Cei mai mulți operatori europeni de transport rutier au avut venituri mai mici în 2023 decât în 2022, mai ales din cauza scăderii cererii, dar și din cauza ieftinirii combustibilului, care a dus la tarife mai mici, așa cum reiese din analiza Upply (2024 Financial Panorama of the World’s Leading Transport Groups (upply.com)).
DB Schenker și-a menținut poziția de cel mai mare transportator rutier de mărfuri din Europa, cu venituri de 7,852 de miliarde de euro în 2023, aproape la fel ca în 2022, în ciuda unei reduceri de 1,9% a volumelor de mărfuri. EBITDA ajustat pentru divizia de transport rutier de mărfuri a grupului a crescut cu 20,6%, până la 481 de milioane de euro, dar profitul nu este public.
Pe locul al doilea după veniturile din 2023 este DSV Road, care a înregistrat o scădere bruscă a veniturilor, cu 6,4% față de 2022, până la 5,994 de miliarde de euro, pe care a pus-o pe seama scăderii tarifelor sale de transport de marfă și mai puțin pe ușoara scădere a activității comerciale. Compania a beneficiat însă de flexibilitatea oferită de utilizarea pe scară largă a subcontractorilor pentru a obține profit, marja brută fiind de 20,6% în 2023, față de 19,1% în 2022. Costurile mai mici cu motorina au scăzut și ele cheltuielile directe ale companiei, cu impact pozitiv asupra marjei brute. Iar concentrarea pe operațiunile europene de grupaj, care au o marjă brută mai mare decât încărcările complete și transporturile interne, a avut și ea un impact pozitiv asupra marjei brute. Profitul brut a fost de 1,141 de miliarde de euro, cu 0,6% mai mic decât în 2022.
Pe locul al treilea este Dachser, care și-a crescut ușor veniturile (ceea ce constituie o excepție în Top 5), cu 1,8% față de 2022, până la 5,80 de miliarde de euro. Reamintim însă că Dachser Road Logistics include transportul, dar și depozitarea bunurilor industriale și de consum (European Logistics) și produselor alimentare (Food Logistics). European Logistics a generat venituri de 4,4 miliarde de euro. Potrivit Dachser, activitatea a mers la fel de bine aproape peste tot în Europa, iar Peninsula Iberică a adus chiar o creștere a veniturilor de peste 2%. Numărul transporturilor și tonajul au scăzut în general din cauza economiei slabe a Germaniei, care a avut impact negativ și asupra țărilor din Europa Centrală și de Nord. Iar Food Logistics a avut și ea un an dinamic în 2023, cu venituri mai mari cu 9,7%, până la 1,4 miliarde de euro, datorită dezvoltării sucursalelor din Germania și creșterii prin achiziționarea Müller Fresh Food Logistics din Olanda și a acțiunilor rămase în Dachser Ungaria. În total, divizia Food Logistics a efectuat 10,9 milioane de expedieri, puțin mai multe decât în 2022, deși tonajul a scăzut cu 3,8%.
DHL Freight este pe locul al patrulea, cu 5,162 de miliarde de euro, cu 3,9% sub valoarea din 2022, din cauza situației economice proaste din Europa din tot timpul anului, care s-a înrăutățit în special în trimestrul al treilea. Volumele de marfă au scăzut de fapt mai mult, cu 9,2%, deci se poate spune că DHL și-a ținut bine sub control scăderea veniturilor. Și, ca și în cazul DSV, profitul brut s-a menținut destul de bine având în vedere condițiile, scăzând cu 0,2% față de 2022, până la 1,328 miliarde de euro. Pe locul al cincilea este Kuehne + Nagel, tot cu o scădere de venituri, dar mai mare, de 11,4% față de 2022, până la 4,546 de miliarde de euro. Și marja de profit a scăzut, chiar dacă nu la fel de mult, însă mai mult decât a concurenților, iar profitul brut a fost de 1,433 de miliarde de euro (-7,9%). Un aspect pozitiv însă este acela că raportul dintre EBITDA și venituri s-a îmbunătățit ușor, de la 5,5% la 5,4%.
Așa cum amintește Upply în analiza indicatorilor financiari ai principalelor firme de transport și logistică din lume (2024 Financial Panorama of the World’s Leading Transport Groups (upply.com)), economia europeană a înregistrat o încetinire clară în 2023, având o creștere de 0,4% a PIB, iar inflația, deși a început să scadă, a rămas totuși la un nivel ridicat, astfel că prețurile bunurilor de consum au fost în medie cu 6,3% mai mari decât în 2022. Aceste realități au afectat piața de transport rutier de mărfuri mai ales în a doua jumătate a anului. Potrivit datelor de la Transport Intelligence (Ti), valoarea totală a pieței europene de transport rutier de mărfuri a fost de 424,2 miliarde de euro, în scădere față de 2022 cu 2,1% în termeni reali și cu 5,8% nominal.
În 2023 nu a mai fost vorba nici pe deoparte de lipsă de capacitate de transport, deoarece livrările de vehicule grele întârziate post-Covid din cauza penuriei de semiconductori și-au revenit. Și oricum a fost nevoie de o capacitate mai mică din cauza cererii slabe. În a doua jumătate a anului au existat chiar semne de supracapacitate, ceea ce a redus prețurile, deoarece a intensificat concurența, dar măcar a diminuat și problema lipsei de șoferi.
În ceea ce privește costurile firmelor de transport, după scumpirea energiei din 2022 aceasta s-a ieftinit în 2023, dar au crescut costurile cu forța de muncă, deoarece inflația a dus la cereri salariale, și la fel și taxele de drum, asigurarea, anvelopele ș.a. Combustibilul și forța de muncă sunt în continuare costurile principale ale firmelor de transport rutier de mărfuri.
Tarifele spot au scăzut în medie cu 5,8% în 2023. Iar cele din contracte au fost în medie cu 4,7% mai mari decât în 2022, conform indicelui Upply, din cauza creșterii costurilor.
Conform estimărilor Ti, valoarea pieței europene de transport rutier de mărfuri ar trebui să crească în 2024 cu 1,6% în termeni reali, până la 431,1 miliarde de euro. Asta deoarece creșterea economică în zona euro și în UE va fi probabil moderată, cu cifre revizuite ușor în sus în prognoza de primăvară a Comisiei Europene.
Prima jumătate a anului a continuat să fie dificilă pentru companiile de transport rutier de mărfuri, concurența a fost tot puternică, având în vedere cererea scăzută, în timp ce costurile au continuat să crească, inclusiv prețurile carburanților.
Deficitul de șoferi este deci mai puțin acut, dar acest răgaz este provizoriu și există încă o presiune puternică asupra salariilor. Potrivit IRU, numai din cauza pensionărilor, numărul de posturi de șoferi neocupate în Europa ar putea crește de la 230.000 în prezent la 745.000 în patru ani, dacă nu se atrag mai multe persoane. Și toate celelalte costuri tind și ele să crească.
Rețelele de subcontractori ale marilor companii de transport sunt acum în dificultate, după cum arată creșterea numărului de falimente, iar presiunea asupra tarifelor într-un domeniu în care marjele de profit sunt oricum scăzute este cu atât mai îngrijorătoare cu cât operatorii de transport fac eforturi investiționale masive în vederea tranziției energetice. Deci au nevoie de susținere financiară din partea sectorului public și a clienților. Unele grupuri mari încep să semneze parteneriate pentru a permite subcontractorilor să beneficieze de condiții favorabile de achiziție când investesc în decarbonizarea flotei, dar asta și în propriul avantaj, deoarece sunt obligate de reglementări să reducă nu numai emisiile directe, ci și pe cele indirecte.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit