10, fiind înlocuit de Port Kelang, iar Shenzhen, mai reiese din același articol, are cea mai mare creștere, înaintea Los Angeles.
Îmbunătățirea cererii din Occident le-a permis porturilor chineze să-și accelereze ritmul de creștere, după ce și 2023 fusese pentru ele un an bun.
În ceea ce privește porturile americane, pentru care 2023 a fost sumbru, ele au cunoscut o revenire impresionantă la începutul lui 2024, determinată de cererea puternică din partea consumatorilor americani. Rezultatele din Los Angeles și din Long Beach arată o creștere de 14,7% față de perioada similară din 2023 pentru grupul portuar american numărul unu, care, cu 9.023.117 TEU, se află pe locul al 9-lea în lume.
Europa este prezentă în Top 20 tot doar prin cele două porturi principale din BeNeLux, Rotterdam și Anvers-Bruges, ambele în creștere, dar nu suficientă pentru a compensa scăderea de 7% înregistrată în 2023.
Rezultatele porturilor europene în prima jumătate a lui 2024 arată, în general, o creștere moderată comparativ cu cea a porturilor chineze sau americane, iar Hamburg a înregistrat chiar o ușoară scădere, în timp ce celelalte două din nord, Bremen/Bremerhaven și Le Havre, au crescut cu două cifre.
Pe coasta mediteraneeană, Valencia și Barcelona au o creștere puternică, mai ales datorită devierii navelor de containere prin Capul Bunei Speranțe, care le-a făcut să aibă un rol mai important ca noduri de transbordare către estul Mării Mediterane. Portul italian Gioia Tauro este și el pe o traiectorie bună și, fără a oferi date pentru prima jumătate din 2024, a anunțat, cu ocazia sosirii noilor macarale la terminalul de containere Medcenter, la sfârșitul lui august, că în primele șapte luni din 2024 aici au fost manipulate aproximativ 2,3 milioane de TEU, o creștere de 11,9% față de ianuarie-iulie 2023. Pe de altă parte, Pireu a suferit din cauza paraliziei aproape complete a traficului prin Canalul Suez și a scăzut cu 13%. Iar Marsilia-Fos rămâne departe de Top 10, dar are o creștere de 7% în prima jumătate din 2024, până la 719.000 de containere.
Tanger Med a intrat în Top 20 în 2023 și nu și-a publicat rezultatele pe primul semestru din 2024, dar declară că poate depăși pragul de 9 milioane de TEU în acest an, ceea ce ar trebui să-i permită să-și mențină poziția în clasament.
Sursă foto: International Shipping Center_This is Shanghai
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit