Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În 2022 au fost înmatriculate 408 de autobuze şi autocare noi, în creştere cu 31% faţă de anul precedent, potrivit informaţiilor Direcţiei Reglementări Permise de Conducere şi Înmatriculare Vehicule (DRPCIV) din cadrul Poliţiei Române.

Solaris este lider de piaţă în topul producătorilor de autobuze, cu 74 de unităţi înmatriculate, detronând Mercedes-Benz, care în 2022 ocupă doar poziţia secundă, cu 67 de unităţi. Poziţia a treia este ocupată de Otokar, cu 64 de autobuze (o parte dintre cele interurbane figurează oficial ca second-hand, fiind achiziţionate de pe stocurile dealerilor din Turcia). Urmează Temsa pe locul al patrulea, cu 36 de unităţi, Karsan şi BYD, cu câte 29, MAN (19),  Iveco (15), producătorii români Turcento şi Pacific Tur, cu 14 şi respectiv 12 unităţi, SOR şi Eurobus, de asemenea cu 12 vehicule. Restul producătorilor care au vândut maşini noi anul trecut figurează cu mai puţin de 10 unităţi. 

Achiziţiile de autobuze interurbane şi autocare noi au fost foarte puţine, în condiţiile în care importurile de vehicule second-hand s-au menţinut la un nivel ridicat.

Achiziţiile de vehiculele noi sunt depăşite cu mult de importurile de autobuze şi autocare rulate făcute de operatorii privaţi, care se orientează în continuare către maşini vechi şi foarte vechi.

Nu mai puţin de 1.090 de autobuze şi autocare second-hand din Uniunea Europeană au fost înmatriculate pentru prima dată în ţara noastră în intervalul ianuarie-decembrie 2022, faţă de 854 în 2021 (+22%). Lider de piaţă la importul de vehicule rulate este, ca în fiecare an, Mercedes-Benz, cu 312 unităţi (+18%), urmat de Setra (186 unităţi, -14%), Irisbus (120, +51%), Berkhof (73), MAN (73), VDL (50), Volvo (44) şi alţii. Din păcate, de la o primă vedere se evidenţiază şi câteva flote foarte vechi, de 20+ ani.

Alte 739 de autobuze şi autocare au fost tranzacţionate pe piaţa internă în 2021, faţă de 569 în anul anterior (+30%), transportatorii români orientându-se şi aici cu precădere spre mărcile germane.

Vânzările MAN au scăzut în 2020 de la 12,7 la 10,8 miliarde de euro, iar profitul operațional a fost de -631 de milioane de euro, față de +361 de milioane de euro în 2019.

Totuși, compania a avut în 2020 și un mare motiv de bucurie: lansarea noii sale game de camioane pentru Europa și a camionului greu Meteor pentru America Latină.

Chiar și înainte de pandemia de Covid-19, piața europeană de vehicule comerciale grele intrase în declin, tendință accentuată în prima parte a lui 2020 de apariția noului coronavirus, care a adus multă incertitudine și reticență în aproape toate sectoarele economice din întreaga lume. Producția MAN a fost oprită câteva săptămâni și nu a putut fi reluată decât treptat, utilizarea capacității fiind redusă o mare parte din an. De aceea și MAN a trebuit să apeleze la contracte de muncă pe termen scurt și să scadă cât se poate de mult costurile de funcționare care nu sunt legate de personal și costurile de capital, pentru a-și proteja lichiditățile.

Apoi, în a doua jumătate a anului piața și-a revenit, dar a rămas volatilă. Vânzările de camioane și autobuze au avut o scădere de două cifre, mai ales pentru MAN Truck & Bus și MAN America Latină, dar a existat și un model pentru care vânzările au crescut, chiar semnificativ: TGE.

Vânzările totale ale Grupului MAN au scăzut cu 17%, până la 118.000 camioane, autobuze și vanuri.

Nici 2021 nu arată foarte încurajator din punct de vedere al profitului, dar vânzările grupului se așteaptă să crească și în Europa, și în America de Sud, iar profitul operațional se estimează că va fi ușor pozitiv în 2021.

Andreas Tostmann, CEO MAN SE, explică faptul că profitabilitatea companiei nu este mulțumitoare și că se va face tot ce se va putea pentru îmbunătățirea ei, astfel încât producătorul să continue să investească în cercetare și dezvoltare și să ofere soluții sustenabile, cu nivel avansat de inovație.