Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Implementarea în timp util a infrastructurii pentru combustibili alternativi este o cerință fundamentală pentru o tranziție pe scară largă către vehiculele cu emisii zero, însă statele membre nu dau semne de susținere a acestei ambiții, constată IRU.

La începutul lunii martie, Comisia Europeană a publicat mult așteptata sa propunere privind standardele de CO₂ pentru vehiculele grele. Obiectivele sunt ambițioase: un obiectiv de 100% pentru vânzarea de autobuze cu emisii zero până în 2030 și un obiectiv de 90% pentru camioane și autocare cu emisii zero până în 2040.

Cu toate acestea, IRU subliniază că vehiculele cu emisii zero necesită o rețea densă de stații de încărcare și realimentare. Comisia Europeană a propus legislatorilor UE un regulament care ar obliga statele membre să creeze o rețea minimă de infrastructură pentru combustibili alternativi în UE. Însă se pare că Consiliul European este reticent în ceea ce privește investițiile masive necesare pentru a construi infrastructura necesară. Având în vedere această lipsă de voință, pe de o parte, și lipsa mijloacelor propuse, pe de altă parte, IRU și ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile) trag un semnal de alarmă către factorii de decizie politică din UE implicați în negocierile tripartite privind Regulamentul privind infrastructura pentru carburanți alternativi (Afir). Acești factori de decizie trebuie să se asigure că infrastructura de încărcare și de realimentare necesară va fi creată la timp pentru tranziția sectorului către neutralitatea climatică.

Până în 2030, se preconizează că noile standarde Euro 7/VII vor aduce o reducere suplimentară de doar 4% a poluanților atmosferici pentru autoturisme și de 2% pentru camionete și camioane, în timp ce impactul va fi zero pentru autobuze.

Asociația declară că „o investiție masivă în noile standarde ar aduce beneficii limitate pentru mediu, dar ar necesita ca producătorii să redirecționeze resurse financiare și de inginerie semnificative de la vehiculele electrice către vehiculele cu motoare cu combustie. Acest lucru va avea un impact major asupra tranziției noastre către vehiculele cu emisii zero”.

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) își exprimă îndoielile cu privire la beneficiile de mediu pe care se așteaptă să le aducă noile standarde de emisii poluante pentru autoturisme și camionete (Euro 7) și camioane și autobuze (Euro VII). Potrivit asociației, de fapt, noile standarde de emisii – care vor intra în vigoare de la 1 iulie 2025 pentru autoturisme și de la 1 iulie 2027 pentru vehiculele grele de marfă – ar trebui să asigure doar o reducere suplimentară de 4% a NOx pentru autoturisme și de 2% pentru camionete și vehicule grele de marfă până în 2030, în timp ce impactul va fi zero pentru autobuze.

Faptul că ACEA este sceptică cu privire la Euro 7/VII nu este, desigur, o surpriză. Acea este grupul european de interese al producătorilor de automobile și, întrucât noile standarde necesită resurse semnificative din partea producătorilor, tocmai investițiile sunt cele care îngrijorează asociația, deoarece nu ar compensa efectul mic pe care introducerea Euro 7 îl are asupra mediului.

Zilele trecute, asociația a subliniat, de asemenea, că propunerea de regulament Euro VII este „deosebit de dură pentru camioane”, deoarece „neglijează complet tranziția accelerată către vehiculele cu emisii zero și ignoră efectul viitoarelor obiective privind emisiile de CO2 pentru vehiculele grele”.