Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a elaborat o prognoza anuală a pieței de automobile noi care oferă o perspectivă importantă asupra tendințelor emergente și a dinamicilor, atât în contextul dezvoltării electromobilității, cât și a decarbonizării motorizărilor cu ardere internă, într-o industrie a mobilității marcată de inovație și de transformare rapidă.
Noua analiză prezintă instrumente cruciale pentru planificarea strategică și adaptarea la schimbările de pe piață, servind ca o resursă indispensabilă pentru cei interesați de evoluția sustenabilă și inovativă a industriei auto, de la organismele statului și până la consumatori.
„În anul 2024, piața auto românească va continua să evolueze, anticipând o creștere moderată de 5,3%, reflectând o adaptare la noile dinamici economice, sociale și politice. Chiar și la 150.000 de autoturisme noi ce vor fi vândute în acest an, piața românească rămâne sub nivelul anilor 2018 și 2019, demonstrând impactul de lungă durată al pandemiei de coronavirus. În ciuda provocărilor, autoturismele electrificate vor rămâne în centrul atenției, cu o creștere estimativă de 24,4%, în timp ce vânzările autoturismelor pur electrice -chiar dacă într-un ritm mai lent- vor continua să crească, ajungând la o cotă de piață estimată la 12,7%. Asociația Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule (APIA) continuă să fie un pilon de referință în furnizarea de analize precise și perspective vizionare asupra industriei auto din România.”,
a menționat Dan Vardie, Președintele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România.
Principalele direcții estimate de APIA pentru piața auto din România
• În 2024, piața de autovehicule noi înmatriculate în România va continua să crească, dar cu un ritm încetinit, de doar 5,3% față de cel înregistrat în 2023, apropiindu-se ca număr de unități comercializate de anul 2019.
• Autoturismele „electrificate” vor genera o creștere de 24,4% față de 2023, menținându-se aproape la același ritm ca în anul precedent, în ciuda reducerii valorii voucherelor acordate prin programul Rabla Plus, în acest an.
• Vehiculele comerciale ușoare + minibuse, vor avea și ele o curbă mai lentă de creștere, de 7,2% față de anul 2023, iar pentru vehiculele grele + bus prognozăm o creștere cu 5,1%.
Prognoza APIA pentru autoturisme estimează menținerea ponderii de aproximativ 84% din totalul înmatriculărilor, cu un volum de aproximativ 150.000 de unități, în creștere cu 5% față de volumul lui 2023.
Clasificarea pe segmente.
Segmentele în care sunt încadrate autoturismele, precum Segmentul A (+4,3%), Segmentul B (-11,5%), Segmentul C (+15,9%), Segmentul D (+4,7%), Segmentul E (5,5%), Segmentul F (+3,6%), SUV (+3,9%), MPV (+2,6%) și Segmentul Sport (+14,7%), au raportat o evoluție mixtă pentru anul 2024, față de perioada similară a lui 2023.
În privința cotei de piață, segmentul SUV își menține prima poziție, cu o cotă de circa 43,5%, urmat de Clasa C cu 32%, în creștere cu 2,99%, și Clasa B cu o cotă de 13,3%, în scădere ușoară de 2,5%, comparativ cu cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.
În ceea ce privește tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, APIA estimează pentru acest an că motorizările pe benzină vor marca o ușoară creștere de 1,9% față de 2023, atingând o pondere de aproape 61% din total. Mai mult, autoturismele echipate cu motoare diesel, vor marca o scădere a numărului de înmatriculări de 16,1% față de anul trecut, ajungând la o cotă de piață de 10,3% din total.
Pe de altă parte, autoturismele „electrificate“, respectiv cele electrice (100% electrice și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), vor înregistra o cotă de piață de 29%. Din această analiză rezultă că în acest an vor fi înregistrate în țară aproape de 3 ori mai multe autoturisme „electrificate” față de cele cu motorizare diesel.
Anul 2023 a înregistrat o creștere, în general, susținută cu 11,6% a achizițiilor de autoturisme, în timp ce autoturismele „verzi” au performat foarte bine în continuare, cu toate că la jumătatea ritmului de creștere a avut în anul precedent peste 25,9% față de anul 2022. Prognoza pentru acest an va continua tendința de creștere a autoturismelor „electrificate” înmatriculate, la un nivel similar cu cel generat în 2023, mai exact de +24,4%.
Potrivit analizei, evoluției înmatriculărilor de autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4) în 2023, dar și a celei din ultimii 5 ani, această categorie va deține în 2024 o cotă de piață de aproximativ 25,9%, majorată cu 14,4% a numărului de înmatriculări față de anul trecut.
Prognoza pentru autovehicule comerciale ușoare
Categoria de autovehicule comerciale ușoare va crește în 2024 cu 7,2% față de 2023, cu o cotă de piață, din totalul autovehiculelor înmatriculate, de circa 10,8%, menținându-se aproape la același nivel atins în 2023, de 10,6%.
Conform previziunilor APIA, majorarea înmatriculările de autovehicule „electrificate” din acest segment este preconizată la aproximativ 87,2%, comparativ cu 2023, ceea ce ar presupune o ușoară încetinire a ritmului avut anul trecut.
Mai multe analize, dinamice și detaliate ale datelor de piață, pot fi găsite pe platforma de raportare https://www.apia.ro/platforma-raportare sau pe site-ul asociației https://www.apia.ro.
TRATON GROUP a stabilit un nou record de vânzări în 2023, înregistrând o creștere de 11% cu 338.200 de vehicule vândute față de anul precedent de 305.500 de vehicule. Creșterea vânzărilor a fost susținută de un portofoliu solid de comenzi, lanțuri de aprovizionare stabile și o producție mai mare.
Segmentul de camioane a contribuit semnificativ la această performanță, generând o creștere de 11% și 281.300 de vehicule vândute. Vânzările de autobuze s-au majorat cu 2%, atingând 30.300 de unități, iar cele de furgonete MAN TGE cu 23% de la an la an, ajungând la 26.600 de vehicule.
Cu toate acestea, TRATON GROUP a înregistrat și scăderi de 21% datorită comenzilor foarte mari primite în anul precedent, reflectând revenirea cererii la normal după impactul pandemiei COVID-19 și al războiului din Ucraina, precum și incertitudinea economică și condițiile dificile de finanțare. În America de Nord, acceptarea comenzilor a fost restricționată din cauza nivelului persistent și ridicat al portofoliului de comenzi. În America de Sud, comenzile primite au fost influențate, generate de standardul de emisii mai stricte, impus începând cu anul 2023. Rata de intrare a comenzilor, raportul dintre comenzile primite și vânzările unitare, a scăzut de la 1,1 la 0,8. Această ajustare permițând reducerea termenelor de livrare în 2024, având în vedere beneficiile clienților. În sectorul camioanelor, comenzile primite au înregistrat o scădere semnificativă de 23%, ajungând la 210.600 de unități în 2023, comparativ cu 274.300 în 2022. În privința autobuzele, s-a înregistrat o scădere de 8%, cu 29.800 de vehicule, față de 32.300 în anul precedent. Comenzile primite de furgonete MAN TGE au scăzut cu 13%, atingând 24.400 de unități, față de 28.000 în 2022.
“Mărcile noastre au reușit să continue stabilizarea și creșterea producției în 2023 și să reducă treptat portofoliul mare de comenzi. Acest lucru ne-a permis să ne ridicăm vânzările unitare cu un procent impresionant de 11% față de anul precedent și să atingem un nou record. Deși lanțurile de aprovizionare nu și-au recăpătat complet stabilitatea, am reușit să livrăm clienților noștri vehicule cu termene de livrare mai scurte. Cererea în Europa continuă să revină la normal, iar registrele noastre de comenzi sunt bine umplute, cu suficiente comenzi pentru a ne ajunge până în a doua jumătate a anului. Acest lucru mă face să fiu încrezător că 2024 va fi un alt an de succes pentru TRATON și pentru clienții noștri.”,
a declarat Christian Levin, CEO al TRATON GROUP.
În 2023, Scania și-a majorat vânzările unitare cu 14%, atingând 96.700 de vehicule, comparativ cu 85.200 în 2022. Vânzările unitare de camioane au marcat o creștere de 14%, cu 91.700 de vehicule vândute, față de 80.200 în anul precedent. De asemenea, vânzările de autobuze s-au îmbunătățit cu 2%, atingând 5.100 de vehicule, comparativ cu 5.000 în 2022. La finalul anului, comenzile primite de Scania au însumat 84.100 de vehicule, reflectând o creștere de 2% față de anul anterior.
MAN Truck & Bus a înregistrat în 2023 vânzări totale cu 37% per unități, atingând 116.000 de vehicule, comparativ cu 84.500 în 2022. Anul precedent a fost marcat de o oprire a producției de șase săptămâni la unele fabrici, afectând puternic vânzările unitare. Cea mai puternică creștere a fost raportată la vânzările unitare de camioane cu 44%, atingând 83.700 de vehicule, față de 58.100 în 2022. Vânzările unitare de autobuze au crescut cu 19%, ajungând la 5.700 de vehicule, iar cele de furgonete MAN TGE au înregistrat o creștere de 23%, atingând 26.600 de unități. În contrast, comenzile primite au scăzut cu 21%, ajungând la 86.800 de vehicule, reflectând incertitudinea economică din piața europeană.
Navistar a raportat vânzări unitare în creștere cu 9%, ajungând la 88.900 de vehicule, comparativ cu 81.900 în 2022. Vânzările de camioane au crescut cu 9% la 75.500 de vehicule, în timp ce vânzările de autobuze au generat o creștere de 4%, atingând 13.400 de unități. Cu toate acestea, comenzile primite au înregistrat o scădere semnificativă de 29% la 60.900 de vehicule, deoarece majoritatea comenzilor pentru 2023 au fost plasate în 2022. Restrictivitatea în acceptarea de noi comenzi pentru 2024 persistă, dat fiind numărul mare de comenzi restante.
În același timp, Volkswagen Truck & Bus a consemnat o scădere de 31% în vânzările unitare, atingând 37.200 de vehicule în 2023, comparativ cu 54.100 în 2022. Segmentul de camioane a fost afectat, înregistrând o scădere de 34%, cu 31.000 de vehicule vândute, față de 47.100 în anul precedent. Vânzările unitare de autobuze au scăzut cu 12%, ajungând la 6.300 de unități. Comenzile primite au scăzut considerabil cu 41%, marcând 33.700 de vehicule.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit