În viitor, în UE se vor aplica reglementări mai stricte privind emisiile de CO₂ pentru autobuze și camioane. Luni, statele membre ale UE au finalizat o lege care va reduce și mai mult emisiile de dioxid de carbon în transportul rutier și va introduce noi obiective pentru 2030, 2035 și 2040, după cum au anunțat țările. Înăsprirea normelor UE existente va contribui la creșterea proporției de vehicule grele de transport de mărfuri ecologice pe drumurile din UE
Confirmarea miniștrilor a fost ultimul vot necesar pentru aceste regulamente. Emisiile de CO₂ provenite de la autocarele și camioanele noi vor fi reduse cu 45% până în 2030, cu 65% până în 2035 și cu 90% până în 2040 – comparativ cu 2019. De asemenea, se preconizează că noile autobuze urbane vor fi complet lipsite de emisii până în 2035. Până în 2030, acestea ar trebui să își reducă emisiile cu 90% față de 2019.
Neutralitate climatică până în 2050
Potrivit Consiliului de Miniștri, vehiculele grele sunt în prezent responsabile pentru mai mult de 25% din emisiile de gaze cu efect de seră generate de transportul rutier în UE. Normele actualizate contribuie la obiectivul UE de a reduce emisiile nete de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990, și de a atinge neutralitatea climatică până în 2050. În urma adoptării de către țările UE, noile regulamente trebuie acum publicate în Jurnalul Oficial al UE înainte de a intra în vigoare.
Vehiculele grele care intră în zonele B și C din Milano trebuie să fie echipate cu senzori care să facă “vizibil” unghiul mort. Așa a decis Consiliul de Stat, care a respins recursurile depuse împotriva măsurilor adoptate în 2023 de către Consiliul Municipal din Lombardia și care vizează limitarea traficului de vehicule grele în anumite zone ale orașului pentru a preveni accidentele în detrimentul bicicliștilor și pietonilor.
Hotărârea organului de justiție administrativă anulează concluziile la care a ajuns Tribunalul Administrativ Regional din Lombardia, care, în noiembrie anul trecut, a admis recursul Sistema Trasporti și Assotir, care susțineau că municipalitatea nu este competentă să aprobe dispozițiile referitoare la siguranța traficului rutier, întrucât acestea se referă la deciziile statului. Dimpotrivă, decizia adoptată astăzi de Consiliul de Stat susține că municipalitatea poate identifica zone de trafic limitat prin impunerea unor interdicții de circulație circumscrise în timp, spațiu și echipare a vehiculelor, în sensul că poate acorda posibilitatea de a circula fără limite acelor camioane echipate cu dispozitive de acoperire cu senzori a unghiului mort, capabile să semnalizeze prezența utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor
Această decizie creează și mai multă incertitudine în rândul operatorilor de transport și, mai ales, deschide calea unor reglementări disparate. Riscul acum este ca fiecare municipalitate din Italia să adopte inițiative autonome și necoordonate. Iar acest lucru ar crea un fel de autarhie administrativă, consideră Assotir, una dintre asociațiile care au depus apelul la TAR.
De asemenea, hotărârea arată cât de necesară este intervenția guvernului pentru a asigura o disciplină omogenă, valabilă în toată țara. În acest sens, se va acționa la Ministerul Infrastructurii și Transporturilor pentru ca vidul legislativ determinat, care riscă să genereze un haos imposibil de gestionat, să fie umplut cât mai curând posibil.
Din punct de vedere practic, consideră asociația Assotir, pentru Milano nu s-au schimbat prea multe, deoarece obligația de a instala senzorii pe camioane până la 31 decembrie rămâne, așa cum a fost stabilită prin rezoluția municipală. Trebuie menționat faptul că, în cele trei luni de suspendare a aceleiași rezoluții, din fericire, nu au avut loc accidente în care să fie implicate vehicule grele și bicicliști. Cu siguranță, aceasta este o coincidență pozitivă, dar și un indiciu cu privire la modul în care trebuie abordată problema siguranței pentru toți utilizatorii de drumuri din marile orașe.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit