Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pentru facilitarea transportului între UE și UK, din punct de vedere vamal au fost puse la dispoziție două convenții, potrivit Cristinei Ionescu, șef Serviciu Tranzit din cadrul ANV. „Marea Britanie era deja semnatară TIR, de sine stătătoare. Singura deosebire acum e că  biroul de plecare poate fi în România și cel de destinație la ieșirea din UE, urmând ca pe teritoriul UK să fie utilizat un alt set de voleți. Apoi, de la 1 ianuarie 2021, Regatul Unit a devenit parte semnatară a Convenției privind regimul de tranzit comun (CTC), în nume propriu. Prin urmare, poate utiliza regimul de CTC, cu procedura T2 dacă sunt mărfuri unionale și cu T1 pentru mărfuri neunionale.“

După efectuarea formalităților vamale de export, mărfurile pot fi plasate în regim de tranzit comun până la biroul de destinație din UK. „Formalitățile care se aplică azi pentru Turcia sau Serbia se aplică în mod corespunzător și mărfurilor transportate pe relația România – Marea Britanie. Se pot deschide declarații de tranzit T1, T2 până la biroul de destinație din UK, evitându-se astfel timpii de staționare la frontiera externă a UE“, a spus Cristina Ionescu.

De asemenea, în România există și posibilitatea vămuirii anticipate, tip D, dar doar pentru operatorii economici care solicită eliberarea unei autorizații, este răspunsul șefului Serviciu Tranzit al ANV către transportatorii care reclamă faptul că se lovesc de timpi mari de staționare în vamă, în România. „Fiecare oraș, fiecare marfă, înseamnă pentru noi o zi pierdută. În aceste condiții nu se poate face transport express“, subliniază Ștefania Nicoară, director general Sty Trans HD, comparând cu Germania, unde vămuirea unei partide nu depășește două ore. „La vămuirea anticipată, se trimit în prealabil toate documentele și  declarația, se derulează analiza de risc și se continuă procesul de vămuire după ce se face notificarea că mărfurile au fost prezentate în vamă. Există deja câțiva operatori care au solicitat autorizație pentru asta“, răspunde Cristina Ionescu.

La mai mult de o lună de când Marea Britanie a devenit stat terț UE, putem identifica unele consecințe, între care timpii mai mari de livrare a mărfurilor și aglomerarea frontierelor. Acestea duc la costuri de transport mai mari, la aglomerarea spațiilor de depozitare (proprii, ale importatorului sau exportatorului sau ale operatorilor mari de logistică), costuri adiționale importante cu TVA și taxele vamale în lipsa unor dovezi clare de scutire/amânare/suspendare, accize de achitat pe loc și costuri cu garanțiile vamale.

Pentru toate acestea, Senior Consultant Global Trade Advisory Ernst & Young, Cosmin Dincă (cosmin.dinca@ro.ey.com), sugerează o serie de soluții pe care importatorii le au la dispoziție. În topul acestora se situează aplicarea pentru posibilitatea de a utiliza simplificările vamale (AEO, vămuire la domiciliu, dispense de la garantare, regimuri speciale, vămuire în avans, simplificare în cazul tranzitului). „Autoritățile vamale din România au derulat o amplă campanie privind aplicarea procedurilor simplificate de vămuire, propunându-și să crească această zonă de la 10% la 25% la nivelul birourilor vamale“, precizează acesta în cadrul videoconferinței Tranzit pe tema Brexitului.“ De asemenea, Cosmin Dincă sugerează ca soluție și specializarea cel puțin a unui angajat din cadrul firmei pentru operațiuni vamale și, bineînțeles, adaptarea sistemelor IT la nivelul companiei. „În acest moment nu sunt informatizate toate operațiunile din vamă, dar sperăm să se îmbunătățească substanțial din 2025, când ar trebui să intre în funcțiune toate sistemele prevăzute de codul vamal al UE. În acest moment se derulează programele de achiziții de dezvoltare de software pentru noul sistem de export, de import și tranzit și pentru declarații cu set redus de date. În plus, desfășurăm și activități de conștientizare a operatorilor economici privind avantajul utilizării procedurilor simplificate“, a punctat Constantin Trîmbez, șef Serviciul Destinația Mărfurilor, Regimuri și Taxe Vamale, subliniind că orice operator certificat AEO poate aplica pentru această procedură de tip D.