Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele de transport rutier de marfă între Lille și Duisburg

Tarifele de transport pe bază de contract între Duisburg și Lille au ajuns în al doilea trimestru din 2024 la 682 de euro (2,26 de euro/km), adică au fost mai mici cu 1,4% decât în trimestrul anterior și cu 1,2% decât în al doilea trimestru din 2023, așa cum reiese din barometrul realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). Iar tarifele spot au ajuns la 732 de euro (2,42 de euro/km), adică sunt cu 6,7% mai mari decât în trimestrul anterior, dar cu 0,5% mai mici decât în urmă cu un an. Asta face ca tarifele spot să fie cu 7,3% mai mari decât cele din contracte, în condițiile în care în trimestrul anterior fuseseră cu 0,9% mai mici.

Pe sensul celălalt, de la Lille la Duisburg, tarifele din contracte au ajuns la 470 de euro (1,56 de euro/km), fiind mai mici cu 2,3% față de trimestrul anterior și cu 5,6% față de anul anterior, și cele spot au scăzut cu 0,5% față de primul trimestru din 2024, dar au crescut cu 4,3% față de al doilea trimestru din 2023, ajungând la 548 de euro (1,81 de euro/km). Tarifele spot sunt acum cu 16,6% mai mari decât cele din contracte – care scad continuu de șase luni – în condițiile în care în primul trimestru din 2024 fuseseră doar cu 5,5% mai mari.

De la Duisburg la Lille tarifele spot au crescut mult în ultimele luni – datorită creșterii constante a vânzărilor de retail din Franța, care în al doilea trimestru din 2024 au fost cu 2,2% mai mari decât în primul – iar cele din contracte sunt în continuă scădere.

Pe de altă parte, creșterea producției franceze rămâne slabă, mașinile și echipamentele având un plus de numai 0,6% față de trimestrul anterior și fiind cu 3,5% sub nivelul de acum un an, în timp ce producția de echipamente de transport a scăzut cu 3,5% față de trimestrul anterior și cu 6,0% față de anul anterior, ceea ce înseamnă că reînnoirea contractelor de transport se va face pe fondul unor volume mai mici și că tarifele pot scădea în continuare.

În ceea ce privește tarifele spot de la Lille la Duisburg, ele sunt stabile ca urmare a creșterii constante pe termen scurt a cererii industriale și de consum de bunuri. În al doilea trimestru din 2024, volumele totale de retail din Germania ajustate sezonier au crescut cu 1,2%, iar producția totală a crescut cu 1,7%. Creșterea economică mică pe termen scurt și excedentul de ofertă fac ca presiunea în sensul creșterii tarifelor spot să rămână minoră, iar în unele zone cererea este încă în scădere, vânzările de alimente fiind cu 0,7% sub cele din trimestrul anterior.

Tarifele din contracte pentru transportul de la Lille la Duisburg au scăzut în ultimele șase luni cu 6,4% și sunt cu 11,3% sub nivelul lor de vârf din ultimul trimestru al lui 2022. La fel și pe sensul celălalt, din cauza producției reduse. Producția totală din Germania a scăzut cu 11,7% față de nivelurile din 2019, în timp ce comerțul cu amănuntul a crescut cu 2,9% în aceeași perioadă. Industria germană, care se confruntă cu o cerere internațională slabă și cu o competitivitate și mai slabă, are deci nevoie de mai puțin transport pentru contractele pentru care se vor organiza licitații de acum înainte.

În ceea ce privește costurile de transport, ele sunt mult mai mari decât în 2021 în ambele țări: cele cu întreținerea și anvelopele au crescut cu peste 20% față de acum trei ani, iar cele cu piesele de schimb cu peste 10%. Totuși, viteza de creștere a acestor costuri s-a mai atenuat față de anii anteriori, fiind acum în Franța la o treime față de 2023 și în Germania la două treimi.

Tarife de transport rutier de marfă între Duisburg și Varșovia

Tarifele de transport rutier de marfă pe bază de contract de la Varșovia la Duisburg au crescut în al doilea trimestru din 2024 cu 2% față de trimestrul anterior și cu 0,3% față de perioada similară din 2023, până la 1.542 de euro (1,43 de euro/km), conform barometrului realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). Iar tarifele spot au crescut cu 1,3%, respectiv cu 6%, până la 1.716 euro (1,59 de euro/km).

Pe sensul celălalt tarifele din contracte au crescut cu 1,3% față de trimestrul anterior și cu 1,4% față de trimestrul al doilea din 2023, până la 1.192 de euro (1,10 euro/km), și cele spot au crescut mult, cu 10,6%, adică 144 de euro, față de trimestrul anterior, până la 1.511 euro (1,39 de euro/km).

Astfel, de la Varșovia la Duisburg diferența dintre tarifele spot și cele din contract a ajuns la 11,3%, iar de la Duisburg la Varșovia de 26,8%, față de 16,2% în trimestrul anterior.

În ceea ce privește contextul economic și consumul care stau în spatele acestor evoluții de pe piața de transport, producția din Polonia cunoaște în ultimul timp o revenire, deși ușoară, cu toate că datele de la institutul național de statistică din această țară indică o scădere de 1,7% în mai 2024 față de mai 2023, după o creștere de 7,8% în aprilie 2024 față de aprilie 2023.

Vânzările din retailul polonez au crescut în mai cu 5,0% față de mai 2023, menținând tendința din primul trimestru al acestui an, când au fost cu mai mari 5,4% față de perioada similară din 2023. Vânzările auto continuă să crească puternic și au fost cu 12,9% mai multe înmatriculări noi în primul trimestru din 2024 față de primul din 2023, potrivit Asociației Poloneze a Industriei Auto (PZPM). Această redresare poate exercita o presiune ascendentă atât asupra tarifelor de transport spot, cât și – dar cu întârziere, pe măsură ce crește cererea industrială – a celor din contracte. Redresarea ușoară este în ton cu ușoara creștere față de trimestrul anterior a tarifelor spot și din contracte, întrucât acestea nu au crescut în concordanță cu cererea industrială revitalizată, ci mai degrabă par să se stabilizeze conform unei noi „normalități“.

În ceea ce privește producția industrială germană, aceasta a scăzut în mai cu 2,5% față de aprilie, potrivit institutului german de statistică Destatis, indicând că sectorul industrial din Europa nu își revine pe termen scurt. În plus, comenzile industriale germane au scăzut pentru a cincea lună consecutiv, cu 1,6% în mai față de aprilie, ceea ce poate exercita o presiune suplimentară în sensul scăderii tarifelor din contractele de transport de marfă cu plecare din această țară.

În viitorul apropiat, creșterea puternică a salariilor din Germania ar putea încuraja consumul populației în a doua parte a lui 2024, însă performanța slabă a economiei, în special a producției, arată că este puțin probabil să observăm creșteri semnificative ale tarifelor în acest an pe această relație, mai ales dacă luăm în considerare faptul că redresarea Poloniei este lentă și constantă.