Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Starea de urgență militară declarată în Ucraina ar putea aduce și restricții aplicabile în transport, de aceea FNTR, dar și alte asociații profesionale din diverse state europene, le recomandă firmelor de profit să nu planifice nicio cursă spre/dinspre Ucraina până nu apare un anunț oficial referitor la procedurile de intrare și de ieșire în/din țară și de tranzit.

Frontierele poloneze cu Ucraina sunt deschise, așa cum informează IRU, iar procedurile vamale merg normal. Totuși, autoritățile din Polonia dau prioritate traficului de pasageri, astfel încât camioanele și utilitarele ușoare de marfă se pot aștepta la întârzieri.

Și dintre Moldova spre Ucraina sunt deschise toate punctele de trecere a frontierei, dar Kuchurgan, între Ucraina Transnistria, este închis. Tot închise sunt și punctele de trecere dintre Ucraina și Belarus, iar sistemele informatice folosite de autoritățile vamale de aici funcționează cu întreruperi. Unele proceduri se pot face manual, dar, chiar și așa, sunt așteptate întârzieri semnificative când vine vorba de transportul de marfă, iar pentru a le evita firmele sunt sfătuite să aleagă rute alternative.

Așa cum știți deja, de pe 2 ianuarie 2022, oricine transportă bunuri spre sau dinspre Marea Britanie trebuie să se înscrie pentru GVMS (Goods Vehicle Movement Service).

Asociația olandeză de transport și logistică TLN remarcă faptul că, în ciuda câtorva incidente, primele săptămâni din noua etapă Brexit au mers „rezonabil“. Totuși, vămile britanice consemnează câteva greșeli comune, apărute mai ales în crearea GMR (Goods Movement References) în GVMS și din cauza cărora camioanele ajung într-un impas la frontieră.

Pentru a evita aceste probleme, vămile britanice atrag atenția asupra câtorva aspecte. GMR este solicitat pentru toate transporturile, inclusiv pentru vehiculele care circulă goale. Completarea tipului corect de declarație este importantă, deci transportatorii trebuie să verifice ce referințe trebuie introduse în GMR pe site-ul guvernului britanic, pentru a obține GMR: numărul de referință de intrare (ERN) pentru intrare prin CHIEF sau numărul de referință al mișcării (MRN) pentru intrare prin serviciul de declarații vamale (CDS) și declarație de referință unică a expedierii (DUCR) pentru ieșire prin CHIEF sau CDS. Referințele la semiremorcă nu se folosesc atunci când se introduce numărul de înmatriculare a vehiculului (VRN) în GMR în cazul transportului însoțit. În acest caz, transportatorul nu poate valida GMR. VRN trebuie să corespundă vehiculului care prezintă GMR.

Dacă informațiile de mai sus sunt completate incorect, GMR nu este valid și încărcătura sau semiremorca nu pot urca pe vas.

Persoana care completează declarațiile vamale trebuie să utilizeze codul de locație dublă pentru toate declarațiile de export din Marea Britanie către UE, atunci când mărfurile sunt transportate prin Dover și eurotunnel, pentru a avea flexibilitate pe traseu. Iar codurile de locație pentru RO-RO trebuie verificate pentru a fi folosite în CDS sau CHIEF. Operatori mai trebuie să se asigure că RRS01 este introdus în declarația vamală în boxul 44 pentru CHIEF sau în 2/2 pentru CDS, dacă se transportă mărfuri printr-o locație vamală GVMS, altfel GVMS nu validează GMR.

Odată ce mărfurile ajung în Marea Britanie trebuie verificat statusul declarațiilor, deoarece poate fi nevoie de noi acțiuni pentru a le elibera dacă sunt reținute în vamă.

Pentru a afla dacă mărfurile sau încărcătura trebuie verificate se introduce GMR pe un site special (Check if you need to report for an inspection – Check if you need to report for an inspection – GOV.UK (tax.service.gov.uk). La controlul vamal trebuie mers și la un Birou Vamal de Interior dacă se face transport prin portul Dover sau prin Tunelul Canalului Mânecii. Pentru toate celelalte porturi, inspecția trebuie făcută la serviciul de inspecție din sau de lângă port.