Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța (FNTR) este de părere că principalul risc pe termen mediu și lung al acordului de cooperare dintre UE și Marea Britanie constă în potențialele divergențe dintre reglementările celor două regiuni – chiar dacă acum există un angajament de respectare a normelor concurenței echitabile. De exemplu, în ceea ce privește problemele referitoare la mediu, ce perspective au vinieta britanică sau normele referitoare la emisiile de CO2 dacă se vor impune măsuri diferite față de cele din UE? Marea Britanie a acceptat să nu reducă standardele europene sociale, de mediu și climatice în vigoare la 31 decembrie 2020 și să se adapteze la evoluția lor, iar în cazul în care aceste angajamente nu sunt îndeplinite va fi nevoie de reechilibrare.

FNTR este în contact permanent cu autoritățile vamale franceze, care au făcut eforturi importante în ultimele luni pentru a informa companiile de transport în legătură cu modificările apărute, și colaborează și cu asociații profesionale similare din Belgia, Olanda, Germania, Polonia, Marea Britanie, Irlanda, și cu IRU, astfel încât să sprijine și de acum înainte operatorii și din punctul de vedere al formalităților vamale.

Legislația europeană referitoare la timpii de condus și de odihnă, tahograf, acces la profesie, detașarea lucrătorilor este adoptată de legislația britanică, ceea ce este important pentru o concurență loială între firmele din cele două regiuni. Dar operatori din UE nu mai sunt autorizați decât pentru două operațiuni de cabotaj în Marea Britanie, în loc de trei până acum.

Un alt punct important este recunoașterea de comun acord a licențelor de transport. Britanicii recunosc licența comunitară și membrii UE recunosc licența de transport britanică, dar supravegherea aplicării Tratatului rămâne necesară în continuare.

Specialiștii în SCM ai Setlog îi sfătuiesc pe expeditori să se ocupe cât de repede de pregătirile pentru vămuire în contextul Brexit, pentru a nu le rămâne blocate mărfurile în depozite. „Nu contează ce decid politicienii în următoarele săptămâni. Faza de tranziție a Brexit se încheie pe 31 decembrie. Acesta este motivul pentru care problema vămuirii este relevantă atât pentru expeditorii, cât și pentru destinatarii mărfurilor care circulă între UE și Marea Britanie. Cei care nu s-au pregătit trebuie să acționeze imediat. Așteptarea e greșită în acest context“, subliniază Ralf Düster, membru al consiliului de administrație al Setlog.

Expertul SCM a aflat din discuțiile cu clienții că, pe lângă numeroasele companii bine pregătite, există și IMM-uri care le-au amânat, în special cele care au funcționat până acum doar pe piața europeană internă și care nu au cunoștințe în domeniul vamal. De aceea, Ralf Düster le recomandă companiilor să verifice în ce măsură lanțurile lor de aprovizionare sunt afectate de Brexit și să pregătească informațiile și documentele necesare pentru vămuire, astfel încât furnizorii de servicii logistice să poată îndeplini formalitățile de import și export (EORI, procură de la importatori pentru a gestiona expedierile către/din Marea Britanie ș.a.). „Transportul mărfurilor poate începe numai după ce toate informațiile și documentele au fost pregătite. Mulți expeditori de mărfuri au creat liste de verificare pentru clienții lor cu privire la vămuire. Din ianuarie nu vor exista excepții sau perioade de tranziție, iar informațiile și documentele lipsă nu mai pot fi puse la dispoziție ulterior.“

Mai multe amănunte puteți afla din numărul următor al revistei Tranzit.