Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

La mai mult de o lună de când Marea Britanie a devenit stat terț UE, putem identifica unele consecințe, între care timpii mai mari de livrare a mărfurilor și aglomerarea frontierelor. Acestea duc la costuri de transport mai mari, la aglomerarea spațiilor de depozitare (proprii, ale importatorului sau exportatorului sau ale operatorilor mari de logistică), costuri adiționale importante cu TVA și taxele vamale în lipsa unor dovezi clare de scutire/amânare/suspendare, accize de achitat pe loc și costuri cu garanțiile vamale.

Pentru toate acestea, Senior Consultant Global Trade Advisory Ernst & Young, Cosmin Dincă (cosmin.dinca@ro.ey.com), sugerează o serie de soluții pe care importatorii le au la dispoziție. În topul acestora se situează aplicarea pentru posibilitatea de a utiliza simplificările vamale (AEO, vămuire la domiciliu, dispense de la garantare, regimuri speciale, vămuire în avans, simplificare în cazul tranzitului). „Autoritățile vamale din România au derulat o amplă campanie privind aplicarea procedurilor simplificate de vămuire, propunându-și să crească această zonă de la 10% la 25% la nivelul birourilor vamale“, precizează acesta în cadrul videoconferinței Tranzit pe tema Brexitului.“ De asemenea, Cosmin Dincă sugerează ca soluție și specializarea cel puțin a unui angajat din cadrul firmei pentru operațiuni vamale și, bineînțeles, adaptarea sistemelor IT la nivelul companiei. „În acest moment nu sunt informatizate toate operațiunile din vamă, dar sperăm să se îmbunătățească substanțial din 2025, când ar trebui să intre în funcțiune toate sistemele prevăzute de codul vamal al UE. În acest moment se derulează programele de achiziții de dezvoltare de software pentru noul sistem de export, de import și tranzit și pentru declarații cu set redus de date. În plus, desfășurăm și activități de conștientizare a operatorilor economici privind avantajul utilizării procedurilor simplificate“, a punctat Constantin Trîmbez, șef Serviciul Destinația Mărfurilor, Regimuri și Taxe Vamale, subliniind că orice operator certificat AEO poate aplica pentru această procedură de tip D.