Pe fondul problemelor masive cu care se confruntă industria transporturilor rutiere în desfășurarea traficului transalpin prin Tirol, Asociația federală a transporturilor rutiere, logistice și de eliminare a deșeurilor (BGL) a inițiat o plângere pentru a raporta o încălcare a legislației UE.
Concret, BGL și numeroase alte asociații europene de logistică și camere de comerț au depus fiecare o plângere formală la Comisia Europeană împotriva interdicției generale de circulație pe timp de noapte a vehiculelor grele pe autostrada Inntal, în vigoare de la 1 ianuarie 2021, și a restricției masive a libertății fundamentale de circulație a mărfurilor în cadrul Uniunii, garantată de tratatele UE, pe care aceasta a provocat-o.
Legea discriminatorie
Tronsonul afectat al autostrăzii Inntal este cea mai importantă legătură rutieră dintre Germania și Italia. Potrivit BGL, interdicția de a conduce pe timp de noapte este o măsură disproporționată care afectează în mod semnificativ interesele economiei. Interdicția de conducere pe timp de noapte a fost introdusă și justificată cu scopul de a îmbunătăți calitatea aerului.
„Cu toate acestea, se obține contrariul: Astfel, reducerea drastică a ferestrelor orare deschise pentru transportul rutier de mărfuri la orele de zi duce la congestionarea inutilă a traficului și are un efect negativ asupra consumului de combustibil și asupra calității aerului din cauza congestiei artificiale”, se arată în avizul BGL.
În plus, interdicția de conducere pe timp de noapte discriminează companiile de transport care își au sediul în afara zonei centrale a Tirolului, deoarece companiile care încarcă sau descarcă în zona centrală a Tirolului sunt scutite de interdicția de conducere pe timp de noapte. Alte moduri de transport, cum ar fi calea ferată, cu capacități mult prea mici, nu reprezintă o alternativă viabilă la transportul rutier.
Comisia Europeană va examina plângerea oficială în termen de 12 luni și va decide dacă va iniția o procedură oficială de încălcare a dreptului comunitar împotriva statului membru în cauză. De asemenea, BGL examinează și intenționează să depună o plângere formală la Comisia Europeană împotriva altor măsuri existente în Tirol, cum ar fi interdicția de circulație și “dozarea” (restrictionarea circulatiei unui numar mai mare de 300/ora in anumite week-end-uri).
Așa cum federația operatorilor spanioli Fenadismer a relatat la vremea respectivă, după mai bine de 5 ani de procesare, în martie 2021 a fost publicat în Monitorul Oficial Decretul Regal 159/2021, care reglementează pentru prima dată în această țară condițiile de prestare a serviciilor de asistență rutieră, o cerință veche a actorilor din sectorul transporturilor datorită implicațiilor pe care le are această activitate – prestată în prezent de peste 2.000 de operatori – asupra siguranței rutiere.
Dar noul decret a provocat îngrijorare în rândul organizațiilor de transport și dealerilor de vehicule comerciale, deoarece una dintre noutăți a fost limitarea activităților de reparare și asistență rutieră pentru vehiculele avariate, indiferent de clasa acestora, cu o preferință pentru remorcare și transfer la un atelier. În cazul vehiculelor de transport, acest lucru reprezintă un cost suplimentar absolut irațional, iar aplicarea sa în practică împiedică funcționarea atelierelor mobile.
Prin urmare, pentru a rectifica această reglementare, Direcția Generală de Circulație a inițiat procesul de modificare a decretului menționat mai sus, stabilind o excepție de la regula generală de remorcare obligatorie a vehiculului avariat sau accidentat pe șosea în cazul mașinilor grele, care pot fi reparate la fața locului atunci când este posibil.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit