Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Obligațiile de aplicare a noilor reglementări legislative, operaționalizarea noilor sisteme informatice vamale pentru export (AES-RO), tranzit (NCTS5) și vamă SNI (Sistemul National de Import) schimbă radical modul de lucru din România, așa cum a explicat Cosmin Dinca, Manager (Global Trade Advisory) în cadrul Ernst & Young SRL, la Expoziția și Conferința Black and Caspian Sea Ports & Logistics 2024, desfășurată la începutul lui iulie la Constanța.

Concret, în 2024 există noi sisteme vamale, mai eficiente, mai rapide și mai simple, care fac ca modul de declarare a mărfurilor în vamă să fie total diferit față de ceea ce a fost înainte: nu se mai folosesc document pe hârtie (toate documentele necesare pentru vămuire pentru export și tranzit sunt încărcate electronic), există opțiune de conectare de la sistem la sistem (interfață EDI) pentru export și tranzit, se utilizează semnătura electronică în relația cu autoritatea vamală pentru export și tranzit, există interconectare cu mai multe subsisteme informatice vamale pentru a asigura trasabilitatea (de exemplu, cu EMCS – Sistemul de accize), iar anumite etape de vămuire sunt automatizate.

În prezent există trei noi sisteme IT vamale. AES-RO (noul sistem IT pentru export), online din martie 2024, presupune schimb securizat de informații între ERP-ul exportatorului și vamă (prin interfața EDI) și este legat de subsistemele NCTS5 pentru tranzit și EMCS-RO pentru exporturile de produse accizabile, care au nevoie de monitorizare. Iar operatorilor cu statut de AEO AES-RO le permite, pentru mai multă eficiență în supply chain, să depună declarația de export la biroul vamal responsabil din locul în care sunt stabiliți, în timp ce mărfurile sunt prezentate fizic la vamă la un alt birou vamal (de exemplu, în Portul Constanța).

Al doilea sistem, NCTS5, este online din mai 2024 și permite o procedură de acces mai rapidă la sistemul de tranzit (fără autorizații separate). Declarația de tranzit poate înlocui acum ENS și EXS, iar vămuirea tranzitului se face automat dacă nu este identificat niciun risc.

Iar SNI (National Import Romanian System) ar urma să fie operațional din iulie 2024 și presupune și el comunicare exclusiv online între importator și biroul vamal, acordarea automată a vămuirii la import în anumite cazuri (culoarul cu lumină verde) și simplificări vamale ca EIDR, depozitare temporară sau utilizarea altor regimuri speciale.

Modificările apărute în ultimul timp în ceea ce privește sistemele vamale au avut ca scop reducerea timpului de procesare a documentelor în vamă și un control mai bun al autorității vamale asupra mărfurilor care tranzitează vama română, dar și al declarațiilor și concordanței datelor, deci creșterea eficienței serviciilor vamale, așa cum a subliniat reprezentantul Ernst & Young.

Tranzitul vamal este o procedură esențială în comerțul internațional, care permite mărfurilor să traverseze teritorii vamale fără a plăti taxe și TVA în țara sa până când ajung la destinație finală. Exportatorul poate trimite bunurile din țara sa fără a suporta aceste costuri, iar importatorul va plăti taxele și TVA doar atunci când mărfurile ajung în depozitul său. Pe parcursul tranzitului, mărfurile sunt supravegheate strict de autoritățile vamale pentru a preveni fraudarea sau pierderea acestora. Această procedură este crucială pentru asigurarea că datoria vamală va fi îndeplinită în eventualitatea în care mărfurile sunt pierdute sau nu ajung la destinație.

TransitNet este un serviciu electronic multinațional unic dezvoltat de SGS pentru gestionarea eficientă a tranzitului vamal. Soluția elimină necesitatea achiziționării de software, depunerii de garanții vamale sau implicării unui expert vamal intern. Serviciul este multimodal, acoperind transportul rutier, feroviar, Ro-Ro și barjele, și permite clienților să creeze și să gestioneze declarații de tranzit în diverse sisteme vamale. SGS acționează în calitate de titular de procedură (HoP) în fața vămii în numele clienților săi (transportatori, brokeri, expeditori de mărfuri etc.), gestionând declarațiile și asigurând o garanție financiară pentru vamă. Platforma este securizată, multilingvă și accesibilă online, oferind posibilitatea de a monitoriza în timp real starea declarațiilor de tranzit până la finalizare.

În prezent, TransitNet, dezvoltat de SGS, este conectat la 25 de sisteme vamale din întreaga lume, printre care se numără 23 de țări NCTS, Moldova și Belarus din Uniunea Economică Euroasiatică. Acesta oferă acces la 40 de țări de destinație, inclusiv Belarus, Rusia, Kazahstan și Kârgâzstan. Platforma este în continuă expansiune și dezvoltare pentru a răspunde cerințelor clienților. SGS gestionează anual peste 1 milion de declarații de tranzit vamal pentru mai mulți de 14.000 de clienți, cu un volum total al garanțiilor depuse care depășește 850 de milioane de euro.

Futuristic Technology Concept: Autonomous Semi Truck with Cargo Trailer Drives at Night on the Road with Sensors Scanning Surrounding. Special Effects of Self Driving Truck Digitalizing Freeway

TransitNet oferă numeroase beneficii esențiale pentru gestionarea eficientă a tranzitului vamal:

Platformă web multilingvă: Este o aplicație web simplă și prietenoasă, care gestionează flotele, comercianții și mărfurile, asigurând confidențialitatea informațiilor.

Scalabilitate și siguranță: Platforma este complet scalabilă și securizată, permițând un număr nelimitat de utilizatori și depunerea simultană a declarațiilor de tranzit la mai multe birouri vamale.

Disponibilitate non-stop: Serviciile sunt disponibile 7 zile din 7, timp de 365 de zile pe an, asigurând acces continuu și operare fără întrerupere.

Urmărire avansată: Oferă managerilor de logistică posibilitatea de a urmări declarațiile de tranzit vamal de la începutul până la sfârșitul cursei.

Experiență internațională: Vama colaborează cu un furnizor de servicii cu experiență internațională și de încredere.

Predictibilitate și protecție: Asigură predictibilitatea operațiunilor și serviciilor prin intermediul garanțiilor bancare (garanția de referință depusă la vamă), protejând interesele părților implicate.

Acoperirea mărfurilor sensibile: Includerea mărfurilor “sensibile”, cum ar fi alcoolul sau țigările, pentru clienții aprobați în prealabil.

Detalii ENS și alte notificări: Serviciul TransitNet T1 include detaliile ENS fără costuri suplimentare, facilitând producerea datelor necesare, inclusiv pentru mărfurile destinate porturilor de intrare în UE. Se pot depune notificări TIR, notificări CHED-PP etc.

Rezolvarea rapidă a problemelor: Datorită colaborării cu diverse administrații vamale, TransitNet oferă soluții imediate pentru orice probleme care pot apărea în timpul transportului, minimizând reclamațiile vamale și pierderile potențiale.

Two trucks on highway in motion blur at sunset