Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Până în 2030, se preconizează că noile standarde Euro 7/VII vor aduce o reducere suplimentară de doar 4% a poluanților atmosferici pentru autoturisme și de 2% pentru camionete și camioane, în timp ce impactul va fi zero pentru autobuze.

Asociația declară că „o investiție masivă în noile standarde ar aduce beneficii limitate pentru mediu, dar ar necesita ca producătorii să redirecționeze resurse financiare și de inginerie semnificative de la vehiculele electrice către vehiculele cu motoare cu combustie. Acest lucru va avea un impact major asupra tranziției noastre către vehiculele cu emisii zero”.

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) își exprimă îndoielile cu privire la beneficiile de mediu pe care se așteaptă să le aducă noile standarde de emisii poluante pentru autoturisme și camionete (Euro 7) și camioane și autobuze (Euro VII). Potrivit asociației, de fapt, noile standarde de emisii – care vor intra în vigoare de la 1 iulie 2025 pentru autoturisme și de la 1 iulie 2027 pentru vehiculele grele de marfă – ar trebui să asigure doar o reducere suplimentară de 4% a NOx pentru autoturisme și de 2% pentru camionete și vehicule grele de marfă până în 2030, în timp ce impactul va fi zero pentru autobuze.

Faptul că ACEA este sceptică cu privire la Euro 7/VII nu este, desigur, o surpriză. Acea este grupul european de interese al producătorilor de automobile și, întrucât noile standarde necesită resurse semnificative din partea producătorilor, tocmai investițiile sunt cele care îngrijorează asociația, deoarece nu ar compensa efectul mic pe care introducerea Euro 7 îl are asupra mediului.

Zilele trecute, asociația a subliniat, de asemenea, că propunerea de regulament Euro VII este „deosebit de dură pentru camioane”, deoarece „neglijează complet tranziția accelerată către vehiculele cu emisii zero și ignoră efectul viitoarelor obiective privind emisiile de CO2 pentru vehiculele grele”.

Se vorbește din ce în ce mai mult despre vehicule comerciale electrice pentru distanțe lungi, care pot funcționa cu pile de combustie alimentate cu hidrogen, dar în prezent costurile de achiziție ale acestora sunt considerabil mai mari decât cele ale vehiculelor diesel. Dar dacă vorbim de costurile totale de operare, când se va ajunge la paritate între hidrogen și motorină?

Un răspuns vine de la H2 Accelerate, o institutie dedicata hidrogenului, la care participă și producătorii de vehicule și producătorii de energie. Într-o carte publicată la începutul lunii septembrie 2022, se afirmă că paritatea poate fi realizată până în 2030, dar cu sprijinul politic adecvat. Răspândirea camioanelor pe bază de hidrogen se va face treptat.

O primă fază, înainte de 2026, este numită faza de învățare, în care costurile ridicate de producție a vehiculelor și a hidrogenului vor permite punerea pe șosele a vehiculelor doar în condiții de testare operațională. În acest caz, costurile de exploatare vor fi cuprinse între 1,20 și 1,60 euro/km (față de 50 cenți/km pentru motorină). După 2025, producția de vehicule și de hidrogen va crește, ceea ce va duce la scăderea prețurilor. Într-o a doua fază de industrializare (2026-2028), producția anuală va ajunge la 10.000 de unități pe an, iar costurile de exploatare a hidrogenului vor scădea între 0,90 și 1,30 euro/km.

O a treia fază (2028-2030) este definită ca fiind una de creștere sustenabilă, în care costul camionului pe bază de hidrogen continuă să scadă între 0,60 și 0,90 euro/km, în comparație cu cel al vehiculului diesel, care ar putea crește între 0,60 și 0,90 euro/km, în principal din cauza măsurilor de descurajare a vehiculelor pe bază de combustibili fosili (creșterea accizelor și a altor taxe pe motorină și a taxelor rutiere diferențiate) și a stimulentelor pentru vehiculele cu emisii zero. Din 2030 va începe faza de industrializare completă, când costul minim de funcționare a vehiculelor pe bază de hidrogen (0,50 euro/km) ar putea fi ușor mai mic decât cel al vehiculelor diesel.

În cadrul analizei costurilor de exploatare, în cercetare este formulată, de asemenea, o ipoteză privind evoluția prețurilor vehiculelor comerciale. În cazul celor alimentate cu hidrogen, în prima fază acestea ar putea varia între 514.000 și 651.000 de euro (în funcție de scenariu) și ar putea scădea în faza a patra între 177.000 și 295.000 de euro, în comparație cu prețul unui diesel între 102.000 și 107.000 de euro. În acest caz, este vorba despre camioane articulate.

Dar meciul privind costurile de operare include și alte elemente, printre care se remarcă energia necesară pentru deplasarea camioanelor. Aceste previziuni sunt mai dificile, deoarece depind de costurile de producție a hidrogenului verde și de rețeaua de realimentare. Studiul afirmă că aceste costuri vor scădea în timp datorită creșterii economiilor de scară și a creditelor RED II/III acordate celor care produc hidrogen verde.

H2 Accelerate preconizează că prețul la pompă al hidrogenului va scădea de la 7,3 euro/kg în prima fază la o valoare cuprinsă între 4,50 și 4,80 euro/kg în cea de-a patra fază. Bineînțeles, costurile de exploatare depind de consum, iar studiul estimează că, în cazul unui autocamion articulat, costurile de exploatare variază în jurul a 0,075 kg/km pentru camioanele electrice cu celule de combustie. Un alt element important pentru costurile de funcționare este durata de viață și valoarea reziduală a vehiculului, care, în cazul hidrogenului, sunt de 8 ani și, respectiv, între 0 și 20 % din costul inițial. Cu toate acestea, studiul nu menționează costurile de întreținere, care, în cazul tuturor vehiculelor electrice, sunt considerabil mai mici decât în cazul vehiculelor diesel.

Aceste previziuni sunt valabile doar dacă există sprijin politic pentru vehiculele electrice, iar H2 Accelerate prezintă câteva măsuri necesare pentru hidrogen. Este vorba de introducerea unor taxe de drum care să favorizeze în mod clar vehiculele cu emisii zero în detrimentul vehiculelor fosile (de exemplu, 40 de euro/km pentru vehiculele diesel și 0,10 euro pentru cele electrice), de creșterea impozitării combustibililor fosili și de o taxă pe emisiile de carbon pentru motorină, care să înceapă de la un minim de 0,30 euro/t de CO2 și să crească treptat până la 0,60 euro/t. Aceasta din urmă s-ar adăuga la taxele actuale pe motorină.