Scăderea tarifelor de transport maritim de marfă a afectat, așa cum se știe deja, și rezultatele din 2023 ale celor mai importanți expeditori maritimi din lume, așa cum reiese și din analiza Upply (2024 Financial Panorama of the World’s Leading Transport Groups (upply.com)). În cazul companiilor care își fac publici indicatorii financiari, marjele de profit brut au scăzut mai puțin decât veniturile, în timp ce volumele în general au scăzut, dar într-o măsură limitată.
Kuehne+Nagel este încă lider global în ceea ce privește veniturile și marja brută, cu 11,05, respectiv 2,58 de miliarde de dolari, în scădere cu 51,8%, respectiv cu 33,3% față de 2022, în condițiile unui volum de 4,33 de milioane de TEU transportate, cu 1,1% sub nivelul din anul anterior.
DHL Global Forwarding, care a depășit DSV în 2022 în clasament după ce a achiziționat Hillebrand, și-a păstrat în 2023 poziția a doua, dar operatorul danez este încă aproape și este unul dintre cei trei ofertanți aflați încă în cursa pentru achiziționarea DB Schenker (care nu și-a declarat cifra de afaceri pe 2023, dar este plasată de Upply pe locul al cincilea, cu un volum de 1,78 de milioane de TEU transportate, cu 6,6% mai puține decât în 2022). Iar dacă are succes în acest demers va fi liderul clasamentului.
Deocamdată, DHL a avut în 2023 venituri de 6,14 miliarde de dolari (-49,5% față de 2022) și DSV de 6,09 miliarde de dolari (-51,0%), iar profitul brut a fost de 1,82, respectiv 1,44 de miliarde de dolari, cu 21,6%, respectiv cu 24,8% mai mic decât în 2022, la un volum de 2,51, respectiv 3,08 milioane de TEU.
Pe locul al patrulea, la mică distanță, este Sinotrans, cu venituri de 5,80 de miliarde de dolari și cu o scădere de doar 16,6% față de 2022.
Deși companiile de transport maritim au fost pesimiste când și-au elaborat bugetele pentru 2024, criza din Marea Roșie a adus o schimbare, iar indicatorii lor financiari au început să fie mai buni în primul trimestru, cu o scădere totuși față de perioada similară din 2023 – tendință care s-a consolidat în al doilea trimestru.
Astfel, Maersk a avut în primul trimestru al acestui an venituri de 8,00 miliarde de dolari (-18,9% față de primul trimestru din 2023), EBITDA de 956 de milioane de dolari (-71,5%) și 5,85 de milioane de TEU (+7,5%). CMA CGM a avut 7,85 (-11,4%), 1,95 (-35,8%), respectiv 5,61 (+11,8%), iar Cosco 6,41 de miliarde de dolari (+1,8%), EBITDA nedeclarat și 6,02 milioane de TEU (+10,5%).
Revenirea la profit se datorează unei creșteri semnificative a tarifelor de transport de marfă la începutul anului și în primăvară, dar companiile sunt încă departe de recordul din perioada post-Covid. Chiar și așa, ele au venituri suficiente pentru a acoperi costurile operaționale și a avea marje pozitive de profit.
Rezultatele din prima jumătate a lui 2024 ar trebui să fie suficiente pentru ca întregul an să fie cel puțin la pragul de rentabilitate, dar acest domeniu de activitate s-ar putea confrunta cu schimbări violente pe piață, mai ales pentru că există o presiune politică și diplomatică puternică pentru a restabili libertatea de navigație în Marea Roșie. Odată ce această problemă s-ar rezolva, având în vedere faptul că cererea este încă moderată, probabil vom asista la o prăbușire a tarifelor. Creșterea prețurilor de transport maritim din prima jumătate a anului a fost oricum o surpriză neplăcută pentru expeditori, care nu au luat-o în calcul în bugetele lor, deci analiștii Upply cred că ei nu vor avea scrupule în a profita de orice oportunitate pentru a le scădea.
În analiza pe care o face pornind de la indicatorii financiari ai principalilor operatori de transport și logistică din lume (2024 Financial Panorama of the World’s Leading Transport Groups (upply.com)), Upply include în premieră anul acesta și rezultatele celor mai importante companii care se ocupă de manipularea mărfurilor în porturi. Însă analiștii atrag atenția asupra faptului că este un demers delicat, deoarece, cu excepția AP Moller și Cosco, companiile de transport maritim nu își specifică veniturile din manipularea mărfurilor în rezultatele lor financiare, chiar dacă, în unele porturi, pot gestiona volume mari. CMA CGM, K Line și Evergreen, de exemplu, au volume importante în porturile de pe coasta de vest a SUA.
Prin urmare, analiza vizează rezultatele celor opt grupuri principale care au dezvoltat o prezență la nivel mondial și care în 2023 și-au consolidat toate activitățile, ceea ce explică parțial discrepanța dintre volumul de mărfuri pe care le manipulează și veniturile lor.
Pe primul loc după cifra de afaceri din 2023 se află DP World, divizia de porturi și terminale, cu 6,39 de miliarde de dolari, cu 5,% mai mult decât în 2022, și cu EBITDA de 3,32 miliarde de dolari (+7,8%), rezultate obținute în condițiile în care a manipulat 47,50 de milioane de TEU, cu 3,1% mai multe decât în 2022. În veniturile grupului din Emirate se includ și cele din divizia sa de transport maritim Unifeeder și din activitățile logistice din unele țări, deci este dificil de estimat ponderea activității din porturi. Dacă ne referim strict la volume, DP World a fost al cincilea în lume după China Merchants Group, Cosco Ports (ambele companii chineze cu peste 100 de milioane de TEU, bazate mai ales pe rezultatele din țara de origine, dar care între timp au devenit operatori importanți pe toate continentele), Autoritatea portuară din Singapore și Hutchison Ports Holding.
Pe locul al doilea ca venituri se află Autoritatea Portuară din Singapore, cu 5,28, respectiv 1,33 de miliarde de dolari, -11,2%, respectiv -7.8% față de 2022, deși numărul de containere manipulate a fost cu 4,3% mai mare decât în 2022 și mult mai mare decât al liderului: 94,80 de milioane de TEU. 85% din veniturile acestei companii sunt generate în Singapore, iar faptul că veniturile au scăzut deși volumul de containere a fost mai mare decât în 2022 arată că este dificil să menții tarifele pentru a menține veniturile și EBITDA.
Pe locul al treilea se află Hutchison Ports Holding, cu 5,21, respectiv 1,74 de miliarde de dolari, cu 7,4%, respectiv cu 13,8% mai puțin decât în 2022, și cu un volum de containere de asemenea mai mic decât în anul anterior, cu 3,2%: 82,10 milioane TEU.
Clasamentul continuă cu APM Terminals, ICTSI (care a avut venituri cu 6,5% mai mari decât în 2022 și EBITDA cu 6,8% mai mare și un număr de containere în creștere cu 4,4%), HHLA, Cosco Ports (care a avut venituri cu 0,9% mai mari decât în 2022 și număr de TEU cu 4,4% mai mare) și China Merchants Group.
Față de companiile de transport maritim, care au suferit în condițiile economice din 2023, cele din terminale au reușit să aibă scăderi mai mici. Firmele din Top 5 au avut venituri totale de 23,1 miliarde de dolari, cu 4,4% mai mici decât în 2022, iar DP World, ICTSI și Cosco Ports chiar și-au crescut cifra de afaceri, mai mult datorită adăugării de noi terminale decât datorită creșterii tarifelor de manipulare a mărfurilor – care în opinia acestor firme au fost relativ stabile în raport cu 2022.
Analiștii Upply sunt însă de părere că acest clasament ar putea suferi modificări în 2024, câtă vreme în unele țări companiile din domeniu s-au plâns că societățile de transport maritim beneficiază de avantaje fiscale sub formă de taxe pe tonaj, fără a fi posibil să se stabilească dacă de acestea se bucură sau nu exclusiv activitățile lor de transport maritim. Prin urmare, unele grupuri ar vrea să vadă o separare clară între diferitele lor activități, iar dacă au câștig de cauză în acest demers va fi mai ușor să se estimeze contribuția reală a manipulării mărfurilor la veniturile companiilor de transport maritim.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit