Românii au stabilit un nou record de vânzări în comerțul cu amănuntul în luna noiembrie, când au cumpărat cu 7,3% mai multe produse nealimentare, cu 4,7% carburanți și 0,3% produse alimentare, comparativ cu aceeași lună din 2021. Creșterea în vânzările din comerțul cu amănuntul pentru primele unsprezece luni ale anului 2022 a fost de 4,5%, potrivit datelor Statisticii Eurostat.
Comparativ cu vânzările de bunuri nealimentare din decembrie 2021, când vânzările au fost mai mari din punct de vedere sezonier, creșterea a fost de aproape 2%. Presupunând că logica care stă la baza consumului robust al gospodăriilor nu s-a schimbat (nu există motive să ne așteptăm la schimbări), vânzările din comerțul cu amănuntul trebuie să fi avansat, în continuare, în decembrie până la un nou record.
Vânzările de carburanți auto au crescut cu 4,7% în noiembrie și cu 9,4% în perioada ianuarie-noiembrie, în concordanță cu tendința robustă pentru consum ilustrată de vânzările de produse nealimentare.
Vânzările de produse alimentare cresc într-un ritm mult mai lent, precum cu 0,3% an de an în noiembrie și cu 1,5% an de an pentru întreaga perioadă ianuarie-noiembrie – de trei ori mai lent în comparație cu mărfurile nealimentare.
Prețurile alimentelor au crescut mai rapid, față de inflația generală (22% an/an în comparație cu 16% an/an în noiembrie), iar unele prețuri au crescut în ritmuri mult mai mari cu un impact vizibil asupra volumului vânzărilor și un impact ascuns asupra calității bunurilor achiziționate.
Tesla a anunțat că a livrat 1,31 milioane de vehicule electrice în 2022, un record pentru producătorul auto american și un salt de 40% față de anul precedent, dar în continuare sub așteptările proprii și ale Wall Street.
Compania condusă de Elon Musk și-a stabilit un obiectiv pe termen lung de creștere a livrărilor sale cu o medie de 50% pe an.
Tesla a declarat în mod regulat că ținta ar putea varia în funcție de operațiuni, iar în declarația sa de luni a precizat că „provocările semnificative legate de Covid și de lanțul de aprovizionare” au afectat producția sa din 2022.
Anul trecut, producția la fabrica sa din Shanghai a fost oprită timp de mai multe săptămâni din cauza restricțiilor Covid. În octombrie, directorul financiar al companiei, Zach Kirkhorn a declarat că este posibil ca Tesla să nu-și atingă obiectivul.
Analiștii au sperat la rezultate mai bune – aceștia au prognozat livrări de 427.000 de vehicule în trimestrul al patrulea, potrivit estimărilor compilate de FactSet – dar compania a reușit să livreze doar 405.000. Pentru a impulsiona vânzările slabe, Tesla a oferit promoții clienților care doresc să obțină o mașină nouă înainte de sfârșitul anului 2022.
Într-un e-mail trimis săptămâna trecută angajaților la nivelul întregii companii și văzut de CNBC, Musk le-a cerut acestora să „ajute în mod voluntar la livrarea” a cât mai multe mașini clienților înainte de miezul nopții de 31 decembrie.
Observatorii din industrie se tem că cererea pentru mașinile electrice relativ scumpe ale Tesla ar putea atinge un nivel minim, pe fondul incertitudinii economice globale și al unei concurențe mai puternice în acest sector.
De asemenea, aceștia sunt deranjați de concentrarea actuală a lui Musk asupra operațiunii de socializare Twitter, pe care a achiziționat-o anul trecut.
După ce acțiunile Tesla au urcat pe Wall Street în 2020 și 2021, acestea au scăzut cu 65% în 2022.
02.10.2020
Ultimul număr: Ianuarie-Februarie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit