Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Evoluția volumelor de transport rutier din Italia (milioane tone-kilometri)

În ultimii ani, transportul realizat de flota italiană a avut performanțe foarte bune în comparație cu media europeană, așa cum reiese dintr-un un studiu Upply (Overview of freight transport in Italy (upply.com)). Această țară și-a revenit rapid după criza din timpul pandemiei de Covid-19 din 2020 și, cu un total de 151,1 miliarde de tone-kilometri transportate, a înregistrat o creștere de 4,2% în 2022 față de anul precedent – cea mai mare creștere dintre țările din Top 10 după volumele de transport.

În cinci ani, creșterea cumulată a ajuns la 21%, ceea ce este, de asemenea, una dintre cele mai mari valori de pe continent. Italia și-a consolidat astfel locul al cincilea în clasamentul european.

Cele mai mari volume ale flotei italiene, 87,5%, sunt realizate pe piața internă, unde în 2022 s-a înregistrat o creștere anuală de 2,9% și în cinci ani de 18,4%. Totuși, transportatorii italieni se disting și printr-o creștere semnificativă la nivel internațional: cu 14,6% în 2022 și cu 43% în cinci ani.

2024 însă nu se prezintă la fel de bine pentru firmele din Italia, în special din cauza deteriorării previziunilor economice la scară globală și europeană.

Italia poate conta, pentru dezvoltarea economiei sale, pe un sector de transport și logistică destul de dinamic, inclusiv pe o rețea portuară eficientă, arată un studiu Upply (Overview of freight transport in Italy (upply.com)). Dar pentru asta are nevoie de investiții semnificative, în special în infrastructură, și de reforme structurale în economie.

Această țară a avut în 2023 un PIB de 2.085 de miliarde de dolari, potrivit celor mai recente cifre ale Institutului Național de Statistică din Italia (ISTAT), și este a treia cea mai mare putere economică din UE după Franța și Germania, înaintea Spaniei. Deci este un jucător de top, în special în producție, fără ca asta să însemne că nu are și slăbiciuni.

Piața italiană de transport rutier de mărfuri a înregistrat o performanță în mare parte peste media europeană din ultimii ani, în ciuda problemelor evidente legate de infrastructură.

În 2022, aceasta a depășit pragul de un miliard de tone, ceea ce nu se mai întâmplase din 2013, datorită unei creșteri de 6,1% față de 2021. În aceeași perioadă, piața europeană a scăzut cu 0,5%, până la 13,6 miliarde de tone. Piața italiană se află acum pe locul al cincilea în Europa, cu 1.047 de milioane de tone (Mt), după Germania (3.061 Mt), Franța (1.631 Mt), Polonia (1.600 Mt) și Spania (1.588 Mt).

Piața internă reprezintă 97% din acest tonaj, iar transportul rutier de marfă reprezintă aproximativ 85% din totalul fluxurilor de transport intern din Italia. Restul se face în principal pe calea ferată, deoarece geografia țării nu se pretează bine la transport fluvial. Un fapt notabil în ceea ce privește transportul transfrontalier, evidențiat de un studiu al Direcției Generale a Trezoreriei Franceze, este acela că ponderea transportului feroviar pe ruta comercială franco-italiană este mică (9%) în comparație cu rutele comerciale italo-elvețiene (66%) și italo-austriece (30%). În ceea ce privește estimările pentru 2024, potrivit Mordor Intelligence, dimensiunea pieței de transport rutier de mărfuri din Italia ar urma să ajungă la 38,40 de miliarde de dolari. Iar în 2030 se așteaptă să urce până la 47,38 de miliarde de dolari.