Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe 28 martie, Uniunea Europeană a făcut un pas important pentru a interzice vânzarea de autoturisme și van-uri cu motoare pe benzină și diesel după 2035, această măsură fiind aprobată de majoritatea miniștrilor energiei din țările membre. Astfel, se deschide calea vehiculelor cu emisii zero, mai exact a celor electrice, închizând-o în același timp pentru vehiculele termice, dar cu o excepție solicitată de Germania, cea a combustibililor sintetici, cunoscuți și sub numele de e-carburanți. Această aprobare urmează aprobării din februarie a Parlamentului European, care a fost în acest sens.

Aprobarea noului regulament a fost amânată cu o lună, după ce Germania a amenințat că va vota împotriva acestuia dacă nu se va aproba excepția pentru combustibilii electronici, prevăzută deja într-un document anterior și acceptată de miniștrii energiei. Solicitarea Italiei de a include și o derogare pentru biocombustibili, care, spre deosebire de combustibilii sintetici, nu fusese solicitată anterior, nu a fost acceptată. Din acest motiv, ministrul italian al mediului, Gilberto Picchetto Fratin, s-a abținut de la vot.

Ministrul italian a declarat că Italia va continua să lupte pentru includerea biocombustibililor, dar această posibilitate pare îndepărtată. Singura posibilitate este ca Parlamentul European și statele membre să respingă complet actul delegat care va stabili modul de contabilizare a vehiculelor cu combustibil sintetic în ceea ce privește emisiile de CO2. Dar acest tip de act nu face obiectul unei dezbateri în Parlamentul European, deoarece este tehnic și nu politic.

Implementarea în timp util a infrastructurii pentru combustibili alternativi este o cerință fundamentală pentru o tranziție pe scară largă către vehiculele cu emisii zero, însă statele membre nu dau semne de susținere a acestei ambiții, constată IRU.

La începutul lunii martie, Comisia Europeană a publicat mult așteptata sa propunere privind standardele de CO₂ pentru vehiculele grele. Obiectivele sunt ambițioase: un obiectiv de 100% pentru vânzarea de autobuze cu emisii zero până în 2030 și un obiectiv de 90% pentru camioane și autocare cu emisii zero până în 2040.

Cu toate acestea, IRU subliniază că vehiculele cu emisii zero necesită o rețea densă de stații de încărcare și realimentare. Comisia Europeană a propus legislatorilor UE un regulament care ar obliga statele membre să creeze o rețea minimă de infrastructură pentru combustibili alternativi în UE. Însă se pare că Consiliul European este reticent în ceea ce privește investițiile masive necesare pentru a construi infrastructura necesară. Având în vedere această lipsă de voință, pe de o parte, și lipsa mijloacelor propuse, pe de altă parte, IRU și ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile) trag un semnal de alarmă către factorii de decizie politică din UE implicați în negocierile tripartite privind Regulamentul privind infrastructura pentru carburanți alternativi (Afir). Acești factori de decizie trebuie să se asigure că infrastructura de încărcare și de realimentare necesară va fi creată la timp pentru tranziția sectorului către neutralitatea climatică.