Pe termen mediu și lung, capacitatea din zona Asiei se va reorienta către America, Europa și alte zone de pe mapamond, iar China, chiar dacă în continuare este o piață de export ieftină față de Europa, are o marfă din ce în ce mai scumpă din cauza creșterii costurilor de producție la nivel local, inclusiv cele cu salariile, a declarat Yannick Mooijman, Managing Director UPS Ungaria, Grecia, România și Slovenia, pentru revista TRANZIT.
În opinia sa, sintagma „salarii foarte mici în fabrica din Asia“ este o prejudecată care nu mai este valabilă la ora actuală, când nivelul salarial din Asia, și mai ales din China, a crescut, și „prin urmare, costul mai mare al logisticii generează un cost net mai mare decât acum 10 ani. Și perturbările aduse de COVID în lanțurile de aprovizionare, deja suprasolicitate, a determinat o reevaluare pentru multe industrii“. Dar chiar și cu producția de mărfuri adusă mai aproape de sursele de materii prime, Yannick Mooijman crede că suprasolicitarea lanțurilor de aprovizionare se va menține.
„Există un cost scăzut de transport pe apă pentru aceste produse care se deplasează către piețe îndepărtate pentru consum. Cu toate acestea, vedem deja cum mărfurile cu densitate mare mută producția și asamblarea mai aproape de punctele de consum. Capacitatea actuală din Asia va fi dedicată consumului din Asia, iar noua capacitate se va muta mai aproape de America de Nord, Europa și alte piețe“, explică Managing Director-ul UPS Ungaria, Grecia, România și Slovenia, care crede că deconsolidarea centrelor tradiționale de producție va schimba modul în care se va desfășura comerțul global în viitor.
Cu alte cuvinte, în funcție de locația lor, „vom putea vedea o distribuție mai uniformă a producției în comparație cu concentrarea pe care am văzut-o în Asia. Economia mondială nu va arăta ca înainte de pandemie – dar puteți fi siguri că va rămâne profund conectată la nivel global“.
Mai multe despre analiza realizată de Yannick Mooijman veți putea citi în numărul actual al revistei Tranzit.
Clasamentul principalilor jucători arată mici schimbări de poziții față de 2019, nimic notabil însă, topul continuând să fie condus de Poșta Română, care a înregistrat afaceri de aproape 270 de milioane de euro, în urcare cu circa 20 de milioane de euro, urmată de FAN Courier, cu un plus de 13%, pentru aproape 168 de milioane de euro.
Topul primelor 10 companii este completat de Urgent Cargus, cu 95,6 milioane de euro, în creștere cu 4,2 milioane de euro, urmată de TNT Romania (73,9 milioane de euro), DHL International Romania (72 de milioane de euro), GLS General Logistics Systems Romania (46,6 milioane de euro), Dynamic Parcel Distribution (38,9 milioane de euro), Delivery Solutions (34,8 milioane de euro), UPS Romania (34,3 milioane de euro) și Nemo Expres Logistic (28,9 milioane de euro). Dintre curierii menționați, cea mai mare creștere din punct de vedere valoric, 9,4 milioane de euro, adică 86%, o are Delivery Solutions, compania care operează marca Sameday Courier și parte a grupului eMAG. Per ansamblu, primele 10 companii de curierat realizează împreună o cifră de afaceri de peste 840 de milioane de euro, peste 90% din piață. De remarcat și faptul că piața totală de curierat a crescut la 928 de milioane de euro, cu 73,7 milioane de euro față de 2018, atunci când se situa la 854 milioane de euro.
Foto: freepik.com
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit