Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Din 15 iunie 2020 vor continua negocierile pentru a gasi un acord privind iesirea Regatului Unit din Uniunea Europeana prin intermediul unei tele-conferinte intre premierul Boris Johnson si presedintele CE, Ursula von der Leyen. Misiunea lor va fi de a debloca impasul in care s-a ajuns in negocieri. Nu se stie daca se va ajunge la un acord sau daca Marea Britanie va incheia un Brexit dur incepand cu 1 ianuarie 2021, insa indiferent de decizie, Londra a declarat ca nu va solicita extinderea regimului de tranzitie actual.
Cu toate acestea, guvernul britanic anunta ca, in primele sase luni ale lui 2021, marfurile care intra in Regatul Unit vor fi supuse unor controale mai usoare decat cele pe care le-a anticipat guvernul in februarie 2019. In practica, verificarile vor fi introduse din ianuarie pana in iulie, iar plata tarifelor vamale va fi amanata, totul pentru o atitudine „pragmatica si flexibila” fata de companiile proprii care ar dori o extindere a regimului tranzitoriu in asteptarea unui acord comercial cu UE. Din ianuarie, controalele britanice se vor concentra pe anumite marfuri, cum ar fi alcoolul, tutunul, animalele vii sau anumite plante, iar din aprilie vor fi extinse la produse de origine animala, precum carne, lapte si oua. Din iulie, controalele, declaratiile si taxele vor include toate marfurile. Guvernul britanic a anuntat construirea de facilitati pentru efectuarea verificarilor, inclusiv a controalelor sanitare si fitosanitare, atat in porturi cat si in interior.
De cealalta parte, Bruxelles a comunicat deja ca nu intentioneaza sa aplice o masura reciproca, si, prin urmare, va initia controale stricte asupra marfurilor care vor intra in Regatul Unit.
 
Presedintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a avertizat ca tarile UE care impun controale la frontiera ameninta lantul de aprovizionare si cresc riscul de penurie.
Avertizarea de Bruxelles a venit ca urmare a faptului ca mai multe state europene au decis sa inchida partial granitele in incercarea de a limita raspandirea Covid-19, chiar daca miscarea marfurilor va fi permisa in continuare.
Ursula von der Leyen a subliniat ca piata interna a UE trebuie sa mearga mai departe. „Mii de soferi de camioane si autocare sunt blocati la granite, si asta nu aduce doar riscuri mai mari pentru sanatate, ci perturba grav si lantul de aprovizionare“, a mai spus aceasta.
„Daca nu actionam acum, magazinele se vor confrunta cu dificultati in reaprovizionarea stocurilor pentru anumite produse care provin din alte piete“.