Cererea de transport rutier rămâne slabă, iar în economia europeană continuă să fie probleme, ceea ce va face să scadă tarifele și marjele de profit ale operatorilor, deci decarbonizarea, unul dintre obiectivele firmelor din domeniu, va fi tot mai dificilă. Acestea sunt concluziile unei analize realizate de Upply a celor mai importante trăsături ale pieței europene de transport rutier de marfă la final de 2024 (2024 review of road transport in Europe).
Prognozele de creștere a PIB în UE în 2024 sunt limitate la 0,9% și în zona euro la 0,8%, potrivit celor mai recente estimări ale Comisiei Europene, ceea ce este puțin mai bine decât creșterea de 0,4% înregistrată în 2023 în UE și în zona euro. Dar există diferențe mari între țări. Unele, ca Spania și Polonia, sunt dinamice și se estimează că vor avea creșteri de peste 3%, iar altele, ca Germania și Austria, vor avea scăderi de 0,1%, respectiv 0,6%.
În special declinul Germaniei este îngrijorător, având în vedere ponderea sa în economia europeană. În primăvara lui 2024 aici încă se aștepta o ușoară creștere, de 0,1%, dar între timp se pare că vom vedea al doilea an consecutiv de recesiune, cauzele principale fiind războiul din Ucraina, care a dus la creșterea prețurilor gazelor, și scăderea cererii din China pentru produsele germane. În aceste condiții, Germania a anunțat scăderea cu peste 60.000 a numărului de locuri de muncă în decurs de 12 luni.
În Franța situația este mai bună, cu perspective de creștere ușor peste media europeană, dar trebuie să ținem cont de faptul că, așa cum au arătat diverse analize economice din 2024, această creștere este efectul organizării la Paris a Jocurilor Olimpice din vara lui 2024 și al înviorării economiei țării în perspectiva marelui eveniment. Creșterea din trimestrul al treilea a fost de 0,4%, după ce în primul și în al doilea fusese de 0,2%, dar în ultimul trimestru se așteaptă o creștere economică de 0%. În plus, creșterile, chiar și mici, s-au datorat doar consumului gospodăriilor, pentru că investițiile firmelor au scăzut cu 1,8% în ultimele trei trimestre, din care cu 1,4% numai în al treilea trimestru, ceea ce reprezintă și o amenințare la adresa ocupării forței de muncă din industrie. De altfel, șomajul a crescut deja ușor până la 7,4% în al treilea trimestru al anului și se fac tot mai multe anunțuri de disponibilizări, așa cum arată institutul Rexecode.
În această perioadă în care se pregătesc bugetele pentru 2025, companiile de transport maritim containerizat încearcă să stabilizeze tarifele la un nivel peste costurile lor operaționale, iar primele cinci grupuri globale de expediții vizează marje mai mari de profit și au strategii agresive de achiziții, încurajate de un echilibru de putere care acum le este favorabil, sintetizează o analiză recentă a Upply (Container shipping companies obtain some end-of-year respite). Tot de aici înțelegem că sezonul de negociere a contractelor de transport maritim pe termen lung va dura mult.
Pe ruta între Asia și Europa anulările de escale în porturi vor atinge un nivel record până la începutul sărbătorilor prilejuite de Anul Nou Chinezesc de pe 29 ianuarie, iar pentru companiile de transport maritim aceste anulări sunt singura soluție pentru a se apăra de creșterea din ultimul timp a capacității prin livrarea de noi nave. Scăderea volumelor de marfă din 2024 și creșterile importante ale costurilor operaționale vor aduce creșteri ale indicatorilor financiari față de 2023, însă acestea vor fi dezamăgitoare, mai ales din cauza reducerii marjelor operaționale din transportul spot. În plus, pregătirile pentru noile alianțe ce apar la 1 februarie 2025 între transportatorii mari de pe piața globală vor dezorganiza și mai mult serviciile și vor reduce capacitatea disponibilă.
Ca parte a recompunerii acestor alianțe, transportatorii știu că vor trebui să găsească modalități de a atrage clienți și de a-și diferenția ofertele dacă doresc să obțină performanțe de top pe o piață care se anticipează deja că va fi dificilă și în perioada următoare, din același motiv ca în 2024: capacitatea excesivă. Iar recompunerea alianțelor va spori concurența, ceea ce are ca efect faptul că la începutul lui decembrie, de exemplu, Maersk a anunțat că își modifică politica tarifară pe piața spot.
Un alt aspect care va influența major transportul maritim global este politica viitorului președinte al Statelor Unite de creștere a taxelor vamale la importuri: cu 10-20% pentru mărfurile din Europa și cu 60% pentru cele din China., așa cum a anunțat Donald Trump în campania electorală. Iar între timp a mai propus o creștere de 25% pentru mărfurile din Mexic și Canada, părând astfel că vrea să renegocieze clauza de revizuire din acordul de liber schimb SUA-Mexic-Canada încheiat în 2020, în timpul primului său mandat. Această nouă declarație vizează mai ales investițiile Chinei în sectorul auto mexican și în special planurile grupului BYD de a deschide o unitate de producție acolo. Din punctul de vedere al transportului maritim, trecerea fluxurilor de marfă către Mexic ca mijloc de ocolire a sancțiunilor americane împotriva Chinei va fi supravegheată mai atent decât se aștepta, ceea ce ar putea frâna tendința de nearshoring.
Sursă foto: Maersk
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit