Pe 16 noiembrie a fost aprobat în Consiliul de Miniștri din Spania Decretul Regal care prevede acordarea de ajutoare pentru transformarea flotelor de transport rutier de mărfuri și călători, introducerea tehnologiilor alternative de propulsie și a vehiculelor cu energii alternative, încurajarea decarbonizării și reducerea emisiilor poluante.
Suma inițială este de 174 de milioane de euro, cu posibilitate de extindere până la 400 de milioane de euro în anii următori, va fi gestionată de Comunitățile Autonome din Spania prin propriile lor apeluri și va fi folosită pentru a finanța diverse investiții eligibile ale companiilor sau lucrătorilor independenți, printre care casarea vehiculelor vechi, achiziționarea de vehicule cu energii alternative, transformarea actualelor motoare diesel și achiziția de semiremorci pentru intermodal.
Dar, în ciuda faptului că obiectivul acestui ajutor este de a reduce poluarea din transportul rutier prin folosirea de vehicule cu emisii reduse de carbon, guvernul nu a prevăzut că ajutorul se acordă și pentru achiziția de camioane diesel de ultimă generație sau pentru achiziția de camioane pe LNG sau CNG, așa cum se face în alte țări europene. Asta în timp ce achiziția de autobuze pe gaz este finanțată, ceea ce este de neînțeles în opinia asociațiilor spaniole ale transportatorilor de marfă.
Linia de achiziționare a vehiculelor noi mai puțin poluante, cu energii alternative cu emisii scăzute de CO2, prevede o valoare a ajutorului stabilită în funcție de categoria vehiculului, de tehnologia de motorizare electrică, hibridă, pe hidrogen ș.a.) și de tipul de beneficiar, iar ajutorul este acordat și pentru vehicule care de fapt nu există acum pe piață, cum sunt camioanele pe hidrogen.
Până în prezent, vehiculele pe gaz și cele electrice beneficiau în Franța de un bonus de o tonă peste greutatea totală maxim admisă pentru categoria lor, astfel încât să compenseze greutatea bateriilor sau a rezervoarelor de gaz. Dar practic acest bonus acoperea doar o parte din greutatea în plus, deoarece bateriile unui camion greu electric cântăresc circa 2 t, și la fel și rezervoarele de gaz care să permită o autonomie mare (de exemplu, cele din dotarea autotractorului IVECO S-Way cu trei pachete).
De aceea Codul Rutier din Franța a fost modificat parțial, pentru a se trece la un bonus de 2 t, dar numai pentru vehiculele cu două axe și greutate totală maximă de 19 t în afară de acest bonus și cu trei axe și 26 t în afară de acest bonus.
Limita pe axă rămâne de 13 t sau de 12 t pentru combinațiile de vehicule, și axa față este cea care va trebui să suporte sarcina suplimentară. Dar anumite vehicule din prezent, cum ar fi Renault D Z, cu cabină de 2,1 m, și fratele lui geamăn Volvo FL electric nu pot exploata pe deplin acest nou avantaj de încă o tonă, din cauza capacității axei lor din față.
Pentru a profita de bonusul de 2 t este nevoie de o axă față adaptată, de anvelope de mare capacitate și uneori de șasiu, suspensii și sistem de frânare ranforsate. Dar se pune întrebarea de ce ar face constructorii aceste modificări dacă noul bonus de 2 t este disponibil numai în Franța, nu în întreaga Europă.
Un alt minus al noii reglementări, așa cum remarcă jurnaliștii din presa franceză specializată, este acela că vehiculele ED95 sau B100 pe hidrogen nu sunt menționate în text, deși și în cazul lor se justifică un bonus.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit