Volumele de transport feroviar între China și Europa pe Main Route, în primul semestru din 2024
Pe fondul perturbării transportului maritim, transportul feroviar de marfă între China și UE a înregistrat o creștere solidă, dar asimetrică în prima jumătate a lui 2024, așa cum reiese dintr-o analiză a Upply (The development of China-EU rail freight in the first half of 2024 (upply.com)).
După un 2023 pe care mulți analiști îl consideră sumbru, volumele de transport feroviar de marfă dinspre China spre Europa pe coridorul principal eurasiatic (Main Route) au crescut cu 121% față de perioada similară din 2023, apropiindu-se de nivelurile maxime din 2021.
Este însă vorba despre o creștere asimetrică, determinată exclusiv de volumele dinspre China spre UE. Așadar, deși factorii geopolitici afectează fluxurile în ambele direcții, rezultatele nu au fost aceleași.
Creșterea volumelor feroviare dinspre China spre Europa se datorează, așa cum știți deja, crizei din Marea Roșie, care i-a determinat pe expeditori să caute opțiuni alternative la transportul maritim. În același timp însă, volumele transportate feroviar dinspre Europa spre China au continuat să scadă, așa cum o fac mereu de la începutul războiului Rusia-Ucraina, sugerând impactul de durată pe care acest conflict îl are asupra alegerii modului de transport folosit de operatorii europeni.
Evoluția inegală a volumelor transportate feroviar pe cele două sensuri provine și din creșterea deficitului comercial al UE cu China în ultimii trei ani. Importurile chineze din UE au scăzut până la nivelurile din 2019, deoarece China caută independență și consum intern redus, ceea ce a scăzut cererea de bunuri europene.
Importurile și exporturile Chine din/către UE (în mii de dolari)
Italia se confruntă cu lipsa de șoferi de camion în aceeași măsură ca celelalte țări din Europa sau America de Nord, așa cum reiese dintr-o analiză a pieței de transport din Pensinsulă realizată de Uppy (Overview of freight transport in Italy (upply.com)). Potrivit Confederației Transportatorilor Conftrasporto, aproximativ 20.000 de locuri de muncă din domeniu nu sunt ocupate.
Pentru a rezolva acest neajuns, confederația a propus, reducerea la 18 ani a vârstei la care se poate obține permisul de conducere pentru vehiculele grele de transport de marfă și revizuirea reglementărilor pentru a promova accesul la profesie pentru cetățenii din afara UE, în special pentru cei care au participat deja la cursuri de formare profesională în străinătate.
În Italia, tinerii de 18 ani pot obține permise C sau CE și certificate de competență profesională și pot conduce un camion fără limită de greutate totală, dar cu condiția să se înscrie la o școală de șoferi pentru a urma un curs de 280 de ore, din care 260 de ore de teorie și 20 de ore de practică de condus.
O altă soluție, pentru cei peste 20 de ani, este să urmeze un curs de formare accelerată care cuprinde 130 de ore de instruire teoretică și 10 ore de practică.
Însă persoanele care au sub 21 de ani nu pot conduce un vehicul cu o greutate totală mai mare de 7,5 t (cu excepția cazului în care au urmat cursul de 280 de ore și au permisul și certificatul).
Pentru a încuraja tinerii să aleagă meseria de șofer profesionist, guvernul anterior, al lui Mario Draghi, a oferit un pachet de 25,3 milioane de euro pentru perioada 2022-2026, pentru a contribui cu 2.500 de euro/persoană la costurile obținerii permisului de conducere și a certificatului de competență profesională, echivalentul a 80% din costurile totale pe care le-ar avea cineva care vrea să se pregătească pentru această meserie. O măsură importantă, subliniază analiștii Upply citând asociațiile profesionale din Italia, dar probabil insuficientă pentru a opri lipsa cronică de forță de muncă. Asta deoarece problema reală este că profesia de șofer de camion nu mai este văzută ca fiind atractivă din cauza condițiilor de muncă și a calității vieții șoferilor care lucrează de sărbătorile legale și dorm noaptea în parcările de pe autostrăzi.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit